-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Daimler sender selvkjørende lastebil ut på offentlig vei
Fremtiden med selvkjørende lastebiler på veiene i Europa har nok virket litt fjern for mange. Men nå er den faktisk her.


Oppdatert artikkel: Se lastebilen kjøre selv på trafikkert motorvei
Fredag 2. oktober 2015 klokken 11.00 blir stående som en milepæl i lastebilhistorien: Da sendte nemlig Daimler for første gang en serieprodusert selvkjørende lastebil ut på åpen, offentlig vei i Tyskland.
Det hele skjedde med direkte overføring av levende bilder. Du kan se opptak av testkjøringen i videovinduet nederst i denne artikkelen.
Første på offentlig vei
Tidligere er den «semi-autonome» lastebilen kun testet på avsperrede veistrekninger i Europa. Når Daimler nå testkjørte på Autobahn A8 ved Denkendorf, cirka 14 kilometer sørøst for Stuttgart, var det første gang de har fått tillatelse til å gjøre dette på offentlig motorvei åpen for øvrig trafikk.
YrkesBil omtalte i sommer at Daimler gikk med konkrete planer om testkjøring av sin Actros Future Truck 2025 på en åpen Autobahn allerede i høst. Dette er minst tre år tidligere enn de fleste hadde regnet med.
Daimler-direktør Wolfgang Bernhard uttalte til Frankfurter Allgemeine Zeitung i august at det kun sto på de nødvendige tillatelsene fra tyske myndigheter før testingen ville bli en realitet. Nå er altså alt klart.
Ifølge eurotransport.de har Daimler fått tillatelse av tyske myndigheter til å bruke en såkalt «highway pilot» i lastebilen på gitte strekninger i Baden-Württemberg. Systemet regulerer hastigheten automatisk og skal overholde den tillatte hastigheten på stedet og riktig avstand til bilen foran. Lastebilen skal også bremse og styre selvstendig, ved hjelp fra kameraer og radarsystemer.
Hvis sensorene i bilen, for eksempel i dårlig vær, ikke klarer å registrere miljøet rundt bilen blir føreren visuelt og hørbart bedt om å ta kontrollen over kjøretøyet.
- Sikrere enn mennesker
Bilprodusenten starter med testing i Baden-Württemberg-området men vil trolig utvide testkjøringen til hele Tyskland så snart de - eventuelt - får tillatelse til det. Om testbilen(e) vil ha samme design som Future Truck, eller «vanlig» Actros-drakt, er ennå ikke kjent.
Daimler-sjefen har uttalt at han tror såkalt «semi-autonome» lastebiler, som altså delvis kjører av seg selv, vil være i masseproduksjon om to-tre år. Noe av hensikten med selvkjørende lastebiler er å gjøre langtransporten mer sikker.
Bernhard har også et svar til skeptikerne som mener det er fullstendig galimatias å sende førerløse biler ut på veien:
– 97 prosent av ulykkene med vogntog skjer på grunn av menneskelige feil. Maskinen kjører alltid sikrere enn mennesket, fastslår han.
Vi fulgte direkteoverføringen - her kan du se den i opptak: