-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Prøvekjørt: Scanias nye V8-motor
YrkesBil har prøvekjørt Scanias nye lastebilgenerasjon. Skru opp volumet og nyt V8-lyden.
**Se video nederst i artikkelen**
Ved første øyekast ser alt veldig kjent ut på Scanias nye lastebilgenerasjon. Designen på hytta, interiøret, knappene på dashbordet og V8-motorene er ikke så ulikt det vi kjenner fra utgående modell.
Alt er nytt
Men faktisk er det kun én liten komponent i den nye hytta som er igjen fra utgående modell, og det er en bitteliten forsterkningsplate med en mutter. Absolutt alt annet er konstruert nytt, blant annet i samarbeid med Scanias konsernsøster Porsche i Tyskland.
Summen av alt smått og stort gjør at den nye bilen er fullastet med forbedringer.
YrkesBil har vært i Södertälje for å ta nyhetene nærmere i øyesyn og ikke minst prøvekjøre flere av modellene i den nye generasjonen.
Vi fikk kjøre både R- og S-serie, to av dem med den nye 13-literen på 500 hestekrefter og en V8 med 730 hestekrefter.
Viktig del av merkevaren
Under besøket ved Scanias hovedkvarter spurte vi noen av motoringeniørene om de i det hele tatt hadde vurdert å droppe V8-varianten i den nye bilen, etter 100 år med åtter i v-form (Scania-Vabis lanserte sin første V8-konstruksjon i 1916, laget for tog, mens den første Scania lastebilen med V8 kom i 1969).
Da så de bare rart på oss og smilte:
– V8 er en viktig del av merkevaren vår, og vi har optimalisert motoren og gjort den svært effektiv med tre prosent lavere dieselforbruk. Den skal være med oss i lang tid fremover også, forsikrer de.
Og ute på veien er det lett å forstå hvorfor motoren har sin trofaste fanskare. Lite kan måle seg med sangen fra åtte sylindre i v-formasjon, og når man som i vårt tilfelle har 63 tonn å taue på er det deilig å vite at det er plenty med power der nede.
Særlig mer uanstrengt og behagelig enn dette kan man nok knapt kjøre med en slik vekt.
Imens kan du kose deg med litt godlyd: