-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tøft prispress for Vivaro
Med dagens avdukede priser og nye garantibetingelser går startgrinden opp for Opel Vivaro.


NÆRINGSLIV: Kampen om varebilkundene hardner stadig til. I øyeblikket er det utvilsomt kjøpers marked.
Siste omdreining på skruen skjedde da Opel-forhandlerne i dag (omsider) fikk priser og betingelser på nye Opel Vivaro.
For den mellomstore kassebilen Opel Vivaro og dens ektefødte franske tvilling, Renault Trafic, ble begge lansert for fagpressen rett før sommeren. Les om Vivaro her.
Og som de fleste umiddelbart skjønner: Når to nærmest identiske produkter skal selges fra to forskjellige og konkurrerende organisasjoner – da er det antagelig kundene som kommer best fra kampen.
Priser og utstyr på de to bilene lot vente på seg. Det ble Renault som tok det første skrittet, og kom med sitt tilbud 6. august. Innstegsprisen ble satt til 233.046 kroner før merverdiavgift, mens den klart mest attraktive (og i denne sammenheng sammenliknbare) modellen L1H1 120 hk Nordic Edition koster 239.959 kroner.
I dag kom altså svaret fra Opel. Resepten er først og fremst mer utstyr i standard utgave, samt bedre garantibetingelser. Vivaro L1H1 120 hk Mester Premium koster 248.679 kroner.
Det er et prispåslag på 8.720 kroner før merverdiavgift i forhold til nevnte Trafic. Men da får du tilsynelatende også ganske mye mer utstyr inkludert. Et par eksempler er alufelger, lakkerte støtfangere, navigasjon og mer.
Legger vi til det samme utstyret på Trafic, kan det dermed virke som om prisbildet snur om til omtrent samme prisfordel, 8-9.000 kroner, i Vivaros favør. Forutsatt at du faktisk skal ha alle disse ekstra punktene! Her tar vi uansett et solid forbehold. Å avklare dette presist krever millimeterlesing av pris og utstyrslister.
Større praktisk forskjell er det dermed at de to merkenes importører har valgt noe forskjellig utvalg av biler.
Innstegsmodellen til Renault er klart billigst, men da har den også 200 kilo lavere nyttelast enn den billigste Opelen, og en klart eldre, svakere og mer dieseltørst motor (90 hk). Renault har imidlertid også valgt å tilby en sterkere motorvariant på 140 hester, som nok vil være attraktiv for enkelte klassiske norske varebilkunder. Opel nøyer seg med 120 hesteren.
Men Opel Norge er ikke uten ess i ermet. For det første har de valgt å utvide garantivilkårene fra 5 år/100.000 km til 5 år/200.000 km. Det er av klar interesse spesielt for Vivaro-kunder i transportbransjene, som oftes kjører lenger enn 100.000 km på fem år.
Dessuten kan Vivaro leveres i lang utgave L2H1, som øker vareromsvolumet betraktelig. L2H1-utgave finnes garantert hos Renault også, men står etter det vi kjenner til ikke på norske prislister (ennå).
Kampen mellom merkene er uansett til norske varebilkunders fordel. Her er oppdatert garantioversikt for varebilmerkene i Norge: