-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nikola mot Tesla
Nikola, som har vist oss prototyper på futuristiske elektriske lastebiler, saksøker Tesla som de påstår har misbrukt Nikola-patenter. 2 milliarder dollar krever de.
Det dreier seg om designpatenter – ikke tekniske. Og slike er ofte meget vanskeligere å slåss om.
Nikola hevder at Tesla har rappet blant annet deres fremre støtfangerutforming, frontruten, plasseringen av dørene på hytta og aerodynamiske elementer som for eksempel har medført at de to bilene har samme luftmotstandskoeffisient.
Men de føyer også til at en HR-person fra Tesla forsøkte å rekruttere Nikolas sjefingeniør like etter at Nikola hadde vist sin første hydrogentruck, og at Tesla allerede da kjente til en del av Nikolas unike design-elementer.
Nikola ble startet i 2014 og de viste sine to første biler, en offroader og en hydrogen-elektrisk trekkvogn i mai 2016. Etter det har de vist enda en semi. Og lagt frem plane rom en stor fabrikk i Arizona.
LES OGSÅ: Nikola-sjefen vil bygge lastebilfabrikk i Norge
De påstår i dokumentene de har presentert for retten i den nye hjemme-staten sin, Arizona, at allerede da spionbiler av den kommende Tesla-trucken begynte å flagre over Internett i fjor høst kunne de se at her var det snakk om misbruk av Nikolas patenter.
De skrev til Tesla den 7. november og ba dem utsette avdukingen, inntil man hadde sett nærmere på de mulige problemene. Men Tesla svarte aldri, sier Nikola-dokumentene – og Teslaen ble vist for første gang en ukes tid etterpå.
Grunnen til at de søker såpass stor erstatning er at Nikola påstår at «Teslaen skaper forvirring i markedet og gjør det vanskeligere for Nikola å trekke til seg investorer og partnere».
LES OGSÅ: Norske Nel skal levere hydrogenstasjoner til Nikola i USA
Det er ikke første gang Nikola har utfordret Tesla, og dette er heller ikke første gang de kommer med noen spark mot dem.
Nå forteller de for eksempel at de har forhåndsordre verdt 8 milliarder dollar, men at ikke en cent av depositumet som er betalt inn vil gå til driften. «Alt vil kunne bli refundert 100 prosent».
LES OGSÅ: Asko kjøper 10 Tesla Semi
Et åpenbart hint til Tesla som har nesten 1 milliard dollar i kunde-deposita for den nye 3 Modellen.
Til fagorganet «The Verge» sier Tesla at det ikke finnes antydning av grunnlag for disse påstandene», mens Nikola ikke kommenterer saken fordi den nå ligger i retten.