img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Tesla lover 800 kilometer rekkevidde
…og det er et «worst case scenario» med fullastet henger, ifølge Tesla-gründer Elon Musk.

alt

Det manglet ikke på showfaktor da amerikaneren viste frem selskapets første lastebil fredag morgen (norsk tid) ved Tesla Design Center i Hawthorne, California.

Litt etter oppsatt tid rullet to helelektriske trekkvogner – en med høy og en med lav hytte – med semitrailere inn på scenen, foran hundrevis av fremmøtte og tusenvis av folk som fulgte arrangementet via livestream.

Det har vært knyttet stor spenning og høye forventninger til blant annet utseende, ytelser, rekkevidde og priser. Og skal vi bedømme ut fra jubelen blant publikum, skuffet ikke Musk.

Førerhuset først: Hytta, som altså ble vist i to størrelser, skal angivelig bygges med utstrakt bruk av karbonfiber. Musk forklarte at når det gjelder interiøret har ingeniørene «tatt alle komponentene som er i en tradisjonell truck, «kastet det opp i været» og plassert alt der Tesla mener det bør være».

Dette innebærer blant annet at førerplassen er plassert i midten, slik som for eksempel i supersportsbilen McLaren F1. I tillegg er det ett passasjersete bak.

Lastebilene som ble vist frem er såkalte «Class 8» trucks, i første omgang beregnet på det amerikanske markedet. Musk beskriver kjøreopplevelsen som «ulikt alt annet i lastebilverdenen».

– Den har bare ett gir, den er «smooth», det føles som å kjøre en Model S, Model X eller Model 3 - bare at den er stor, forteller han.

Trekkvognen skal være utstyrt Teslas Autopilot-teknologi, det innebærer blant annet automatisk nødbrems, automatisk filholder og kollisjonsvarsling.

Hytta har relativt oppsiktsvekkende design, og ifølge Musk er luftmotstandskoeffisienten på 0,36 lavere enn for eksempel på superbilen Bugatti Chiron. Helt flatt understell skal bidra til å sørge for at dette er mulig.

Amerikaneren tar nok i litt vel hardt i når han forteller at vinduene er «atombombomesikre», men glasset skal være tilnærmet uknuselig. Tungbiler har ikke lov til å kjøre med sprekk i ruten i USA, og dette problemet skal dermed være eliminert, hevder elbilgründeren. 

LES OGSÅ: Tok innersvingen på Tesla

Ytelser: Elon Musk hevder videre at trekkvognen alene gjør unna 0-60 mph (0-96 km/t) på fem sekunder, og at den klarer samme øvelsen på 20 sekunder fullastet 80.000 lbs/ca. 36 tonn).

– Vi ønsker å tilby et kjøretøy som akselererer som ingen ting annet, uttaler han.

Samtidig legger han til at lastebilen fullastet skal kunne holde rundt 100 km/t opp en bakke med fem prosent stigning, og sammenlignet med at en «dieseltruck» kun klarer rundt 70 km/t. Dette skal gjøre Teslaen 50 prosent mer innbringende per mile den kjører, fordi den kan holde høyere hastighet, hevder Musk.

Han påstår også at en «dieseltruck» koster 1,51 dollar å drifte per mile, og at Tesla Semi vil være 20 prosent billigere i drift fra dag én med 1,25 dollar per mile. Faktisk mener han godstransport med Tesla Semi skal utkonkurrere jernbane på pris. 

Rekkevidde: Her lover Musk at trekkvognen skal klare 500 miles (rundt 800 kilometer) på én lading, fullastet og med en hastighet på rundt 100 km/t.

Som om ikke det var nok beskriver han dette som «et worst case scenario», og viser til at rekkevidden vil øke drastisk med bare litt mindre last.

Energiforbruket skal være mindre enn to kilowattimer per mile (under 1,24 kilowattimer per kilometer).

Trekkvognen skal også klare å lades opp til en rekkevidde på 400 miles (640 kilometer) i løpet av 30 minutter, og den vil bli kompatibel med Teslas nye «Mega Charger»-netrverk. Bilen vil dessuten dra nytte av solenergi.

LES OGSÅ: Elektrisk tungbil fra Daimler

Drivlinjen: Fire elektriske motorer (angivelig de samme som sitter i personbilen Model 3) – en til hvert bakhjul – skal sørge for fremdriften. Det ble ikke opplyst tall når det gjelder hestekrefter eller dreiemoment, men om vi tar utgangspunkt i at en Model 3-motor yter 258 hestekrefter havner vi på 1.032 totalt.

Om du er skeptisk til holdbarheten, så har Musk et svar på dette også: Han hevder lastebilen skal kunne kjøre en million miles (1,6 millioner kilometer) uten «break down».

– Dessuten har bilen fire motorer, og om to av dem svikter kan den fortsatt kjøre med de to andre motorene – og fortsatt utkonkurrere en dieseldrevet lastebil, skryter Musk.

Skifting av bremseklosser er også passé, ifølge Musk. Regenerativ oppbremsing skal sørge for at bremsene varer «evig».

Produksjonen av lastebilen skal starte i 2019, og det er åpnet for reservasjoner mot et depositum på 5.000 Dollar. Kjøpsprisen for lastebilen er fortsatt ikke offentliggjort.

PS. Som om ikke lanseringen av trekkvognene var nok: Musk bekreftet at selskapet også vil lansere en pickup som kan kjøres på «vanlig personbilførerkort». Og toppen av kransekaka: Han overrasket med en ny Roadster og lover spinnville ytelser, som 0-60 mph (0-96 km/t) på 1,9 sekunder!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1823 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 220 LASTEBILER TIL SALGS