-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt agentur til Sandhaug AS:
Små, smarte og elektriske
Sandhaug AS – kjent maskinleverandør med røtter i Gjøvik-området og filial i Oslo – har nå inngått en avtale om å representere belgiske Addax Motors. Vi snakker små elektriske nyttebiler på kommune-innsats størrelse.
Produktene det dreier seg om er en kompakt elbil med akselavstand på 204 centimeter. Som chassis med cab veier den et stykke under 900 kg, og katalogen viser fire forskjellige påbygg: Plan med tipp, container med tipp, kasse og kjølekasse.
Kapasiteten er 1000 kg eller seks kubikk, og den kan trekke 2000 kg. Den måler 364 cm og er 140 cm bred. Høyden på mer enn 190 cm og store dører gir inntrykk av at den er lett å komme ut av og inn i.
Drivlinjen består av en motor på 12 kW som mates fra et batteri på 14,4 kWt. Der er det snakk om rekkevidde på 110 kilometer. Det finnes også et mindre batteri på 10,2 kWt.
Ikke bare finnes det et mindre batteri, det finnes en større modell også. Der er chassiset forlenget med 50 cm. Den tar samme nyttelast, men har plass til sju kubikk og ikke bare seks.
Addax har bygget slike biler siden 2016, de har distributører over store deler av Europa og kan vise frem et særdeles moderne produksjonsanlegg. De har lagt seg på et Industry 4.0-nivå og har et IT-system som er helt integrert i produksjonen. PC og full kontroll over produksjonsflyten ved hver eneste arbeidsplass.
Sjarmerende beskjedent beskriver Addax det slik: «Selv om vi er små driver vi allerede en av ‘fremtidens fabrikker’».
Ole Kristian Svads er salgssjef hos Sandhaug i Oslo og forteller at de allerede har solgt de to første som de venter til landet snart, sammen med et antall lager- og demobiler. Dessuten er det allerede en belgisk bil i landet som nå skal vises frem.
Tømming av smart-søppelkasser og parkdrift er åpenbare innsatsområder, men Svads peker på Sverige der bruken av slike biler, og bruksområdene, er meget større enn i Norge. I Norge er det åpenbart større problemer med å få brukere til å tenke annerledes.
Han vil foreløpig ikke si noe om salgsmål, men han forteller at Addax-engasjementet er en del av en større strategi der de allerede tilbyr en «hva skal vi kalle det? En firehjuls elektrisk trillebør der operatøren står» og hvor de nå også jobber for å få biler som går helt opp til 4,2 tonn.
– Foreløpig skal vi klare oss uten forhandlere, men vi ser jo på den løsningen også på sikt, sier Svads til Yrkesbil.no.