BREDDE: Disse silhuettene er det mest konkrete vi har fått se av varebilene som skal komme fra Flexis SAS, et nytt bilmerke fra Volvo Group og Renault Group.

Volvo og Renault mener alvor med nytt varebilmerke

Flexis SAS er ikke nye fleksible billetter fra et skandinavisk flyselskap, men et navn du bør venne deg til først som sist. 

Dette er nemlig navnet på det nye varebilmerket som Volvo Group og Renault Group, sammen med logistikkgiganten CMA CGM Group, er i ferd med å lansere.

Jo da, YrkesBil fortalte om det fransk-svenske samarbeidet i oktober i fjor, men den gangen var ikke babyen døpt ennå. 

Fremdeles er det sparsommelig med informasjon om lengde, vekt og andre vitale opplysninger, men denne uken var de foresatte samlet på en felles pressekonferanse for å fortelle om samarbeidet. 

- Målet er å svare på det økende behovet for avkarbonisert og effektiv siste milen-logistikk i urbane områder, var disse tre herrene skjønt enige om. Fra venstre: Rodolphe Saadé (CMA CGM Group), Martin Lundstedt (Volvo Group) og Luca de Meo (Renault Group).

Produksjon fra 2026

Flexis SAS, antakelig bare Flexis blant venner, skal ledes av Philippe Divry, og det er kjent at bilene skal produseres ved Renault Groups Sandouville-fabrikk i Normandie, der de er godt kjent med varebiler fra før (over en million Trafic er bygget der).

Produksjonen av de første varebilene skal starte i 2026.

22. mars i år ble etableringen av Flexis SAS formelt klar, etter at planene har fått godkjentstempel fra myndighetene. 

Samtidig varslet Renault Group og Volvo Group at de planlegger å investere 300 millioner euro hver i prosjektet i løpet av de neste tre årene. 

I går ble det også kjent at logistikkselskapet CMA CGM Group har kjøpt 10 prosent eierandel i Flexis SAS, med en strategisk investering opp til 120 millioner euro innen 2026. Renault Group og Volvo Group vil ha henholdsvis 45 prosent eierandeler i Flexis SAS.

Gamle venner

Volvo og Renault har opp gjennom årene hatt mye med hverandre å gjøre på flere ulike måter.

Men denne gangen er det altså Renault Group (Renault personbiler og lette nyttekjøretøy) og Volvo Group (som eier blant annet Volvo Trucks, Renault Trucks, Volvo Buses og Volvo Construction Equipment - men ikke Volvo personbiler, som er et eget selskap) som forener sine krefter på en ny måte.

Flexis SAS blir altså en annen form for konstellasjon, enn det rundt 35 år lange samarbeidet Renault Group og Renault Trucks/Volvo Trucks har om varebilen Master. 

Sistnevnte har hovedsakelig blitt utviklet og produsert av «Renault lett», med noe utviklingsbistand fra «Renault tung», og distribuert gjennom salgskanalene til både «Renault lett» og «Renault tungbil/Volvo tungbil».

I løpet av de neste fire årene skal over 550 nye arbeidere til Sandouville-fabrikken rekrutteres. 400 på permanente kontrakter og de øvrige 150 på tidsbegrensede kontrakter. 

Renault Group opplyser at de innen 2026 skal investere rundt 300 millioner euro i sine fabrikker for å bygge denne nye generasjonen av kjøretøy. 

30 % lavere driftskostnader

Som nevnt er det lite konkret informasjon om selve kjøretøyene, men det er i alle fall snakk om mer enn én bilmodell. 

Renault og Volvo beskriver «en helt ny fullelektrisk varebilfamilie» som skal bygges over en såkalt Software Defined Vehicle (SDV)-arkitektur.

Løsningen skal by på en rekke smarte funksjoner for mer effektiv logistikk, som skal gi brukerne av bilene en reduksjon i driftskostnader på inntil 30 prosent sammenlignet med eksisterende modeller, hevder produsentene - dog uten å tallfeste nærmere. 

Selv om Flexis SAS skal operere på egenhånd, skal Volvo, Renault og CMA CGM i tillegg til penger bidra med «know how» inn i utviklingsarbeidet. De er alle tungvektere med betydelig ekspertise innen sine sektorer. 

Selskapene sier det ikke høyt, men plattformen skal etter alle solemerker baseres på den allerede eksisterende EZ-Flex-plattformen, som også har blitt kalt FlexEVan. 

Dette er en «skateboardplattform» med mulighet for en rekke ulike typer påbygg.

EZ-Flex viste Renault frem allerede i 2019 – og i årene etterpå har fortsatt å utvikle. De starter altså ikke på bar bakke.

Powered by Labrador CMS