-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Renault og Volvo utvikler elektrisk varebil sammen
Det nye fransk-svenske samarbeidet skal gi elvarebilbrukerne inntil 30 prosent lavere driftskostnader. Produksjonsstart er satt til 2026.
Samarbeid mellom Volvo og Renault er da ikke noe nytt, tenker du kanskje. Og det er jo riktig.
De to merkevarene har opp gjennom årene hatt med hverandre å gjøre på flere ulike måter.
Men denne gangen er det altså Renault Group (Renault personbiler og lette nyttekjøretøy) og Volvo Group (som eier blant annet Volvo Trucks, Renault Trucks og Volvo Construction Equipment - men ikke Volvo personbiler, som er et eget selskap) som forener sine krefter på en ny måte.
Dette skal skje gjennom etableringen av et Joint Venture-selskap med oppstart i 2024 (såfremt alle godkjenninger fra myndighetene faller på plass), der konsernene gjennom å spytte inn 300 millioner euro hver får hver sin eierandel på 50 prosent.
De har også fått med seg det franske logistikkselskapet CMA CGM, som har signert et ikke-bindende intensjonsbrev om å bidra med 120 millioner euro inn i det nye selskapet.
Dette blir altså en annen form for konstellasjon, enn det rundt 35 år lange samarbeidet Renault og Renault Trucks/Volvo Trucks har hatt om varebilen Master, og til dels Trafic. Disse har hovedsakelig blitt utviklet og produsert av «Renault lett», med noe utviklingsbistand fra «Renault tung», og distribuert gjennom salgskanalene til både «Renault lett» og «Renault tungbil/Volvo tungbil».
Skateboard-plattform
Det nye selskapet – som skal operere under en ny og egen identitet hvis navn ennå ikke er kjent – skal produsere en «helt ny fullelektrisk varebilfamilie», basert på en «skateboardplattform» med mulighet for en rekke ulike typer påbygg.
Selv om selskapet skal operere på egenhånd, skal både Volvo og Renault i tillegg til penger bidra med «know how» inn i utviklingsarbeidet. Produksjonen skal ifølge fleetpoint.org foregå ved Renaults fabrikk i Sandouville i Nord-Frankrike.
Selskapene skriver det ikke i pressemeldingen, men plattformen skal etter alle solemerker baseres på den allerede eksisterende EZ-Flex-plattformen, som også har blitt kalt FlexEVan. EZ-Flex viste Renault frem allerede i 2019 – og i årene etterpå har fortsatt å utvikle. De starter altså ikke på bar bakke.
Kjøretøyet skal bygges over en såkalt Software Defined Vehicle-arkitektur, som skal by på en rekke smarte funksjoner for mer effektiv logistikk, som skal gi brukerne av bilene en reduksjon i driftskostnader på inntil 30 prosent sammenlignet med eksisterende modeller, ifølge pressemeldingen.
Arkitekturen skal også sørge for at kjøretøyet gjennom hele livssyklusen skal holdes oppdatert med den nyeste teknologien tilgjengelig. Selve kjøretøyet lover de skal tilby smarte løsninger for urban mobilitet, med høy grad av skreddersøm-muligheter og 800 volt batteriarkitektur. Batterikapasiteten kan tilpasses ulike behov.
Mercedes ville ikke
Ifølge Reuters har Renault forsøkt å få med seg Mercedes-Benz på denne utviklingen, siden de allerede har et tett samarbeid om varebilene Kangoo/Citan.
Men i juni i år ble det kjent at Mercedes-Benz hadde takket nei til franskmennene om å bli med på FlexEvan-prosjektet, fordi de heller vil satse fullt og helt på sin egen elvarebilplattform VAN.EA.
Dermed fridde Renault til en annen gammel kjenning, i Sverige, og fikk ja fra Volvo Group.
– Vi er glade for å ta enda et steg i vår reise mot bærekraftige transportløsninger gjennom den planlagte etableringen av et nytt selskap. Volvo Group er opptatt av å fortsette å tilby sine kunder komplette transportløsninger som hjelper dem å dekarbonisere verdikjedene sine. Vi ser en økende etterspørsel etter ren, effektiv og trygg bytransport. Partnerskap og samarbeid er nøkkelen til dette, uttaler Martin Lundstedt, toppsjef i Volvo Group.
Luca de Meo, toppsjef i Renault Group, forteller på sin side at han er stolte over å ta fatt på denne reisen med Volvo Group.
– Med en ledende lastebilprodusent som er ekspert på skreddersydde løsninger, en ekspert på elektriske kjøretøy og lette nyttekjøretøy, samt en logistikkaktør som kjenner de globale forsyningskjedene, er alle ingredienser på plass for at det nye selskapet skal lykkes, uttaler han.