En spesialutgave av Iveco S-Way, TurboStar, har nettopp ankommet Norden og blir i de neste månedene å se på forskjellige utstillinger og lokalarrangementer.

Iveco TurboStar:

Gammelt hedersnavn vekkes til live igjen

Iveco sender i disse dager en TurboStar ut på landeveiene i Norden for å vise den frem på messer og hos lokale Iveco-forhandlere. Men dette er ikke noe minne fra 80-årene, derimot en spesialutgave av en flunkende ny S-Way med 530 hesters Cursor 13-motor.

Bilen ble først vist på Kuljetus-messen i Finland der den fikk stor oppmerksomhet, ikke bare fordi den var en nyhet, men også fordi den vakte så mange minner hos litt eldre sjåfører. Det ble tross alt solgt ca. 50.000 slike biler i sin tid.

– Det blir spennende å se om interessen er stor for å se den fine redesignede TurboStar på de andre nordiske markedene også i løpet av sommeren, sier Jørgen Andreassen – Ivecos mangeårige testsjåfør som selv kjørte mange turer i den opprinnelige utgaven på åtti-tallet.

– Jeg har så mange gode minner fra denne lastebilen og gleder meg til å dele erfaringer og minner med andre som også kjørte lastebilen på 80-tallet.

Nytolkning

Den nye utgaven har fått en nytolket og modernisert styling med TurboStars tofargede røde og metallgrå tema. Og langs førerhuset ses de klassiske Iveco-fargene – gult, rødt og blått, som er tilpasset formen på Iveco S-Way.

Designerne har også fått med noen av de spesielle detaljene fra den originale TurboStar. Blant annet de forkrommede stengene på de bakerste delene av førerhuset og under undervognen på siden, og forkrommede felger og dørhåndtak. Bakrutegitteret som ble spesialdesignet for å gi mer lys inne i TurboStar, er gjenskapt på sideveggen i førerhuset.

Vintage-følelsen fra den originale TurboStar dukker også opp i interiøret, som er oppdatert med en moderne tolkning. Setene er trukket med fløyel, det samme materialet som i den originale TurboStar. Den røde fargen passer perfekt til det ytre, og setene har pene lysegrå sømmer.

Den originale logoen er også med i den redesignede versjonen, brodert på seter, puter og madrass og i matt krom i hanskerommet.

Lang historie

Fortid møter nåtid. Den redesignede TurboStar uttrykker en hyllest til italienske historiske vingesus, men med integrasjon av den utviklingen som IVECO har hatt de siste 40 årene.
IVECOs mangeårige testsjåfør Jørgen Andreassen har kjørt mange prøveturer i den tidligere versjonen av TurboStar. Her er Jørgen foran en IVECO Turbostar 190.38 standard.
Jørgen Andreassen har mange gode minner fra europeiske veier, særlig med IVECO TurboStar 190.38 med 380 hk.
ørerhuset har blitt en del større og mer komfortabelt siden IVECOs testsjåfør Jørgen Andreassen testet bilen sammen med de "ordentlige" sjåførene.

I 1982 kjørte prototyper av TurboStar sine første runder på Iveco-banen i Markbronn (Ulm, Tyskland), i Finland (Ivalo) og på banen ved Nardò (Lecce, Italia). TurboStar ble lansert som etterfølger til Iveco Turbo-serien i 1984 i Strasbourg og var et perfekt kjøretøy for langtransport, med helt nydesignet chassis.

– Jeg husker blant annet at førerhuset og komforten var mye dårligere i den. Og det er en helt klar forbedring at det har blitt mer plass og bedre senger, sier Jørgen Andreassen og viser stolt frem et bilde av førerhuset fra den gang han kjørte rundt i sin 190.38 – 3800 – 4x2 med 380 hester fra en 6-sylindret rekkemotor på 12,9 liter og en 16 trinns synkronisert ZF-kasse.

Luftfjæring bak og spoilersett tilhørte spesialitetene den gangen.

– Denne spesialutgaven av Iveco S-Way som nå kommer til Skandinavia, hyller dette ikonet fra fortiden på fineste måte, konkluderer Jørgen Andreassen.

Powered by Labrador CMS