-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Første elektriske tunge skolebil
Elevene ved Notodden videregående skole i Telemark er de første yrkessjåfør-elevene i Norge som skal få opplæring med siste generasjon elektriske lastebiler. Fylkesordføreren var førstemann som fikk være med på prøvetur.
Den videregående skolen på Notodden er en av 11 skoler i Norge med landslinjer for yrkessjåførutdanning. Skolen har 30 skoleplasser hvert halvår, men mangel på tungbillærere begrenser tilbudet til 24 plasser i halvåret.
I 2022 fikk skolen tilskudd fra Telemark fylkeskommunes klimafond. I Telemark står tungtransporten for en vesentlig del av klimautslippene. Derfor besluttet politikerne å gi en stor del av tilskuddet til en ny batterielektrisk lastebil til utdanningen i Notodden. Den andre halvparten fikk anleggslinjen i Re til en elektrisk gravemaskin.

Langt prosjekt
Dermed startet et langt prosjekt sammen med Scania. Det har resultert i landets første helelektriske Scania 45 R skolebil. Med den kan elevene kjøre både singel bil og vogntog med henger, og kjøretøyet er godkjent for totalvekter helt opp i 64 tonn.
- Denne bilen er et hamskifte i den utdanningen vi kan tilby våre elever. For oss er det viktig å gi elevene kompetanse på fremtidens teknologi og det som faktisk møter dem i arbeidslivet, sier Torgeir Holla som er administrativ leder for utdanningen.
Drømmebil
Den nye elektriske skolebilen er Scanias batteri-elektriske toppmodell. Den har tre elektriske motorer med en samlet kontinuerlig systemeffekt på 450 kW. De seks batteripakkene på ramma har en brutto effekt på 624 kWh, hvor 464 kWh er tilgjengelig.
Bilen er et langchassis med skap-påbygg fra Ekeri og bakløfter. Med full sideåpning på skapet er det også svært fleksibelt når elevene skal drive ferdighetstrening på lasting og lossing.

Første
Elevene på linjen utdannes for å få førerkort avhengig av hvilken bedrift de har fått lærlingekontrakt i. Når det gjelder lastebil, så kjører alle eleven de ulike kombinasjonene og bilene skolen disponerer. Derfor vil samtlige elever på lastebil få prøve seg i den nye elbilen.
Christian Solberg er den aller første eleven som fikk sette seg bak rattet i den nye skolebilen. Hans førerkort er allerede i boks og hans første passasjer i den nye bilen var fylkesordører Sven Tore Løkslid som sto for den ofesielle snorklippingen. Han var spent på hvordan den var å kjøre i forhold til dieselbilene og ble på ingen måter skuffet.
- Den er supergod å kjøre. I tillegg er det jo så stille, sier Christian. Både han og fylkesordføreren var skjønt enig om at det både gikk bra og var stille. Han skal rett på nyåret ut i lære og da venter en helt ny Scania 660 R tippbil og venter på han hjemme i Sandefjord hos Elverøy Entreprenør.
Helt avgjørende

Fylkeskommunen har store ambisjoner om å kutte sitt eget klimautslipp. Den nye elektriske lastebilen er den første og viktige milepæl mot denne målsetningen.
Uten det fylkeskommunale tilskuddet hadde ikke prosjektet latt seg realisere. Planen og målet er at ytterligere en av skolens lastebiler skal bli elektrisk i nær fremtid.


Kort vei
Yrkessjåførutdanningen har fritak fra alderskravet i førerkort-forskriften. Derfor kan elevene sette seg bak rattet i både lastebiler og busser fra fylte 18 år. Forutsetningen for å komme inn på utdanningen er at de har førerkort på personbil og VG2. I tillegg må de ha en lærlingkontrakt med en transportbedrift hvor de skal jobbe fra de får førerkort og frem til fagprøve.
- For mange av elevene er dette en kort vei til sjåførdrømmen, sier Torgeir Holla. Nå har de også fått drømmebilen å kjøre med.