Thor Chr. Hansteen (øverst), advokat i NHO Logistikk og Transport, og Knut Gravråk, adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, er positive til innføringen av varebilløyve, men har også noen innvendinger om mulige uheldige utslag.

Krav om varebilløyve:

Forberedt – men frykter bivirkninger

De fleste seriøse transportbedriftene er forberedt på det nye nasjonale varebilløyvet, tror NHO Logistikk og Transport og Norges Lastebileier-Forbund. Men førstnevnte frykter at de useriøse fremdeles skal slippe unna kontroll og sanksjoner, og sistnevnte er kritisk til vektgrensen som er satt – både med tanke på elektrifisering og «smutthull».

Publisert

– Jeg tror faktisk ikke bransjen er forberedt i det hele tatt, og da tenker jeg på hele nyttekjøretøybransjen, uttalte sjefen for en av Norges største varebilpåbyggere til YrkesBil nylig, om de nye kravene til løyve og fartsskriver i varebiler som brukes i godstransport. Flere aktører delte hans syn i artikkelen.

Nå har YrkesBil spurt to av de sentrale organisasjonene som har medlemmer som utfører eller bestiller transporten, og dermed blir direkte eller indirekte berørt av de nye løyvekravene, om de er forberedt - og hva de synes om de nye reglene. 

Mange blir berørt

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS