-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Fra skateboard til ferdig bil
Skateboard-tankegangen har stort sett vært forbeholdt personbiler. Men israelske REE har nå vist sin lastebiloppskrift – flat plattform, eldrift i hvert hjørne, alle funksjoner by-wire – på en stor utstilling i USA.
Vi har tidligere fortalt om REE på sidene våre. Senest i forbindelse med et samarbeid med Hino.
Tidligere i sommer stilte de på Advanced Clean Transportation-utstillingen i Anaheim, California med et produksjonsklart chassis, P7-C.
Denne er utviklet spesielt for amerikanske mål&vekt regler og er en bil som skal kunne brukes i Klasse 3 til 5. Men i praksis blir det en ren Klasse 4 bil, det vil si cirka 7,5 tonn.
Det er der kundene – og konkurransen – kommer for tiden. Fordi det er der incentivene ligger. Inntil 110.000 dollar for Klasse 4 elbil, men bare 60.000 for en Klasse 3.
P7-C har alle de egenskapene REE har fremhevet tidligere, ikke minst et førerhus med svært lavt innsteg, og med førsteklasses sikt fra førerplassen.
Alt i ett
Rullebrettet følger oppskriften med en REEcorner modul i hvert hjørne. Det vil si hjul, motor, opphengning og brems – alt som skal til. Ikke minst høydemonitorer som brukes for å overvåke korrekt lasting og vektfordeling.
Hver modul styres av sin egen ECU, og de fire ECU-ene kontrolleres av en REEcenter ECU.
Selve kommandosentralen.
I kommandosentralen samles det også opp enorme mengder data som overføres til REE og brukes til for eksempel prediktivt vedlikehold.
Alle mekaniske forbindelser til eller fra modulene er eliminert, alt kontrolleres by-wire.
Blant de spesielle fordelene REE fremhever er manøvrerbarheten. Mindre svingradius enn på konvensjonelle konstruksjoner for eksempel.
Servicevennlig
Men det mest spennende er serviceaspektet. Skjer det noe med drivlinjen er det gjort i en håndvending å bytte ut et REEcorner med en ny modul som veier cirka 300 kg.
Selv om bilen i Anaheim var utstyr med REEs eget fører-sentrerte hytte, kan førerhus som allerede er i produksjon i dag godt brukes. Dette er en egen form for modularitet som REE har satt navn på: Complete, not Compete.
Kunden kan med andre ord bruke en rekke egne komponenter som han allerede har investert store penger i, samtidig som han får et chassis som er ultramoderne.
Slik 7,5-tonneren sto på utstillingen hadde den en nyttelast på litt over tre tonn. Motorene ga til sammen 536 hk og godt over 200 kilometer er målet for rekkevidden. Hele bilen målte rett under fem meter.
Ikke tomme ord
Daniel Barel, selskapet CEO, fortalte at de regnet med å levere de første P7-bilene senere i år, at de hadde mange kunder – «vi har bestillinger fra noen av de største flåtene i landet», sa han. Men han nevnte ikke navn.
– Velgjort er bedre enn godsnakk, sa han. – Vi skal investere i disse kundene og vi kommer til å vente på at det er de som forteller at dette er bra. Alt før det vil bare være prat.
– Vi prater ikke, vi gjør ting; var beskjeden. Og han har åpenbart rett. Ree har gjort mye og forholdsvis stillferdig.