Motoren vil bli slått av midlertidig når en møtende nedoverbakke identifiseres langs ruten.

Slår av motoren i nedoverbakker

Volvo Trucks introduserer en ny generasjon av sin I-Roll-teknologi, med en stopp/start-funksjonalitet for motoren.

Publisert

Den nye stopp/start-funksjonen hevdes å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene med én prosent. 

Det nyeste tilskuddet i Volvos streben etter drivstoffbesparelser er utviklet internt og er basert på selskapets eksisterende I-See- og I-Roll-teknologier. 

Den nye stopp/start-motorfunksjonen aktiveres ved kontinuerlig overvåking av veidata og veikurvaturinformasjon. 

Motoren vil bli slått av midlertidig når en møtende nedoverbakke identifiseres langs ruten. Mens motoren er slått av, vil det ikke bli forbrukt noe drivstoff, og dermed vil det ikke være noen CO2-utslipp fra eksosrøret.

Den nye motorstopp/start-funksjonaliteten aktiveres i hastigheter over 60 km/t. 

Avhengig av mulige forhold som topografi og omgivelsestemperatur, vil den nye I-Roll med motorstopp/start kunne kutte opptil én prosent av drivstoff- og CO2-utslippene i tillegg til allerede oppnådde besparelser, hevder produsenten. 

Den nye funksjonen vil bli tilbudt på Volvo FH og FH Aero med 13-liters dieselmotor, og kunder kan bestille den fra september 2025.

Volvo Trucks’ strategi for dekarbonisering inkluderer forbrenningsmotorer drevet av fornybart drivstoff, batterielektriske og brenselcelleelektriske lastebiler.

Powered by Labrador CMS