-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Krever varslingsplikt om fiskeavrenning
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund ber Statens vegvesen innføre varslingsplikt til oppdragsgiver/avsender ved fiskevann som renner fra vogntog.
En samlet sjømatbransje og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) møter i dag Statens vegvesen og Mattilsynet. Mens partene tidligere har diskutert utfordringene ved fiskeavrenning fra godstog, er det de praktiske tiltakene som nå gjelder.
– Vi mener rapporteringen er enkel å innføre ved en rutineendring hos våre kontrollmyndigheter. Statens vegvesen har allerede en praksis hvor de varsler bileier ved tekniske mangler. En tilsvarende varsling for sjømat vil skaffe oss nødvendig kunnskap om omfanget av problemet, og vil også gjøre andre aktører oppmerksomme på det, forklarer administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene.
– Ekstra viktig
Eriksson sier at det ikke bare er NLF og sjømatbransjen som «eier» problemet, men at det er mange aktører involvert.
– Ikke minst er det mange utenlandske transportører. Det er derfor ekstra viktig at avsender og oppdragsgiver blir varslet når avrenning avdekkes, påpeker han.
Varslingsplikt er ett av punktene i den nasjonale bransjestandarden mot avrenning fra sjømattransport på vei, som Sjømatbedriftene og NLF signerte før jul. Standarden inneholder åtte konkrete tiltak som skal bidra til bedre trafikksikkerhet, unngå å forurense miljøet, høyere matkvalitet og ansvarliggjøre transportkjøperen.
– I møtet vil vi i tillegg be om at det settes i gang et myndighetsarbeid for en hjemmel for å begrense antall fraktledd. Dette er et viktig punkt for oss, både av hensyn til matsikkerheten og likere konkurransevilkår. I etterkant vil organisasjonene også ta saken opp direkte med samferdselsministeren, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.
Han mener dette arbeidet kan gjøres etter mønster fra bygg- og anleggsbransjen, der det for noen år siden ble innført begrensninger på antall underleverandører.
Bevisstgjøring er ikke nok
– Det er to måneder siden vi signerte bransjestandarden. I denne tiden har det skjedd en omfattende bevisstgjøring innad i våre organisasjoner, men det er på ingen måte nok. Standarden må også forankres hos andre aktører, og myndighetene må følge opp sin del, forventer Eriksson.
Flere saker er under arbeid, blant annet elektroniske fraktbrev og kabotasjeregister, som begge deler, i prinsippet, er vedtatt i Stortinget. Det er også mye innovasjon på gang for å bedre emballeringen.
Redusert kvalitet på fisken
– Nå står vi foran en økning i transporten, som følge av økt etterspørsel i tiden frem mot påske. En varsling til avsender/oppdragsgiver når avrenningen avdekkes, vil – tror vi, i neste omgang bidra til et kundekrav om en temperaturlogg med dokumentasjon av temperaturen under hele transportkjeden, forklarer Mo.
Temperaturlogg inngår også som tiltak i bransjestandarden. Mangelfull nedkjøling både reduserer kvaliteten på fisken og smelter isen, som igjen skaper den trafikkfarlige avrenningen. Mattilsynet skal vurdere behovet for informasjon til de involverte virksomhetene, og eventuelt transportører, og vil be bransjen om deres meninger på dette punktet.