-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Platooning overalt
Mens personbilenes motebegreper er elektrifisering, autonom og konnektivitet er tungbilene i første rekke konsentrert om platooning. Det dukker opp overalt.
Det er ikke lenge siden vi fortalte at også Norge er med i det gode platooning-selskapet nå.
Vi har gjort en samarbeidsavtale med Sverige og Finland og har antakelig de første sammenkoblede vogntogene på E6 og E8 allerede ganske tidlig i 2018.
I USA forteller Daimler Trucks at de har begynt å kjøre slike forsøk i Oregon og Nevada og at de skal begynne å koble vogntog sammen for alvor – i vanlige transportjobber og i samarbeid med transportører – fra neste år.
To vogntog
De påstår de er den første lastebilprodusent som gjør dette i USA. Og de sier at siden de i første omgang nøyer seg med to Freightliner New Cascadia kaller de det ikke platooning med «Pairing».
Det fortelles at i dette programmet kjører bilene med 15 meters avstand – vanlig trafikk krever minst 50. Og de er ikke fullt så optimistiske når det gjelder mulig drivstoffsparing som Scania er. Svenskene har antydet 10 prosent lavere forbruk, Daimler sier de oppnår 7, og minner om at sammen med lavere forbruker hører også naturlig: lavere utslipp.
Nyheten ble sluppet på den store lastebilutstillingen i Atlanta og vakte selvfølgelig en viss interesse. Med Freightliner og Western Star har Daimler 40 % av markedet for klasse 6-8 biler, og det er jo først og fremst hos dem at dette er av interesse.
Flere på gang
Men andre fabrikker er selvfølgelig også med, andre steder i verden. MAN har for lengst fortalt at de er i gang med slikt, sammen med DB Schenker, til våren. Det er på motorveien mellom München og Nürnberg de første forsøkene skal skje der.
Og i Storbritannia har Transport Research Laboratory nettopp presentert et to-års program med testing av platooning. De har en rekke partnere med på laget, blant andre DHL.
Motorspesialisten Ricardo skal være med for å se på mulighetene til å optimalisere drivlinjene for den type trafikk – og Samferdselsdepartementet er sterkt inne i bildet.
Bedre plass
Det er DAF som er valgt som bil-partneren i dette programmet. De har jobbet med slike program siden 2015 og var blant deltakerne på det store European Truck Platooning Challenge i fjor. TRL legger vekt på at det er ikke bare teknologien som skal utfordres, programmet skal også i stor grad hjelpe til å se nærmere på trafikkregler, utforming av veier og – ikke minst – hvordan andre trafikanter oppfatter denne type vogntog.
DAF minner oss forresten på en selvsagt ting som kanskje har vært glemt bort: vi vet jo at platooning øker kapasiteten på veinettet, fordi de kan kjøre så mye tettere sammen. Men, sier DAF, de bedrer fremkommeligheten for andre bilister også fordi de sammenkoblede bilene jo aldri vil kjøre forbi hverandre og derved oppta to kjørefiler i mange kilometer.