Nydelig 1000-km-bil

VAREBIL, TEST: Tar du baksetene ut av en påkostet 5008 fra Peugeot, da har du en av varebilmarkedets aller beste langturbiler.

Publisert

TEST: 2011-modell Peugeot 5008 varebil, 163 hk, automat. Terningkast 5 (delkarakterer 5, 5 og 6).

5008 er i utgangspunktet en MPV, en flerbruksbil med opp til 7 seter. Den har mye til felles med den mindre crossoveren 3008, og relativt lite til felles med SUVaktige 4007. Bilen ble godkjent som varebil høsten 2010, og er omtalt i YrkesBil 12/2010 i sammenlikning mot VW Touran. Uten da å ha kjørt kamphanene gjennom testruten ble det remis. 5008 og Touran er veldig sammenliknbare biler.

Litt kuriosa: 5008ens tvillingsøster heter Citroen Grand C4 Picasso, som også var oppe til eksamen som varebil i fjor høst. Den ble imidlertid IKKE godkjent. Når vi vet at dette i praksis er samme bil med to forskjellige logoer, skjønner vi at varebil-innredningen er gjort med skohorn i 5008. Velger du for eksempel glasstak bak, da må gardinen under vinduet fjernes.

Les også:

Men sjekk førerplassen

Bilen er likevel såpass lang, 13 cm lenger enn Touran, at det er riktig anstendig plass bak rattet – også til å strekke seg ut på lenge turer. Er du over middels størrelse anbefaler vi likevel at du tester ut plassen. Mye kan gjøres med setestillingen for å ta ut maks plass, men ett sted går også grensen.

Salget hittil i år viser 41 biler – mot Tourans 484! Men etter alle solemerker burde Peugeot kunne gjøre noe med dette utover våren, for 5008 er konkurransedyktig. denne testen har vi riktignok kjørt toppmodellen med stor motor, automatgir og en bøtte med ekstrautstyr, som gjør mye med opplevelsen. Vår fornemmelse er likevel at om dette er riktig konsept for deg, da vil antagelig også basisutgavene av 5008 være konkurransedyktige alternativer.

Pris- og utstyrsmessig følger 5008 og Touran hverandre tett fra den billigste til dyreste modell. 5008 koster fra 242.000 til 294.000 kroner i prislistene (inkl. mva). Da har du motorer fra 1,6 diesel 112 hk til 2,0 diesel 163 hk. Ditto koster Touran fra 245.000 til 307.000 med sine motorer 1,6/105 hk til 2,0/170hk.

Ser vi på den testede toppmodellene av 5008, så er det verdt å merke at den har en startprislapp som er 13.000 lavere enn den grommeste Touran-utgaven. Til gjengjeld sluker Peugeoten mer drivstoff – på papiret. Etter å ha kjørt den 982 km i ett strekk på kryss og tvers av kuperte Norge, er vi dyktig imponert. Bilen har en intelligent automatkasse, og gjør lett 0,53 liter per mil uten å sparekjøre.

Hva 5008 egentlig er?

5008 er som en høy, men elegant stasjonsvogn. Trenger du personbilkomfort, men kun til to personer og gjerne litt mer plass enn i en stasjonsvogn – da er dette genialt. Enten du nå trenger dette i næring eller fordi familien kun er på to personer.

4,53 meter lengde gjør den klart kortere enn vanlige familie-stasjonsvogner, men med en høyde som gjør utnyttbar plass mye bedre. En fordel med høyden er også sitteposisjon i trafikken, med litt mer oversikt, samt noe lettere inn- og utstigning. A-stolpene er imidlertid strukket lavt

Og det er et luksuriøst førermiljø man stiger inn i. Importøren har utstyrt testbilen såpass høyt at det er lettere å nevne hva som ikke er med… Grunnprisen på 289.600 kroner for denne motor/girkombinasjonen stiger til 376.210 kroner med utstyr! Etter en gjennomgang av ekstrautstyrslisten kan vi slå fast at, ja, alt er utstyr verdt å betale for, men ja, det er heller ikke vanskelig å barbere listen med 30-40.000 kroner og likevel sitte med en relativt luksuriøs varebil.

Fornuftsprisen på testbilen er dermed rundt 330-340.00 kroner, eller ca. 270.000 kroner eksklusive moms. Og da har du fortsatt automatgir og sterk motor.

Les også:

Utstyr og egenskaper

Det fine med Peugeot-utstyret er at det på langt nær har samme prislappen som tilsvarende items hos mer snobbete merker. Elektrisk justerbart førersete med skinn og god sidestøtte (dog litt kort sitteputer) er for eksempel en god investering.

Et betydelig irritasjonsmomenter er imidlertid at Peugeot fortsatt har setevarmen klønete plassert nede i dørlommen et eller annet sted. Og interiøret har en del fine lommer og løsninger, men det skorter virkelig på koppholdere.

Navi og HiFi med stemmestyring er av høy kvalitet – og med integrert ypperlig parkeringsassistanse. Og har du først vent deg til head-up-display kommer du til å savne det på andre biler. Hillholder og elektrisk parkeringsbrems som går av og på av seg selv er lettvint, sammen med automatisk innfellbare speil. Og de svingbare xenonlysene er gull.

2-litersmotoren er en nytelse, mest fordi du ikke hører eller merker at den er der, samtidig som den har noenlunde kraftreserve når du brått trenger det. Men det er i sammenheng med 6-trinsautomaten den virkelig briljerer. Girkassen jobber usedvanlig mykt, raskt og intelligent.

Styring og understell er også av god klasse. Kommer du fra en tysker er det påtagelig franskkomfortabelt, spesielt på de lange ujevnhetene - men ikke like bra på de skarpe ujevnhetene.

FØLG VAREBILNYHETER PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Varerommet funker

Bak skilleveggen med preget Peugeot-logo virker det usedvanlig rommelig – takk til glasstaket. Men her er bare akkurat plass til statskassen – og kjøper man bil med glasstak (populært om den skal bygges tilbake til personbil, seter og sikkerhetsbelter medfølger), er man faktisk nødt til å klare seg uten gardinen i taket.

Golvet er elegant løst, med helt flat stueflate og førsteklasses surrefester. Med nyttelast på nærmere 600 kilo er det også mulig å utnytte. Og det kan komme godt med, for tilhengervekten på 1500 kilo er bare sånn måtelig – til varebil å være.

Vi kommer ikke unna at bilen er forholdsvis tung i utgangspunktet, med 1730 kilo egenvekt (målt 1780 kilo med fulltank og 90 kilo fører). Det må nødvendigvis gjøre litt med forbruket. Et langkjøringssnitt på 0,53, bykjøring på 0,89 og blandet snitt på 0,69 liter/mil kommer likevel i kategorien bra per i dag.

Konklusjon og hovedkarakter: Sum poeng: 236 av 300. Terning 5

Inkludert utstyret stiger prisen på denne 5008-utgaven til et nivå hvor man virkelig forventer både komfort og ytelse. Og med noen små drawbacks som følge av ombyggingen til varebil (høyere støynivå, litt mindre førerplass etc), gjør bilen god figur. Kombinasjonen eleganse, ytelse og komfort holder bare nesten til sekser, men nok til å kunne pese hovedkonkurrenten Touran atskillig hardere.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 87 av 100. Terning 6

Bak rattet føler man seg som konge. Det er noe øket støy fra bagasjerommet uten seter, og det kan være en plassutfordring om man er riktig stor, men det er eleganse over bilen som framkaller høy selvfølelse. Ergonomi i display og brytere er ikke helt i toppklasse. Flott passasjerkomfort. Motor og automatkasse får toppkarakter.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 76 av 100. Karakter 5

Delikat varerom med teppelagt, flatt gulv og seks gode surrefester. Men med en innlastingsterskel typisk for personbil. Skillevegg er av enkel gitterkonstruksjon. Anstendig nyttelast gjør dette til en bruksanvendelig bil.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 73 av 100. Karakter 5

Høyt utstyrsnivå gir høy pris, men du får også mye utstyr for pengene. Som en personbil for to personer er dette ren luksus. Som varebil betraktet er dette først og fremst en bil for dem som kjører mye og ikke minst langt med begrenset last.

FAKTA Peugeot 5008 2,0 HDi 163 hk, automat (2,3 tonn, ca. 2,0 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1997 ccm, 120 kW (163 hk) v/4000 o/min. 340 Nm v/2000 o/min.

Mål: 453 x 184 x 183 cm (L/B/H), akselavstand 273 cm, varevolum 2,0 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1732 kg, tilhengervekt 1500 kilo, nyttelast 598 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 11,8 sekunder, toppfart 190 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,68 l/mil (blandet), 177 gram CO2/km

Pris fra: 289.600 kroner før ekstrautstyr inkl. mva

Pris testbil: 376.210 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Siden seinhøst 2010

Nærmeste konkurrent (er): VW Touran 2,0 TDI 170 hk DSG (fra 307.000,-), Ford S-Max 2,0 TDCI 163 aut (fra 314.000,-)

Powered by Labrador CMS