Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test
Mercedes Vito norsk test

Overkassebilen er testet

Nye Mercedes Vito 116 lang, i påkostet utgave med automat og firehjulsdrift, scorer til terningkast seks på omtrent alt unntatt økonomi.

Publisert

TEST: 2010-modell Mercedes Vito 116 (163 hk) 4x4, automat, lang versjon. Varebil. Terningkast 5 (delkarakterer 6,6,4).

Denne nye utgaven av den mellomstore kassebilen Vito kom på markedet sent høsten 2010. Se første prøvekjøring her.

Nå har den en viktig jobb foran seg: Å hente inn det meste av forspranget nye VW Transporter har karet til seg siste året.

Mercedes varebiler har alltid både kjørt bra, og de har virkelig levd opp til merkets komfort-image. Bilene er samtidig konkurransedyktige på størrelse og funksjonalitet. Til gjengjeld har du gjerne måttet betale litt ekstra for kvaliteten bilene byr på.

Og når det gjelder pris, setter ikke testbilen imaget i forlegenhet!

Grunnprisen for Vito 116 lang 4x4 automat er 384.000 kroner inkl. mva. Med ekstrautstyr blir imidlertid utsalgsprisen hele 493.000 kroner slik den er stilt til disposisjon for YrkesBil.

Rå pris, kun en konkurrent

Merk imidlertid at nær 40.000 kroner er bundet i et heftig navigasjonsanlegg med tilbehør. Mao er fornuftprisen på bilen egentlig nede mot 450.000 kroner. Men uansett om du driver budbil eller servicebil, du skal sannelig kjøre noe ekstra turer for å sikre dagsfortjenesten.

Les mer om varebiler på yrkesbil.no/varebil - KLIKK HER.

Vi snakker altså om premiumsegmentet av mellomstore kassebiler. Og i praksis har denne Vitoen da kun har én konkurrent: VW Transporter 2,0 TDI 180 hk DGS 4x4, som koster fra 414.000 kroner i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (inkl. mva).

Alternativt kan man koste på seg enda mer ekstrautstyr i biler som Toyota Hiace, Peugeot Expert, Opel Vivaro, Ford Transit, Peugeot Expert og Citroen Jumpy for å matche prisen. Problemet er likevel at ingen av disse bilene kan matche på kombinasjonen motorstyrke, 4x4 og automatgir.

Ergo er testbilen myntet på dem som har råd til å betale for høy komfort – eller for dem som ser det som et konkurransefortrinn å ha en bil som virkelig er skapt for lange dager bak rattet.

Lang og lav er perfekt størrelse

Vito kan leveres i flere høyder og lengder. Dvs. fra 476, via 501 til 524 cm lengde – og 190 eller 233 cm høyde. Riktig størrelse for deg er selvsagt helt avhengig av hva du skal bruke bilen til. Men testbilen i lengde 501 (lang) og i høyde 190 (normalt tak) er imidlertid langt på vei perfekt.

Fordelen er at bilen fortsatt uten problemer kan brukes i stort sett alle parkeringshus. Med 4x4 vokser bilen riktignok seks centimeter, men med totalt 196 centimeter har du fortsatt god klaring de fleste steder. Og selv med 4x4, som øker svingradiusen fra 5,9 til 6,8 meter, er det en svært lettmanøvrert bil.

Varevolumet på 6,5 kubikk er lett utnyttelig. For det første med forhøyet nyttelast i testbilen (250 kilo opp), men også med skyvedører på begge sider (venstre dør er ekstrautstyr). Det er dessuten god plass til to europaller i testbilen, og det er problemfritt å sette dem inn med gaffeltruck. Også hengerfestet er av forsterket type, og tillater 2500 kilo hengervekt.

Interiøret i varerommet er preget av et godt gulv med mange og solide surrefester, I tillegg kommer en smart løsning med nærmere 40 centimeter ekstra lengde i gulvhøyde. Skilleveggen er nemlig konstruert slik at du kan stikke for eksempel lange lister helt inn under setene.

Vi gir imidlertid Mercedes kritikk for finishen av øvre del av sideveggene og de bakre stolpene. Slik bilen er levert, ser det uferdig ut. Dette burde vært trukket med plater eller annen dekke.

Til gjengjeld leveres de norske bilene med en ypperlig skillevegg (montert ved ankomst Drammen). Her får du noe ekstra plass i kupeen, samtidig som isolasjon mot både støy og temperatur gir ren personbilkomfort.

Overkasse førerkomfort

Nå er Vito selvsagt ingen sportsbil. Bilen er heller ikke konstruert som taxi. Men om du sammenlikner med andre kassebiler, er det den personbilaktige komforten som virkelig imponerer.

I førersetet er det meget god plass. Komfortsetet (ekstrautstyr) er justerbart i lengde, høyde, seterygg – og putevinkel. Rattet i høyde og dybde. Oversikten er utmerket, selv om en ganske fet A-stolpe iblant skygger for slanke fotgjengere. Interiørmaterialer og brytere er som hentet fra personbilene.

Jeg savner riktignok litt flere smårom og oppbevaringsplasser. Og de løse gulvmattene i testbilen trodde vi først var transportmatter – dette kan dere da ikke mene, Mercedes? Et utvendig stigtrinn som gjør det enklere å skrape frontruten for is hadde også vært på sin plass.

Men standardinteriøret er veldesignet med god ergonomi og smarte detaljer. Og i tillegg er testbilen utstyr med mye ekstra digg: Skinntrukket multifunksjonsratt, meget velspillende musikkanlegg, Mercedes navigasjon og ryggekamera for å nevne noe.

Selv hadde jeg nok valgt parkeringssensorer lenge før ryggekamera – men det beste er selvsagt begge deler. Uansett krever disse hjelpemidlene hyppig rengjøring for å fungere som de skal på denne tiden av året.

En annen sak er Mercedes dyre navigasjon. Kjekt å ha, men uten touchskjerm er systemet tungvindt å navigere i – og man kan spørre hvor lett det er å i oppdatere. For de fleste proffe brukere, og stort sett alle andre brukere, er en separat navi-enhet atskillig billigere og bedre.

Les også om voldsom 4x4-interesse i varebil.

God vintertilpassing

Ja, for akkurat denne Vitoen er en bil du gleder deg til vinteren i. Ta enkle ting som tretrinns setevarme (obs - kun førersetet), ekstravarmer med tidsstyring, utetemperatur i displayet, lyktespylere og bi-xenonlys med hjørnefunksjon. Det siste er alle postkassestativers beste venn.

Og så har vi, med tanke på at Vito i utgangspunktet er bakhjulsdrevet, den meget komfortable firehjulsdriften. Ved normal kjøring er fordelingen av kreftene 40:60, altså mest bak. Men straks det trengs, fordeles kreftene elektronisk til det eller de hjulene som har mest grep. Når alle de elektroniske sikkerhetssystemene jobber sammen, er det nesten litt for lett å miste respekten for vanskelige kjøreforhold.

Nyeste generasjon elektronisk antiskrens (ESP) er forbilledlig effektiv. Du hører heller ikke lenger at den slår inn, du bare ser lampen blink i displayet. Fordelen er at det også fungerer på tilhenger når du trekker slikt.

Når man legger til at det forbedrede chassiset også fungerer med høy komfort og uten åpenbare mangler, ja da er det kun automatgirkassen vi kan klage litt på. For komfortmessig står femtrinnskassen til seks. Men når man følger med på hvordan den jobber – som ikke alltid er spesielt rask eller smart – skjønner man hvorfor bilen ender med et relativt høy dieselforbruk.

Kostnadsbildet

Nybilpris er langt fra alt i et bilregnskap, men denne Vitoen står utvilsomt høyt i innkjøpspris også, selv uten ekstrautstyr. Et lite problem for den norske Vito-importøren er dessuten at 4x4 kun leveres i kombinasjon med automat. Det bringer prisen kunstig høyt opp for dem som bare trenger 4x4, men godt kan gire selv.

I utgangspunktet bør en standard Vito være relativt rimelig å drive. Etter det vi kjenner til Mercedes konkurransedyktige servicepriser. Og fra kjørecomputeren ser vi at bilen har fornuftige serviceintervaller på ca. 25.000 km. Men det er ikke til å komme fra at 4x4 og automatgir også bidrar både til ekstra drivstoffs- og vedlikeholdskostnader.

Med 735 kilo last har testbilen brukt 1,09 liter diesel per mil over 2200 km blandet vinterkjøring. Det er ikke så aller verst, men vi ser også at ren bykjøring glatt bringer et dagsforbruk opp over 1,25 liter på mila. Oppgitt blandet forbruk er kun 0,90.

Ekstrautstyret trekker selvsagt prislappen kraftig opp. På den annen side, skal du først ha en premium varebil, da er mye av utstyret på denne bilen helt på sin plass:

* Utvendig har bilen lakkerte fangere og 17-tomsfelger, som gir en pen bil. Også bixenonlys, lyktespylere, regnsensor, hengerfeste og ekstra venstre skyvedør er gode utstyrsvalg. Det eneste man kan spare på her, er vinduer i skyvedørene.

* Innvendig har bilen et nyttig multifunksjonsratt (skinn), livsviktig motor/kupevarmer og ditto komfortførersete. Det man med fordel kunne unnlatt var navigasjon og ryggekamera (i bytte med parkeringssensorer).

* Øvrige punkter som er verdt å vurdere nøye, avhengig av bruksområdet, er økt nyttelast og forsterket hengerfeste. Er det egentlig nødvendig? Det samme spørsmålet går til motorvalget: For du får akkurat samme bilen (Vito 113) med 136 hester, og som sparer deg 14.000 kroner. Men når forbruket er oppgitt å være det samme på bilene uavhengig av 136 eller 163 hester, er det en indikator på at 163 hester passer bilen best.

Bruktmarkedet: Høy pris, mye ekstrautstyr og relativt høyt forbruk, det er i utgangspunktet indikatorer en bil som vil synke med et relativt høyt kronebeløp de første par årene.På DENNE LINKEN finner du 20 brukte Vitoer fra 2007 og nyere fra norske merkeforhandlere.

Konklusjon og hovedkarakter: Terning 5

En Vito utstyrt slik som testbilen er en knallbil for dem som kjører mye og effektivt, og som ser seg tjent med gode ytelser, god komfort og stilig design. Du må imidlertid betale for det, både i høy innkjøpspris på bil og utstyr, og det som tyder på noe høye driftkostnader. Kombinert med at Mercedes ikke er smidige nok til å la kunden velge enten 4x4 uten automatgir, rekker det altså ikke til en full sekser.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 85 av 100. Terning 6

Førerplassen er konge. Høy komfort i støy og demping, og de som har kjørt Mercedes før finner seg til rette umiddelbart. Merk at som treseter er passasjerkomforten selvsagt ikke helt på høyde, og bilen mangler noe flere smårom og oppbevaringsplasser. Motor og 4x4 får toppkarakter, med et lite trekk for en underlig romlestøy fra transmisjon ved 80-90 km/t. Automastkassen er komfortabel, men ikke verdens raskeste.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 84 av 100. Karakter 6

Med tre dører, lav lastehøyde og et meget godt utnyttet rom, er utgangspunktet svært bra. Smarte skillevegg gir 40 cm ekstra lengde i bunn, og med 125 centimeter mellom hjulbuene er det null problem å laste inn paller. Vi setter et spørsmål ved tildekning av øvre vegger å bakre stolper. Gode surrefester. Med ekstra nyttelast, forsterket hengerfeste og ESP for henger, er dette en robust og bruksanvendelig bil.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 53 av 100. Karakter 4

Høy pris. Noe høye driftskostnader. Antatt anstendig restverdi, men ingen gullgruve. Driver du volumtransport med pressede marginer finnes det langt smartere biler. Vet du derimot at du bruker alle bilens ressurser, da får du også valuta for pengene.

FAKTA Mercedes Vito 116 CDI 163 hk 4x4 aut lang (3,1 tonn, 6,5 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2143 ccm, 120 kW (163 hk) v/3800 o/min. 360 Nm v/1600-2400 o/min.

Mål: 501 x 191 x 196 cm (L/B/H), akselavstand 320 cm, varevolum 6,5 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1905 kg, tilhengervekt ca 2500 kilo, nyttelast 1145 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 13,0 sekunder, toppfart 174 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,89-91 l/mil (blandet), 234-240 gram CO2/km

Pris fra: 384.100 kroner før ekstrautstyr

Pris testbil: 492.700 kroner

Modell til Norge: Siden senhøsten 2010

Nærmeste konkurrent (er): VW Transporter 180 hk DSG 4motion

Testfakta: Kjørt 13.-20. desember 2010. Distanse 300 km. 735 kilo last (målt vektstasjon minus egenvekt vognkort), 1340 kilo foran, 1300 kilo bak. Forbruk: 1,25 på kjørecomputer, blandet kjøring med overvekt bykjøring (kaldt). Kjørecomputer viser totalt 1,09 over 2200 km. Dekk: Piggfritt Nokian Hakka 17-tommere.

Powered by Labrador CMS