-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
Scania og MAN tar nå, hånd i hånd med sin mor Traton, nye og store steg i retning av mer autonom transport.
Førerløse kjøretøy har vært snakket om cirka like lenge som det har fantes kjøretøy. Og i ganske lang tid har de vært «like rundt hjørnet».
På nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i 2016 og i 2018 var førerløse lastebiler, busser og pod'er "hypet" til nye høyder, mens det var langt mindre fokus på dette i 2022-utgaven av IAA.
Likevel er det ingen tvil om at kjøretøyprodusentene og tech-selskapene, gjerne sammen, utforsker autonome løsninger fremdeles. De går bare litt stillere i dørene, kanskje.
YrkesBil intervjuet nylig flere norske aktører som jobber for å innføre selvkjøringsteknologi i det norske markedet. De pekte på en rekke muligheter og begrensninger. Artiklene finner du her.
Nivå 4-autonome
Men denne uken slamrer Volkswagen-gruppens tungbilarm, Traton, litt med sine dører, når de forteller at konsernets døtre - svenske Scania, tyske MAN og amerikanske Navistar - inngår i et nytt partnerskap med USA-baserte Plus.
Sammen skal de integrere sistnevntes fullt autonome (nivå 4) SuperDrive-teknologisystem i Traton-gruppens kjøretøy.
Det er snakk om strategisk utvikling av autonome hub-til-hub transportløsninger, i første omgang gjennom et autonomt kommersiell pilotprogram.
Scania fremhever i sin fortelling, gjennom en pressemelding, at denne nye løsningen skiller seg ut «på grunn av dens tilpasningsevne til kundenes spesifikke ruter og transportprofiler».
- Vi er forpliktet til å utvikle fullt integrerte autonome løsninger. Dette betyr teknologi som er montert og støttet direkte fra fabrikken og en løsning som er designet for å betjenes av våre kunder i deres eksisterende infrastruktur og operasjonelle flyt, sier Peter Hafmar, visepresident og leder for autonome løsninger i Scania.
Scania har som kjent testet autonome transportløsninger på svenske veier siden 2021, og har planer om å utvide pilotvirksomheten med kunder i andre europeiske land i løpet av 2024.
(artikkelen fortsetter under bildene)
Nå opplyser selskapene at de vil pilotere kommersiell drift med flåter, og deretter starte serieproduksjon og global kommersiell distribusjon i stor skala.
Vil akselerere introduksjonen
MAN Truck & Bus vektlegger i sin fortelling at «teknologien har potensial til å redusere utmattingsulykker, dempe den økende mangelen på sjåfører og gjøre transportprosessene enda mer effektive og miljøvennlige».
- Målet er å i økende grad integrere førerløs kjøring med praktiske prosjekter innen konkret hub-til-hub logistikktransport og dermed akselerere serieintroduksjonen av autonome kjøresystemer, sier Lukas Walter, Head of Sales Truck hos MAN Truck & Bus SE.
Selvkjøring er heller ikke akkurat nytt for MAN. Fra 2018 til 2020 utviklet og testet MAN en førerløs lastebil i containerhåndtering i lokalene til Hamburg havn i et felles forsknings- og utviklingsprosjekt med Hamburger Hafen und Logistik AG.
Fra 2019 til 2023 fokuserte ANITA-prosjektet med partnerne Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius, University of Applied Sciences og Götting KG på den komplette digitale integrasjonen av en autonom lastebil i logistikkprosessen for containerhåndtering fra vei til jernbane.
Og siden 2022 har MAN jobbet med tolv partnere fra industri, vitenskap, teknisk testing og veidrift i ATLAS-L4-prosjektet for å utvikle en autonom lastebil for bruk i motorveitransport mellom logistikknutepunkt.
Prosjektet tar dermed spesifikt for seg loven om autonom kjøring vedtatt i Tyskland i 2021, som allerede tillater førerløs kjøring på definerte ruter med teknisk tilsyn.
Praktiske prøvekjøringer av prototypen med sikkerhetssjåfør på motorveien er planlagt til slutten av prosjektet. Fra 2025 og utover vil ytterligere prosjekter innen spesifikke kundetransportapplikasjoner drive utvikling mot serieapplikasjon.
PS. Er du mer enn snittet opptatt av selvkjøringsteknologi, er det verdt å merke seg at SAE (Society of Automotive Engineers) arrangerer Vehicle Automation Symposium: Getting to SAE Level 4 i Frankfurt 7. til 8. mai.
Mer kompetanse på feltet samlet på ett brett skal du nok lete en stund etter.
LES OGSÅ:
-
Windrose-gründeren: – Vi skal bli det største lastebilmerket i Norge
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt
-
– Også store lastebiler kan ha stor nytte av autonome teknologier
-
– Dette vil nå alle, sannsynligvis raskere enn vi tror