-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Årets prisdryss for nyttekjøretøy
Det finnes en kåring og en pris for nær sagt alt og alle i kjøretøybransjen. Kia, DAF, Ford og Bosch sikret seg «årets»-prisen henholdsvis i kategoriene: varebil, lastebil, pickup og innovasjon.
Prisene ble delt ut med pauker og basuner under en gallamiddag med 1.300 gjester på Solutrans-messen i Lyon denne uken.
Vi skal straks se nærmere på vinnerne, men hvor alvorlig skal man egentlig ta slike kåringer?
Den Gamle Redaktør i Bilforlaget / YrkesBil, Jon Winding-Sørensen, er blant journalistene som har fulgt bilbransjen lengst, og han har gjennom årene skrevet mange morsomme kommentarer om dette.
«Det er faktisk folk som tar «Årets Bil» på alvor. Spesielt de – først og fremst herrene – som stemmer på dem», skrev han for eksempel i 2021.
Men også produsentene later til å ta prisene på alvor, og bruker utmerkelsene for hva de er verdt i markedsføringen. Forståelig nok, kanskje.
I bunnen av artikkelen har vi samlet noen av Winding-Sørensens gullkorn om «Årets-Et-Eller-Annet» (hans eget begrep) - i fall du vil ha litt underholdning i novembermørket.
Men først la oss se litt på de fire vinnerne i denne runden.
Årets varebil
International Van of the Year 2026, som prisen heter, gikk denne gangen til Kia PV5 - som dermed «treffer på første forsøk», som den norske importøren sier i pressemeldingen.
Av de syv kandidatene var det vel egentlig bare Kia PV5 og Geely-varebilen Farizon SV som representerer noe helt nytt.
Dette var kandidatene:
PV5 er den første av en rekke nye varebilmodeller fra Kia, som tidligere ikke har deltatt i dette segmentet i Europa.
Modellen er lansert som kassebilen Cargo, mens chassis-versjonen Chassis Cab og mannskapsbilen Crew hadde premiere på Solutrans-messen. I tillegg er personbilversjonen PV5 Passenger lansert. Alle helelektriske.
YrkesBil er blant de aller første som har fått prøvekjøre PV5 Cargo.
I begrunnelsen fra de 25 journalistene som står bak prisen, pekes det på «hvor
godt bilen fungerer som varebil», men også «design,
komfort, og innovasjon» skal være vektlagt.
Årets lastebil
International Truck of the Year 2026 gikk på sin side til DAF - igjen. Denne gangen med modellene XD og XF Electric.
Dette er tredje gangen på fem år at DAF vinner prisen for sin New Generation. De vant prisen for modellene XF, XG og XG+ i 2022 og XD i 2023, og nå altså for elversjonene av XD og XF i 2026.
Kandidatene var:
- DAF XD / XF
- MAN D30 PowerLion
- MAN eTGS
- SANY e435
- SCANIA Super 11
Det er visstnok tredje gang en elektrisk lastebil vinner prisen, og blant årets seks kandidater var halvparten elektriske - deriblant et kinesisk merke for første gang.
«Tittelen tildeles årlig til kjøretøyet som ble introdusert i løpet av de foregående 12 månedene og som har bidratt størst til effektiviteten innen veitransport. Vurderingen dekker en rekke kriterier, inkludert teknologisk innovasjon, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, energieffektivitet, miljøytelse og totale eierkostnader», heter det på prisens nettside.
Hva det sier om bransjen - eller kåringen - at samme merke vinner så hyppig får andre bedømme, men DAF-sjef Harald Seidel tok gladelig imot trofeet:
Årets pickup
International Pick-up Award 2026/2027 gikk til Ford Ranger ladbar hybrid.
Det er visstnok «første gang en ladbar hybrid er beæret en slik pris fra International Pick-up Award-juryen», som det heter på prisens nettside.
Ford har forresten vunnet prisen fire ganger tidligere: først i 2013, deretter i 2020, senest i 2024 og nå for 2026/2027.
Motkandidatene denne gangen var INEOS Grenadier, Foton og Maxus.
– Vi er svært stolte over at vår nye Ranger ladbar hybrid har blitt kåret til vinneren av International Pick-up Award for 2026/27, sa prismottaker, Hans Schep, General Manager, Ford Pro Europe.
Nye Ranger ladbar hybrid har bedre ytelser enn toppmodellen Ranger Raptor, samtidig som den har en lavere pris enn dagens rimeligste Ranger-varianter.
Årets innovasjon
Men det stopper ikke der. En fjerde pris skulle også deles ut på gallamiddagen: Truck Innovation Award 2026 gikk denne gangen til Bosch, for deres Road Hazard Service.
Prisen skal anerkjenne «den dyptgående teknologiske transformasjonen og energiomstillingen i bilindustrien», ifølge egne nettsider.
Her var det følgende kandidater:
- Accelera by Cummins
- Aurora Driver
- Bosch Road Hazard Service
- Einride Autonomous Border Crossing
- Scania DHL Range Extender Project
- Torc Robotics Autonomous Trucks
- Volvo VNL Autonomous
Bosch «Road Hazard Service» gir trafikanter sanntidsinformasjon - basert på anonymiserte «sverm-data» fra oppkoblede kjøretøy - om potensielle farer som tåke, kraftig regn, ulykker eller havarerte kjøretøy.
Dette er egentlig ikke en dedikert lastebiloppfinnelse, for løsningen ble først introdusert for personbiler i juni 2024, og er nå i bruk i millioner av personbiler over hele Europa. Siden desember 2024 har den imidlertid også vært tilgjengelig i nyttekjøretøy fra Mercedes-Benz Trucks, og er ventet å bidra til økt trafikksikkerhet.
Bosch er sikkert stolte over kåringen, men da YrkesBil skulle prøve å finne et relevant jubelbilde på pressesidene deres dagen etter utdelingen stod det ingen ting om prisen der. Ei heller fantes bilder fra utdelingen.
Derimot publiserte de dagen før en utførlig melding om en annen pris de har vunnet. Kanskje troner den høyere på stolhets-skalaen?
Deutscher Zukunftspreis 2025, eller Den tyske Fremtidsprisen, deles ut av den tyske Forbundspresidenten, som for tiden er Frank-Walter Steinmayer.
Bosch mottar den i år for utviklingen av Bosch fuel-cell power module (FCPM), en brenselcelle for hydrogendrift.
Bosch sin FCPM har vært i storskala produksjon siden 2023, og er ifølge Bosch montert i flere tusen lastebiler som kjører på veiene rundt i verden. Blant annet Iveco, som benyttes av det tyske utleieselskapet Hylane.
I motsetning til mange andre priser og trofeer, følger det med Deutscher Zukunftspreis en god slump penger - nærmere bestemt 250.000 Euro - til vinneren.
Skråblikk på Årets-Et-Eller-Annet
Og om du henger med fortsatt, så skal vi - som lovet innledningsvis - avslutte denne artikkelen litt mindre gravalvorlig.
Rett og slett ved å hente frem noen skråblikk-kommentarer fra Den Gamle Redaktør om temaet, til glede for nye lesere.
Hør bare her, fra 2016:
«Renault Zoe er nettopp valgt til Årets Familiebil av VAB. Fiat Aega fikk topp-plassering i Autobest 2015. BMW fikk mer enn 20 "priser" i Kina bare for den nye 7-serien. Hvem bryr seg?
Tidligere var «Årets Bil» begrenset til et par tre utmerkelser i forskjellige verdensdeler. Som regel dukket de opp mot tampen av året. Nå er det Årets-Et-Eller-Annet hele året, og i så enorme mengder at jeg mistenker bilfabrikkene for å måtte opprette en ny avdeling for trofé-registrering». Les hele kommentaren her.
Eller hva med denne, fra 2014:
«Som vanlig skal en del spesialister velge hva som er best, eple, vinterferie eller trikken. Car Of The Year er på gang igjen.
Hvordan presumtivt velinformerte, erfarne kolleger greier å fortelle hva som er best av enten Audi TT, en Jeep Renegade, en Mercedes C-Klasse Coupé og en Toyota Aygo, går over min forstand». Les hele kommentaren her.
Kommentaren fra 2021 tar for seg prisinflasjonen, men det har ikke noe med kroner og øre å gjøre - kun «kroninger»:
Tittelen lyder: «Årets Bil nummer 367», og videre «Jeg vet ikke hvor mange Årets Bil det er. På slutten av året er det faktisk noen bilfabrikker som offentliggjør hele skrytlisten – det virker nesten som de tar slikt på alvor.
Og hvis man fikk samlet mange nok av disse listene, kunne man kanskje finne ut hvor mange det er, til sammen.
Kanskje man også kunne finne den ene bilen som ikke ble årets bil i år». Les hele kommentaren her.
Så runder vi av omtrent der vi startet, i nyttekjøretøyverdenen. Denne gang fra IAA i 2016: