-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Glimt av «nye» Crafter
Volkswagen Crafter (og MAN TGE) kommer nå i oppgradert utgave, hvor de største endringene har skjedd på innsiden av bilen.
Fra i dag, mandag 12. februar, åpner forhåndssalget av «nye» Crafter med drift på både to og fire hjul.
Dagens generasjon Crafter ble lansert i 2016, så det var nok på tide med litt forandring.
- Gjennom denne oppgraderingen har Volkswagen Nyttekjøretøy lyktes med å løfte bilen enda noen hakk, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS om den oppgraderte versjonen som kommer.
- Vi vet at kombinasjonen med automat og 4MOTION er populært i Norge, og vi tror oppgraderingene er noe som vil glede Crafter-kundene, fortsetter Matheson.
Men, det er verdt å merke seg at importørsjefen ikke nevner elektrisk drivlinje med ett ord.
Som kjent ble e-Crafter faset ut av markedet i 2022/23 etter flere år med labert salg:
– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde. Både vi og fabrikken har derfor besluttet å fase dagens e-Crafter ut av markedet inntil det er en erstatter klar. Volkswagen Nutzfahrzeuge jobber med å elektrifisere hele modellporteføljen, men vi har ingen informasjon om en eventuell ny e-Crafter som vi kan gå ut med per nå, uttalte daværende sjef for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, i et intervju med YrkesBil ved årsskiftet 2022/23.
Det indre som teller
Mens eksteriøret har fått noen mindre justeringer, som for eksempel på støtfangeren foran, er det på innsiden av bilen de aller største endringene merkes.
Volkswagens slektning, MAN, har som kjent sin egen variant av Crafter, under navnet TGE. Også denne kommer med tilsvarende oppgraderinger nå, og sjefen for MAN i Norge røpet i et intervju med YrkesBil at de skal øke innsatsen i varebilsegmentet betydelig i tiden som kommer.
Produktsjef hos Volkswagen Nyttekjøretøy, Kjetil Olafsen, dykker dypere ned i detaljene om Crafter-nyhetene:
- De nye modellene har fått en betydelig oppgradering av interiør og infotainment-system med større skjermer, digital cockpit og ikke minst flere førerassistentsystemer som standard. I tillegg er det lagt opp til bedre ergonomi rundt den elektriske parkeringsbremsen og betjening av girvelger, siden den er flyttet opp nærmere rattet på biler med automatgir, forklarer Olafsen.

- Dette gir både nye oppbevaringsrom og bedre lagringsplass i gulvet mellom setene, fortsetter produktsjefen.
Samtidig hevder importøren at også standardutstyret er «økt til neste nivå», med blant annet LED-hovedlykter, adaptiv cruisekontroll, multifunksjonsratt og parkeringsvarmer.
- Endringene vil gjøre at kundene vil trives enda bedre bak rattet i nye Crafter, sier Olafsen.
Bilene er per nå planlagt produsert fra i høst, og er ventet på norske veier før årsskiftet.
LES OGSÅ:
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
Tror på elektrisk gjennombrudd
-
– Vi forventer at eTGE vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av 2-3 år
-
Tungt for tunge tyskere
-
Møller om elvarebiler: - Det må kraftigere lut til om vi skal få et skifte
-
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
-
Nå åpner salget av nye Transporter - her er prisene
-
Arbeidshester på prøve
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei