Kia PV 5 Chassis Cab har sin premiere på Solutrans-messen i Lyon denne uken.

Kia klare for mer spesialiserte yrkesbiler

Med Chassis Cab-versjonen vil Kia tilby et vell av ulike påbyggløsninger for elektriske PV 5.  

Publisert

Det har vært mye fokus på Kias varebilsatsning det seneste året. Og det er ikke så rart. 

For det første er det ikke så ofte at et veletablert personbilmerke uten varebiltradisjoner (jo, da, Kia har tilbudt nyttekjøretøy i andre markeder, men ikke Europa) «plutselig» bestemmer seg for å satse stort på varebiler. 

For det andre er det ikke bare én kassebilmodell som kommer, og dett var dett - liksom. Her har det fra dag én vært varslet et ganske komplett program av elektriske varebiler i flere fasonger og størrelser. 

PV 5 først, men de større PV 7 og PV 9 ligger allerede i støpeskjeen. Alle helelektriske fra dag én, som skapt for det norske markedet. Ikke rart den norske, Bertel O. Steen-eide importøren Kia Bil Norge har store planer og høye ambisjoner i varebilmarkedet. 

Premiere for chassis-versjonen

Denne uken fortsetter utrullingen av det Kia kaller Platform Beyond Vehicle (PBV), plattformen som alle nyttekjøretøyene skal bygges på. 

På transportmessen Solutrans i franske Lyon, der YrkesBil er på plass, viste Kia i dag for første gang produksjonsversjonen av PV 5 Chassis Cab. 

Chassis-versjonen danner grunnlag for en rekke påbyggmuligheter.

PV5 er bygget på Kias PBV-dedikerte E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service), og ble designet fra starten av for elektrifisering og konverteringsfleksibilitet.

Avhengig av konfigurasjon leverer kjøretøyet på under fem meter opptil 1.005 kilo nyttelast (inkludert fører, med den minste batteripakken). 

Du kan få opptil åtte kubikkmeter lasteromsvolum med en High Box påbyggløsning.

Her fremhever produsenten at bilen med dette matcher volumkapasiteten til større varebiler i segmentet over, samtidig som man beholder kompakte dimensjoner og en svingradius på 5,5 meter.

Marc Hedrich, administrerende direktør i Kia Europe, forklarte på messen at en viktig grunn til at Kia satser på varebiler i Europa nå, er at markedet for nye varebiler er snalått å vokse til 2,35 millioner enheter i året innen 2030 - der elektriske varebiler vil utgjøre 40 prosent.

- Lanseringen av PV5 Chassis Cab understreker vår forpliktelse til å omdefinere hva et lett nyttekjøretøy kan være, sa Marc Hedrich, administrerende direktør i Kia Europe.

Lover enkel konvertering

I utviklingen av PV5 Chassis Cab har Kia hatt tett samarbeid med europeiske ombyggere. 

Her er det nærmest kun fantasien som setter begrensningene, så lenge man holder seg innenfor de lovlige vekt- og størrelsesdimensjonene. 

Interessen var stor blant presse og messepublikum for lanseringen.

Lasteplan for transport av anleggs- eller landbruksutstyr, tippbil for innsamling av kommunalt avfall, tre typer kassebiler for e-handelspakkelogistikk og kjølevarebiler for levering av dagligvarer, er noen av bruksområdene som ble spesielt nevnt.

- Fleksibiliteten i dette produktet er stor. Ombyggere og brukere har vært med i utviklingen sammen med Kia. Det tror vi er en viktig nøkkel til suksess og at brukernes behov kan dekkes på en god måte, sier Thomas Meiner, adm. direktør i Kia Bil Norge. 

Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, er på plass i Lyon. Han forteller at interessen for PV5 fra norske kunder er stor, til tross for at ingen av dem har fått prøvekjørt bilen ennå.

På messen har Kia selsvagt også sørget for å vise frem flere av mulighetene i praksis. 

Blant annet en variant ombygd til en food truck som byr messedeltakerne på spesialkaffe, samt brioches aux pralines roses, et tradisjonelt bakverk fra Lyon.

To batterivarianter

PV5 Chassis Cab vil bli tilbudt med to batterialternativer: et 51,5 kWh batteri tilgjengelig ved lansering og et langtrekkende 71,2 kWh batteri som kommer i 2026. 

I kassebilversjonen PV 5 Cargo tar den norske importøren ikke inn begge batterivariantene, men kun den største pakken - som de kaller Long Range. 

Batteripakken kan skimtes der fremme.

I Chassis Cab-versjon vil de derimot tilby både liten og stor batteripakke:

- Her tar vi inn både standard og long range. Typiske budbiler som kjører mat, eller en vaktmester som jobber innenfor en by eller på en større eiendom trenger ikke nødvendigvis lang rekkevidde, men kan trenge 100 kilo nyttelast ekstra - det får man med det minste batteriet, sier Meiner til YrkesBil.

Elektrisk rekkevidde vil naturligvis variere avhengig av påbyggløsning, men som referanse leverer den nylig lanserte kassebilvarianten L2H1 Cargo opptil 297 kilometer med standardbatteriet og 416 kilometer med den store batteripakken (WLTP-tall). 

DC-hurtiglading på opptil 150 kW muliggjør en 10 til 80 prosent lading på omtrent 30 minutter, mens 22 kW AC-lading vil være tilgjengelig senere.

PV5 Chassis Cab inkluderer for øvrig Kias garanti på syv år/150 000 kilometer.

Noe av det undertegnede var spent på før lanseringen, var hvor god eller dårlig plass det er i førerhuset. 

Den innvendige plassen overrasker positivt. YrkesBils utskremte måler 187 centimeter på strømpelesten, og sitter meget bra i chassis-versjonen av PV 5. At vi kunne ønske oss noe mer lårstøtte i setet har vi nevnt før, og det gjelder fremdeles.

Flåtestyringstjenester

Men det er ikke bare hardware Kia viser frm i Lyon. 

Kia Business Solutions Ecosystem er en omfattende pakke med tilkoblings- og ladetjenester som skal forenkle flåtestyring - ikke minst med tanke på overgang til elektriske kjøretøy. 

Økosystemet kombinerer både egne Kia-merkede tjenester, men det er også en rekke muligheter for å koble sammen med tredjeparts tjenester.

Tjenestene er bygget rundt Kia Platform Beyond Vehicle (PBV) sine fire strategiske søyler: KJØR, LAD, KOBLE TIL og ARBEID. 

- Kia Business Solutions Ecosystem kobler sammen alle kontaktpunkter, fra kjøp til lading og digital innsikt for å hjelpe bedrifter med å administrere bilparkene sine mer intelligent, sa Pablo Martinez Masip, visepresident for produkt og markedsføring i Kia Europe og driftsdirektør i Kia Connect Europe.

DRIVE: alltid tilkoblet

I sentrum av DRIVE-søylen finner vi Kias Android OS Infotainment-system, som gir et alltid tilkoblet førermiljø. Det støtter AI-assistent, regelmessige OTA-oppdateringer og dynamiske kartoppdateringer, og er forberedt til PLEOS App Market, for fremtidige forretningsapplikasjoner i bilen. Sjåfører kan administrere profilene sine via den 12,9-tommer store berøringsskjermen på dashbordet.

Her tar imidlertid den norske importøren et lite forbehold på om - og eventuelt når - dette vil tilbys i Norge. 

Interiøret i Chassis Cab er for øvrig likt som i PV 5 Cargo.

CHARGE: lad overalt

Kia Charge Business-tjenesten leverer et omfattende ladenettverk med tilgang til mer enn én million AC-, DC- og høyeffektladepunkter i over 30 europeiske land. 

I Norge har Kia-importøren og forhandlerne allerede en rekke ulike ladeløsninger i tilbudet.

CONNECT: flåtestyring og datadrevet effektivitet

Under CONNECT-søylen tilbys Kia Connect, PLEOS Fleet og Fleet API-tjenesten. Flåtestyringsplattformen dekker ting som administrasjon, rapportering, lading, ruteplanlegging og sikkerhet. En dedikert flåteadministrator-funksjon skal lanseres i 2026. 

Gjennom Kia Connect Push API kan flåteoperatører få tilgang til datapakker, inkludert kjørelengde, ladestatus, GPS-data, turhistorikk og kjøretøydiagnostikk. Kunden må bruke Kia Connect-nettstedet for å få tilgang til denne tjenesten.

Forretningsmodus i Kia-appen samler disse funksjonene på én mobilplattform. Flåteadministratorer kan administrere opptil fem Kia-kjøretøy direkte i appen, gratis, og se ladeaktivitet, turhistorikk og kjøretøydata.  

Her er det greit å være oppmerksom på at disse tilbudene vil variere mellom de ulike landene, og det vil nok komme mer informasjon etter hvert fra den norske importøren om hva som blir gjeldende her. 

Denne påbyggløsningen gid bra lastevolum, men påvirker nok strømforbruket og rekkevidden i betydelig grad.

ARBEID: én portal for alle forretningsbehov

Kia Business Solutions-portalen fungerer som det sentrale inngangspunktet til hele økosystemet. 

Her er det utvilsomt mye spennende på gang, og det er åpenbart at mange veletablerte aktører i varebilmarkedet vil få merke Kias inntreden på kroppen de neste årene. 

Powered by Labrador CMS