Kia hopper inn i varebilmarkedet med PV5 Cargo. YrkesBil er blant de første som har fått prøve bilen på norske veier.

Prøvekjørt: Kia PV5 Cargo

Stille, rask og oppsiktsvekkende er stikkord som melder seg, etter en første svingom i Kia PV5 Cargo. Men har den alt som skal til for å bli en bestselger?

Publisert

Da vi prøvekjørte Volkswagen ID. Buzz Cargo for første gang i Norge, var det naturlig å starte med å se litt bakover i tid. Modellen stilte til start med en av bilverdens mest kjente stamtavler. 

Et utvilsomt slektskap til den gamle Folkevognbussen lå der som utgangspunkt for hele ideen med Buzz, og ble dyrket frem til lanseringen. 

Notisblokken til den nederlandske Volkswagen-importøren Ben Pon fra 1947, med hans kjappe ideskisse av VW T1.

Ja, selv trekkene fra Ben Pons første - og i all sin enkelhet geniale - skisse fra 1947 av Volkswagen Type 2 (senere mer kjent som T1, Folkevognbussen, Rugbrød eller Transporter), kunne spores i designen. 

Med andre ord, så mye heritage å ta av at selv PR-avdelingene i Volkswagen antakelig syntes det kunne bli i overkant til tider. 

Der er ikke ID. Buzz Cargos nye rival, Kia PV5 Cargo. Snarere tvert i mot. 

Den stiller med blanke ark, og fargestifter til. 

Skjønt, det er ikke helt riktig: Kia har produsert nyttekjøretøy i mange år, de. 

Små lastebiler og kassebiler - aller mest for det koreanske hjemmemarkedet, men også noe eksport. 

Moderkonsernet, Hyundai, har dessuten solide tradisjoner og kompetanse innen både lette og tunge nyttekjøretøy.

Men her til lands har vi ikke hatt noen befatning med Kia varebiler (bortsett fra noen ombygde personbiler). Før nå. 

Designen er ikke spesielt oppsiktsvekkende bakfra, men funksjonell.

Første på norske veier

Derfor var det spennende å klyve inn bak rattet for en rask prøvetur, da importøren hadde et eksemplar på en kort Norgesvisitt. 

De første PV5 Cargo som kommer for å bli i Norge, vil dukke opp nærmere jul.

Og bakgrunnen for at vi innledningsvis trakk frem ID. Buzz Cargo som en rival, er at Kia selv peker på den som nærmeste konkurrent. Som YrkesBil tidligere har skrevet går Kia aggressivt til verks, blant annet når det gjelder pris.

Det første vi gjorde da vi fikk en PV5 Cargo i hendene? 

Å finne en ID. Buzz Cargo, selvsagt! Bare for å se dem side om side:

Begge har design som skiller seg ut.
På papiret er de ganske like, men ikke utseendemessig.
ID. Buzz Cargo har en mer særpreget stuss.

Slik skiller de seg ut på papiret:

Kia PV5 Cargo L2H1 Volkswagen ID. Buzz Cargo
Rekkevidde (WLTP, inntil):416 km453 km
Batteristørrelse (kWh):71,279
Maksimal ladefart (kW):150185
Motoreffekt (hk):163286-340
Varerom (m3):4,43,9
Nyttelast (kilo):690746
Tilhengervekt (kilo):7501.000 (4Motion: 1.800)
Garanti:7 år / 150.000 km.5 år / 150.000 km.

Kilder: Produsent / importør

Begge har design som blir lagt merke til, det ble helt tydelig da vi luftet PV5 Cargo i Oslo-området. 

Mange kastet nysgjerrige blikk, særlig på fronten.

Stille

I likhet med ID. Buzz Cargo, er PV5 Cargo bygget på en dedikert EV-plattform. 

Våre første inntrykk under prøvekjøringen bekrefter at dette er et produkt der Kia har lagt stor vekt på komfort og praktiske løsninger.

Norgessjefen for Kia, Thomas Meiner, har uttalt at «flere som har kjørt bilen mener den har et støynivå og en komfort man normalt finner i en personbil». 

Våre førsteinntrykk bekrefter også langt på vei dette:

Bilen er svært stillegående, med lavt støynivå både fra dekk og vindsus, i nær sagt alle lovlige norske fartsgrenser. 

Kia fremhever at vinduene er laget av såkalt akustisk glass, og det er mulig mye av forklaringen bak tystnaden ligger her.

Interiøret fremstår for øvrig romslig, praktisk og moderne, om enn ikke veldig banebrytende og spennende.
Interiøret er betydelig mer traust enn dette futuristiske vi fikk se i konseptbilen på IAA Transportation i Hannover for et år siden.
Føreren har godt utsyn gjennom de store siderutene med lav karm, som gir god oversikt til sidene. Sidespeilene er også store og gode.

Blindsoner

Selv om utsikten fremover og rett ut til sidene er god, deler PV5 Cargo en mindre god løsning med sin hovedkonkurrent ID. Buzz Cargo: A-stolpen. 

Den deler seg i to, med et lite trekantvindu imellom frontruten og siderutene. 

Disse stolpene er ganske tykke, og konsekvensen er betydelige blindsoner. 

I kjøring rett frem på landeveien ofres ikke dette mange tanker (kanskje bortsett fra i skumringen om du passerer et elgtrekk), men i mer tett-trafikkert bykjøring og i kryss og rundkjøringer, er det tidvis litt «plagsomt»:

Legg merke til varebilen og bussen til venstre, på vei inn i rundkjøringen.
Her er er det ikke mye man ser av bil og buss.
ID. Buzz Cargo, som vi ser her, har litt av samme utfordring, dog et større "trekantvindu".

Om - eller hvordan - dette kunne vært løst annerledes og bedre, skal ikke vi dvele for mye ved. 

Vi bare konstaterer at dette antakelig er en litt uheldig bivirkning av god kollisjonssikerhet for folka inne i kjøretøyet (som trolig er årsaken til de tykke stolpene). 

Personbilkomfort

Tilbake til interiøret, så er sittekomforten i førersetet generelt god, men langbeinte førere - som undertegede på 187 cm. - kan oppleve at lårstøtten gjerne kunne vært bedre. Som i så mange varebiler. 

Kia har også utstyrt bilen rikt i Pro-utgaven (se faktaboks nederst), med blant adaptiv cruisekontroll og varmepumpe.

På dashbordet finner du en stor infotainmentskjerm. Dessverre, etter undertegnedes mening, er mange funksjoner som brukes under kjøring lagt inn på skjermen - deriblant klimaanlegget. Det blir fort litt tuklete, og kan gjøre det krevende å holde oppmerksomheten på veien.

Det finnes også noen fysiske knapper, og mye kan heldigvis styres via de oversiktlige knappene på rattet. 

Menyer og grafikk er intuitivt utformet, og gjenkjennelig fra Kias personbiler. 

Apple Carplay er på plass, og Android Automotive OS med mulighet for tredje-parts apper er viktig for blant annet flåtekunder.

Bilen har ikke sladrespeil, men en fiffig liten sak, er kameravisning bakover og "bird view" på infotainmentskjermen, mens man kjører.
Dette kan også fylle hele skjermen. Men, bildet bakover lar seg ikke kombinere med Google maps visning via Apple Carplay. Men bilens integrerte kartløsning kan brukes.
Visning av bilen i omgivelsene rundt, kan være nyttig i flere sammenhenger.

I tillegg er det rikelig med oppbevaringsplass til alt fra matpakke til småverktøy. 

I døren får du plass til en halvannenliters flaske og det er tre ulike lagringsrom bare i førerdørene. 

Også bak setene, under setet og i gulvet er det lagringsplass med luker som kan lukkes og åpnes. Smart. 

Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.
Praktiske oppbevaringsløsninger.

Forhjulsdrift

Så, hvordan er den å kjøre? 

Der ID. Buzz Cargo kan skilte med heftige 286-340 hestekrefter, ser det stusseligere ut på papiret for PV5 Cargo med 163 hestekrefter. 

Men, du verden - de hestene sparker godt fra seg, og bilen har sin fulle hyre med å plante kreftene ned i asfalten uten for mye hjulspinn og rykninger i rattet ved fullt pådrag. 

Nå er ikke akselerasjon særlig avgjørende ved valg av varebil, men poenget er at kreftene oppleves som mer enn tilstrekkelig. Så skal det igjen nevnes at opplevelsen vil være annerledes med last, så det får vi komme tilbake til. 

At du kan styre nivået av regenerering manuelt via "paddles" på rattet gir gode muligheter for aktiv økonomikjøring.

Modellen er imidlertid framhjulsdrevet. 

I motsetning til ID. Buzz Cargo, hvor 4Motion-versjonen utgjør 93 prosent av registreringene hittil i år, har Kia foreløpig ingen planer om firehjulsdrift (AWD) på PV5

Bilen er utstyrt med en elektronisk Snow Mode, som importøren mener skal gi god framkommelighet på glatt føre, for eksempel for håndverkere på hyttefelt i fjellet. Funksjonen får vi også komme tilbake til om noen måneder, når vi får prøvd.

Svingradiusen er på sin side imponerende god, noe som er et stort pluss for en varebil i bymiljø.

Varebilen svelger dessuten ujevnheter i asfalten, også de skarpe - som trikkeskinner, på en elegant måte, noe som tyder på et godt understell. 

Men, igjen: bilen var ulastet da vi kjørte, så inntrykkene vil kunne være annerledes med last. 

Forbruksmålinger og test av ladehastighet var det meningsløst å prøve på den lille tiden vi hadde til rådighet. 

Varerommet på 4,4 m3 slår rivalen med 0,5 m3, skal kunne ta to europaller. Lastehøyden er dessuten sjeldent lav, på bare 419 millimeter.

Bilen har også V2L (Vehicle-to-Load)-uttak i lasterommet eller via ladeluken, med en kapasitet på opptil 3600 watt.

Attraktivt alternativ

Kia PV5 Cargo vil uten tvil bli en brysom utfordrer i det norske varebilmarkedet. 

Førsteinntrykket er at PV5 Cargo leverer på et komfortnivå som kresne norske varebilbrukere vil kunne leve godt med.

Selv om den mangler firehjulsdrift, har lavere nyttelast og tilhengervekt, og litt kortere rekkevidde (men fremdeles lang nok for de fleste) enn ID. Buzz Cargo, veier PV5 Cargo opp mye med sin konkurransedyktige startpris. 

Legg til at varerommet er litt større enn ID. Buzz Cargo, og ikke minst vil nok en del næringsdrivende føle det trygt med garanti på 7 år/150.000 km. 

Det samme med at Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen-konsernet, og kan trekke veksler på deres meget lange tradisjoner for nyttekjøretøy både på import- og forhandlersiden.

I overkant av 30 Kia-forhandlere har tegnet avtale om å selge de nye varebilene. 

For de som kan leve uten firehjulsdrift, og som prioriterer lavt støynivå, god kjørekomfort og ønsker mer enn 400 kilometers rekkevidde, vil PV5 Cargo være et attraktivt alternativ. 

Det skal bli spennende å kjøre PV5 Cargo og ID. Buzz Cargo i en duell til vinteren. 

Og det vil ikke overraske oss om Kias første kassebil her til lands vil snuse på pallplass i det norske varebilmarkedet etter hvert. 

Rikholdig utstyrt

Dette er noe av utstyret som følger med Kia PV5 Cargo Pro-utgaven til 449.900 eks. moms og levering:

16" stålfelger med hjukapsler, 1x7,5" og 1x12,9" skjermer inkludert, navigasjonssystem og DAB-radio, ACC 1-sone automatisk klimaanlegg, Apple CarPlay™ og Android Auto™ trådløst, armlene førerstol høyre side, automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister (FCA 1.5), ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer, batterivarme for optimal lading i kaldt vær inkl. forvarming før hurtiglading, doble manuelle skyvedører på siden, dekkreparasjonssett, dekktrykkovervåking, elektrisk parkeringsbrems, oppvarmede forseter, varmepumpe for oppvarming og kjøling, adaptiv cruisekontroll med Stop & Go, aktiv filholder (LKA), aktiv filkjøring (LFA), Highway Driving Assist, Kia Connect, Mode 3 ladekabel med Type 2 kontakt (3-fas), nøkkelfritt system med startknapp, parkeringssensorer foran og bak, LED-baklykter, LED-reflektor-frontlykter, bakre sidehengslede dører, oppvarmet ratt, rattgir for justering av regenerativ bremsing, trådløs mobillader, føreroppmerksomhetsvarsling (Driver Attention Warning), USB-C, Vehicle-to-Load (V2L), væskekjølt batteri .

Lite oppsiktsvekkende profil, men noen kule linjer.
Front som vekker oppsikt.
Typisk kassebil bakfra.
Kamera til siden ved blinklysbruk. Smart.
Styring av regenereringsnivå.
Enkel adgang både foran og bak.
Interiøret er minimalistisk.
Skal sluke to europaller.
Lys i varerommet, men vi har sett bedre lys.
Dørene kan selvsagt brettes helt ut.
Åtte festepunkter i gulvet, som helt sikkert blir utstyrt med gulv/matter.
Strømuttak til verktøy og annet.
Store, gode sidespeil.
Tette felger som beskytter bremsene godt.
Enkelt vedlikehold.
Powered by Labrador CMS