-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Prøvekjørt: Kia PV5 Cargo
Stille, rask og oppsiktsvekkende er stikkord som melder seg, etter en første svingom i Kia PV5 Cargo. Men har den alt som skal til for å bli en bestselger?
Da vi prøvekjørte Volkswagen ID. Buzz Cargo for første gang i Norge, var det naturlig å starte med å se litt bakover i tid. Modellen stilte til start med en av bilverdens mest kjente stamtavler.
Et utvilsomt slektskap til den gamle Folkevognbussen lå der som utgangspunkt for hele ideen med Buzz, og ble dyrket frem til lanseringen.

Ja, selv trekkene fra Ben Pons første - og i all sin enkelhet geniale - skisse fra 1947 av Volkswagen Type 2 (senere mer kjent som T1, Folkevognbussen, Rugbrød eller Transporter), kunne spores i designen.
Med andre ord, så mye heritage å ta av at selv PR-avdelingene i Volkswagen antakelig syntes det kunne bli i overkant til tider.
Der er ikke ID. Buzz Cargos nye rival, Kia PV5 Cargo. Snarere tvert i mot.
Den stiller med blanke ark, og fargestifter til.
Skjønt, det er ikke helt riktig: Kia har produsert nyttekjøretøy i mange år, de.
Små lastebiler og kassebiler - aller mest for det koreanske hjemmemarkedet, men også noe eksport.
Moderkonsernet, Hyundai, har dessuten solide tradisjoner og kompetanse innen både lette og tunge nyttekjøretøy.
Men her til lands har vi ikke hatt noen befatning med Kia varebiler (bortsett fra noen ombygde personbiler). Før nå.

Første på norske veier
Derfor var det spennende å klyve inn bak rattet for en rask prøvetur, da importøren hadde et eksemplar på en kort Norgesvisitt.
De første PV5 Cargo som kommer for å bli i Norge, vil dukke opp nærmere jul.
Og bakgrunnen for at vi innledningsvis trakk frem ID. Buzz Cargo som en rival, er at Kia selv peker på den som nærmeste konkurrent. Som YrkesBil tidligere har skrevet går Kia aggressivt til verks, blant annet når det gjelder pris.
Det første vi gjorde da vi fikk en PV5 Cargo i hendene?
Å finne en ID. Buzz Cargo, selvsagt! Bare for å se dem side om side:
Slik skiller de seg ut på papiret:
Kia PV5 Cargo L2H1 | Volkswagen ID. Buzz Cargo | |
Rekkevidde (WLTP, inntil): | 416 km | 453 km |
Batteristørrelse (kWh): | 71,2 | 79 |
Maksimal ladefart (kW): | 150 | 185 |
Motoreffekt (hk): | 163 | 286-340 |
Varerom (m3): | 4,4 | 3,9 |
Nyttelast (kilo): | 690 | 746 |
Tilhengervekt (kilo): | 750 | 1.000 (4Motion: 1.800) |
Garanti: | 7 år / 150.000 km. | 5 år / 150.000 km. |
Kilder: Produsent / importør
Begge har design som blir lagt merke til, det ble helt tydelig da vi luftet PV5 Cargo i Oslo-området.
Mange kastet nysgjerrige blikk, særlig på fronten.
Stille
I likhet med ID. Buzz Cargo, er PV5 Cargo bygget på en dedikert EV-plattform.
Våre første inntrykk under prøvekjøringen bekrefter at dette er et produkt der Kia har lagt stor vekt på komfort og praktiske løsninger.
Norgessjefen for Kia, Thomas Meiner, har uttalt at «flere som har kjørt bilen mener den har et støynivå og en komfort man normalt finner i en personbil».
Våre førsteinntrykk bekrefter også langt på vei dette:
Bilen er svært stillegående, med lavt støynivå både fra dekk og vindsus, i nær sagt alle lovlige norske fartsgrenser.
Kia fremhever at vinduene er laget av såkalt akustisk glass, og det er mulig mye av forklaringen bak tystnaden ligger her.



Blindsoner
Selv om utsikten fremover og rett ut til sidene er god, deler PV5 Cargo en mindre god løsning med sin hovedkonkurrent ID. Buzz Cargo: A-stolpen.
Den deler seg i to, med et lite trekantvindu imellom frontruten og siderutene.
Disse stolpene er ganske tykke, og konsekvensen er betydelige blindsoner.
I kjøring rett frem på landeveien ofres ikke dette mange tanker (kanskje bortsett fra i skumringen om du passerer et elgtrekk), men i mer tett-trafikkert bykjøring og i kryss og rundkjøringer, er det tidvis litt «plagsomt»:



Om - eller hvordan - dette kunne vært løst annerledes og bedre, skal ikke vi dvele for mye ved.
Vi bare konstaterer at dette antakelig er en litt uheldig bivirkning av god kollisjonssikerhet for folka inne i kjøretøyet (som trolig er årsaken til de tykke stolpene).
Personbilkomfort
Tilbake til interiøret, så er sittekomforten i førersetet generelt god, men langbeinte førere - som undertegede på 187 cm. - kan oppleve at lårstøtten gjerne kunne vært bedre. Som i så mange varebiler.
Kia har også utstyrt bilen rikt i Pro-utgaven (se faktaboks nederst), med blant adaptiv cruisekontroll og varmepumpe.

Det finnes også noen fysiske knapper, og mye kan heldigvis styres via de oversiktlige knappene på rattet.
Menyer og grafikk er intuitivt utformet, og gjenkjennelig fra Kias personbiler.
Apple Carplay er på plass, og Android Automotive OS med mulighet for tredje-parts apper er viktig for blant annet flåtekunder.



I tillegg er det rikelig med oppbevaringsplass til alt fra matpakke til småverktøy.
I døren får du plass til en halvannenliters flaske og det er tre ulike lagringsrom bare i førerdørene.
Også bak setene, under setet og i gulvet er det lagringsplass med luker som kan lukkes og åpnes. Smart.
Forhjulsdrift
Så, hvordan er den å kjøre?
Der ID. Buzz Cargo kan skilte med heftige 286-340 hestekrefter, ser det stusseligere ut på papiret for PV5 Cargo med 163 hestekrefter.
Men, du verden - de hestene sparker godt fra seg, og bilen har sin fulle hyre med å plante kreftene ned i asfalten uten for mye hjulspinn og rykninger i rattet ved fullt pådrag.
Nå er ikke akselerasjon særlig avgjørende ved valg av varebil, men poenget er at kreftene oppleves som mer enn tilstrekkelig. Så skal det igjen nevnes at opplevelsen vil være annerledes med last, så det får vi komme tilbake til.

Modellen er imidlertid framhjulsdrevet.
I motsetning til ID. Buzz Cargo, hvor 4Motion-versjonen utgjør 93 prosent av registreringene hittil i år, har Kia foreløpig ingen planer om firehjulsdrift (AWD) på PV5.

Svingradiusen er på sin side imponerende god, noe som er et stort pluss for en varebil i bymiljø.
Varebilen svelger dessuten ujevnheter i asfalten, også de skarpe - som trikkeskinner, på en elegant måte, noe som tyder på et godt understell.
Men, igjen: bilen var ulastet da vi kjørte, så inntrykkene vil kunne være annerledes med last.
Forbruksmålinger og test av ladehastighet var det meningsløst å prøve på den lille tiden vi hadde til rådighet.

Bilen har også V2L (Vehicle-to-Load)-uttak i lasterommet eller via ladeluken, med en kapasitet på opptil 3600 watt.
Attraktivt alternativ
Kia PV5 Cargo vil uten tvil bli en brysom utfordrer i det norske varebilmarkedet.

Selv om den mangler firehjulsdrift, har lavere nyttelast og tilhengervekt, og litt kortere rekkevidde (men fremdeles lang nok for de fleste) enn ID. Buzz Cargo, veier PV5 Cargo opp mye med sin konkurransedyktige startpris.
Legg til at varerommet er litt større enn ID. Buzz Cargo, og ikke minst vil nok en del næringsdrivende føle det trygt med garanti på 7 år/150.000 km.

I overkant av 30 Kia-forhandlere har tegnet avtale om å selge de nye varebilene.
For de som kan leve uten firehjulsdrift, og som prioriterer lavt støynivå, god kjørekomfort og ønsker mer enn 400 kilometers rekkevidde, vil PV5 Cargo være et attraktivt alternativ.
Det skal bli spennende å kjøre PV5 Cargo og ID. Buzz Cargo i en duell til vinteren.
Og det vil ikke overraske oss om Kias første kassebil her til lands vil snuse på pallplass i det norske varebilmarkedet etter hvert.
LES OGSÅ:
-
Forberedt – men frykter bivirkninger
-
Full stans: Får ikke registrert bilene
-
Bekrefter: Her skal neste generasjon e-Crafter bygges
-
Plutselig brast litt av demningen
-
Nye krav om løyve og fartsskriver i varebiler: Er bransjen forberedt?
-
Slik vil budsjettforslaget påvirke yrkesbilnæringene
-
Rekordrask Transit Supervan kommer til Oslo Motor Show
-
Får ikke firehjulsdrift: – Trygge på at vi har et godt produkt og konkurransedyktige priser
-
Prisbombe fra Kia
-
Partner in crime