BEREGNET FOR EL: Conti Hybrid HS5 er et regionaldekk for styring og drift, som er beregnet også på elektrisk fremdrift og utfordringene som følger med.

Mer bærekraftige lastebildekk

Contis nye regionale dekk for styring og drivhjul blir ikke bestselgere i Norge. Synd.

YrkesBil deltok på verdenslanseringen av to helt nye dekktyper fra Continental i Sevilla sist høst, der regionaldekket Conti Hybrid HS5 var den viktigste nyheten.

«Verdenspressen» lot seg med rette imponere, men så ikke umiddelbart den helt nye rekkevidden av både HS5 og varebildekket VanContact Ultra (se egen sak under). Det gjorde derimot vi nordmenn.

For begge dekktypene er konstruert og beregnet på utfordringene med elektrisk fremdrift. Vi fikk også demonstrert forskjellene i praksis.

En opplevelse kanskje sett med litt andre øyne enn resten av Europa.

Bærekraftige

Conti Hybrid HS5 har 20 prosent lavere rullemotstand og lengre livslengde enn tidligere regional-dekk.

Det burde være interessant for norske brukere, men i Norge skifter ikke mange mellom sommer- og vinterhjul på lastebiler. Dermed blir det nye HS5-dekket et nisjeprodukt.

YrkesBil mener likevel at nettopp HS5-dekkene er svært interessante sett med norske fremtidsrettede øyne.

Akselerasjon og retardasjon

Først og fremst ble det vist frem hvordan dekkene generelt fungerer i et vogntog med 50 tonn last når det skal panikkbremses med unnamanøver.

HOT DEMO: Dekkene ble demonstrert under glohete forhold i Sevilla, Spania.

En øvelse som vil være typisk på «autobahn». Stopplengden er ikke uventet kortere med en helt ny generasjon dekk.

Det vi derimot registrerte som viktigere var å se et elektrisk vogntog i parallell akselerasjon og retardasjon med et råsterkt tilsvarende tungt fossildrevet vogntog.

Der går starten

Dieselbilen sto, som forventet, nærmest stille. Og da den omsider kom til bremsepunktet var bremselengden selvsagt mye lengre.

Rekkevidde og ladesystemer ble ikke diskutert, men det jeg så i praksis, uten å kunne oppgi presise tall, var at retardasjonsevnen på et 50-tonn vogntog er like bra til bedre enn en medium lastebil, og akselerasjonen er vesentlig raskere med elektrisk fremdrift av vogntoget.

Det er ikke tilsvarende til akselerasjonen i en vanlig personbil, men det er en enorm forbedring for fremdriften i bytrafikken.

Norges-poenget

Vi vet at det innen regionaltransport vil bli vanlig med krav om null-utslipp i indre bykjerner, som betyr at laste- og varebiler må ha batteridrift.

NISJE: Ida Sætre, presseansvarlig hos Continental i Norge, sier at regionaldekket Conti Hybrid HS5 nærmest er et nisjeprodukt i Norge til tross for ny fremtidsrettet dekkfilosofi. Grunnen er at få tungbiler i Norge skifter mellom sommer- og vinterdekk.

Vekten av bilen og toppkapasiteten på last vil nok være den samme, men kraften som føres til dekkene under akselerasjon og retardasjon er intenst mye sterkere, som igjen betyr vesentlig større slitasje.

Continental har tatt dette med i beregningen under konstruksjonen av de nye dekkene, som også skal ha en bedre kontrollert anleggsflate mot asfalten, ny type seipinger for vått underlag, som naturlig nok også må tåle de nevnte nye kreftene, og derfor ny gummiblanding og nye innvendige krysslag, samt dessuten krav til lav rullemotstand og lengre livslengde. Dekkene kan selvsagt også regummieres.

Og selv om de nye Hybrid HS5 regionaldekkene til Conti ikke er særlig aktuelle for Norge, er demonstrasjonen dekkprodusenten gjorde interessant sett med norske øyne.

På spørsmål om når tilsvarende dekkteknologi blir tilgjengelig for langtransport kombinert med norske helårs alpine dekkvaner, blir svaret et nølende to til tre år. Tyskerne er i forkant av utviklingen, men Continental er nok ikke helt alene om å tenke fremtid.

Skal vise fremtiden i Norge

Som et lite PS. kan vi vi ta med at fra mai 2023 vil Continental vise kunder over hele Europa hva de har å tilby som teknologiselskap. Dette skjer i et roadshow, som også skal innom Norge i august.

Showet skal innom Dekkmann Furuset den 16. august, og skal videre til Dekkmann Arendal i forbindelse med Arendalsuka den 17. august og Dekkmann Haugesund i forbindelse med Truckers Night den 18. august.

- Roadshowet dreier seg om vår omfattende tilnærming til dekkhåndtering, som er forankret i prinsippet om laveste samlede kjørekostnader (LODC). Operasjonsflåtekostnadene påvirket av dekk utgjør over 50 prosent av de totale kostnadene. Optimalt dekkvalg, datadrevet servicestyring og regummiering av dekk kan redusere disse utgiftene betydelig, sier Milan Keckes som er markedssjef hos Continental Norge.

Den elektriske lastebilen som kommer til Norge har med Continentals nyeste produkter og løsninger rettet mot bærekraft, effektiv dekkstyring og digitalisering.

Det sveitsiske selskapet Designwerk, vil også ta turen, og det er den elektriske lastebilmodellen fra Designwerk – High Cab Semi 6x2T – som kommer til Norge.

Dette er samme biltype som Asko har testet i Norge, og som de nå også har kjøpt minst ett eksemplar av.

Som YrkesBil tidligere har omtalt, er det CHSnor AS på Moelv som har importavtale med Designwerk i Norge.

Powered by Labrador CMS