Kent Ibsen, daglig leder i CHSnor AS, har planer om å bygge om trekkvogner til eldrift lokalt på Moelv, i samarbeid med det sveitsiske selskapet Designwerks varemerke Futuricum. Her med pilottrekkvognen «Emma», som egentlig heter Futuricum FH 40E.
Kent Ibsen, daglig leder i CHSnor AS, har planer om å bygge om trekkvogner til eldrift lokalt på Moelv, i samarbeid med det sveitsiske selskapet Designwerks varemerke Futuricum. Her med pilottrekkvognen «Emma», som egentlig heter Futuricum FH 40E.

Vil «bygge» elektriske trekkvogner på Moelv

Du har kanskje fått med deg el-trekkeren «Emma» som har rullet på norske veier siden i sommer. Allerede neste år håper selskapet CHSnor AS å starte med ombygging av trekkvogner til elektrisk drivlinje lokalt på Moelv.

Publisert

Selskapet har fått agentur på salg og ombygging gjennom det sveitsiske selskapet Designwerk, som står bak en elektriske trekkvognen gjennom sitt varemerke Futuricum.

– El-lastebilen er i markedet, den er bare ikke tatt i bruk ennå, sier Kent Ibsen til YrkesBil.

Han er daglig leder i CHSnor AS og forteller at Futuricum har jobbet med elektriske lastebiler siden 2015.

15-30 biler første året

CHSnor AS og Ibsen kjente til det sveitsiske selskapet fra tidligere, og som følge av denne relasjonen fikk de til en agenturavtale.

Fra før av har Moelv-selskapet bygget om panservogner for Forsvaret. Derfor er det heller ikke fremmed for å jobbe på bånd.

– Tanken er at vi skal bygge om selv. I startfasen må vi være litt edruelig. Kanskje får vi til mellom 15 og 30 trekkvogner det første året, sier Ibsen.

I disse dager har de et pilotprosjekt med den sveitsiskregistrerte trekkvognen Futuricum FH 40E, med kallenavnet «Emma», som kjører rundt i Norge på prøve.

Den trekker 44 tonn og ser i skrivende stund ut til å ha en rekkevidde på 300 kilometer på blandet kjøring. Trekkvognen er utstyrt med en batterikapasitet på 500kWt.

Ikke uten utfordringer

Det er et par utfordringer CHSnor og Futuricum vil kunne møte, og som kan bidra til å svekke både etterspørsel og tilbud:

Ladeinfrastrukturen er ikke god nok. Trekkvognen, som har fire elektriske motorer og singel girboks, trenger ladestasjon som gir 350 KW. Noe mindre enn det gir ikke særlig mening. Og så handler det selvsagt om plass på ladestasjonen, siden vi her ikke snakker om en personbil som skal hurtiglades.

Dernest er etterspørselen på chassis. Futuricums løsning er tilpasset Volvos trekkvogner. I tillegg er det også å få til Mercedes-Benz med lav steginngang. Ibsen er usikker på hvor mange chassis det er å få der ute, selv om Volvo nå har kjøpt seg opp og eier 60 prosent i Designwerk/Futuricum.

– Men vi kan også bygge om brukte trekkvogner så fremt de er nyere modeller, sier han.

CHSnor AS

  • Teknologiselskap lokalisert på Moelv.
  • Hovedkunden deres er Forsvaret med flere forskjellige typer kjøretøyer. Jobber også med flyplassutstyr og har en historie inn mot offshoreindustrien.
  • Er nå agent for det sveitsiske Futuricum-konseptet, med elektriske trekkvogner, i Norden.
  • CHSnor AS eies av Bulklift AS (35,71%), Engineering-Support AS (35,71%), Harald Dahl (17,86%) og ARV Holding AS (10,71%), gjennom selskapet CHSnor Holding AS.
  • Daglig leder er Kent Ibsen. Styereleder er Rune Carl Vamråk.

Det største hinderet som må forseres, er imidlertid prisen. Det er en kostbar ombygging. Tre til fire gangeren av tilsvarende dieselmodeller, forklarer han, men legger til at det også er en del besparende ved å bygge om. Som lave drivstoffkostnader, ingen kostnader ved bompasseringer og mindre slitasje.

Sikter mot nisjer

Kent Ibsen etterlyser større tiltak fra myndighetene.

– I Tyskland dekkes 80 prosent av merkostnadene ved kjøp av elektriske lastebiler. I Norge er det 40 prosent. Det er så himla stor forskjell som gjør det lettere for tyskerne å ta investeringen. Det er et voldsomt regnestykke, her hjemme.

Når ombyggingen begynner, regner han med å oppbemanne på Moelv. Ibsen ser for seg at CHSnor vil finne seg en nisje blant lastebiler med stort energibehov. Som sement- og kranbiler og lignende. For mens de store ønsker masseproduksjon, ser han en fremtid i nisjen.

Men først handler det om å bygge kompetanse, og å selge kjøretøy som bygges om i Sveits. Med et marked som skriker etter tilbud, tror Ibsen det etter hvert kan bli store volum.

– Vi regner med å kunne selge biler ganske fort, sier Ibsen.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 8-2021. Ikke abonnent? Bli det her**

Powered by Labrador CMS