Som en del av Grønt Landtransportprogram, som er et offentlig - privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet, rullet Asko nylig den elektriske trekkvognen «Emma» ut på norske veier.

Flere tunge elbiler på veiene

«Sørlandets første elektriske tippbil» og trekkvognen «Emma» som hevdes å være «verdens første batterielektriske lastebil som kan lade sin store batteripakke i løpet av en sjåførpause før hun går inn i nye oppdrag» er noe av det som har rullet ut på norske veier i det siste.

Stadig flere bedrifter melder at de får overlevert sin første elektriske lastebil for tiden.

Volumet er fremdeles lavt, men i bynære strøk er det ikke lenger helt uvanlig å se elektriske lastebiler ved ladestasjonene.

Også denne uken har det tikket inn meldinger om nye elektriske lastebiler som settes i drift.

Først på Sørlandet

Blant annet meldte Agder Massetransport AS på Hamresanden utenfor Kristiansand fredag morgen at de har investert i Sørlandets første tunge helelektriske anleggsbil, en Volvo FE Electric med totalvekt på 27 tonn.

– Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket, forteller daglig leder Frank Ilebekk i Agder Massetransport i en pressemelding.

Enova som støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter går inn og dekker cirka 40 prosent av merkostnaden for en elektrisk lastebil. Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger.

– Vi har faktisk i tankene å investere i en bil til. Det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter, men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten å ha noe som helst utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som en annen bil i en vanlig arbeidsdag, sier Frank Ilebekk.

Salgssjef Tom Jarlsby fra Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand (til venstre) gratulerersjåfør Anders Ramsland ( i midten) og daglig leder hos Agder Massetransport, Frank Ilebekk (til høyre) med første elektriske tunge tippbil.

Ilebekk er ny leder i transportbedriften, og tiltrer den nye stillingen 1. september.

– Vi har jaget vekt hele veien på denne bilen, som har fire batterier som til sammen veier cirka to tonn. Det er valgt et lett tipp-påbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og derved høyere nyttelast. En tre-akslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn, men myndighetene tillater 1 tonn mer totalvekt, fordi det er en nullutslipps lastebil, kan opplyser salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand.

– Helt nødvendig

En annen aktør, Hagen Maskin AS med hovedkontor på Slemmestad, har allerede en tid hatt sine to første el-drevne gravemaskiner (Caterpillar) i drift, og fikk nylig levert sin første elektriske tippbil. Også de har gått for en Volvo FE Electric med totalvekt på 27 tonn.

Heidi Marie Dammen i Hagen Maskin AS skal kjøre den nye el-tippbilen.

– For å henge med i utviklingen videre, er det helt nødvendig å være villig til å satse på miljøriktige løsninger, selv om investeringene til elektrisk drevet materiell foreløpig er veldig mye høyere enn for tilsvarende konvensjonelle maskiner, sier Anders Hagen, daglig leder.

Telemarks-jenta Heidi Marie Dammen er sjåfør på den nye Volvo el-tippbilen, og gleder seg til jobben:

– Det blir spennende, og noe helt annet enn å kjøre diesel. Foreløpig vet jeg ikke hvor langt batteriet rekker, men trolig kan det bli en og annen ekstra pause for lading, sier hun.

Elektrisk trekkvogn

Den fremoverlente grossisten Asko, som har lang erfaring med å prøve ut ny teknologi innen transport, meldte denne uken at de nå er i gang med et nytt prosjekt.

Som en del av Grønt Landtransportprogram, som er et offentlig - privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet, rullet de nylig trekkvognen «Emma» ut på norske veier.

«Emma» er en tung lastebil som kan trekke last på inntil 44 tonn. Hun er bygget på et Volvo-chassis, hvor forbrenningsmotoren er erstattet med fire elektromotorer som gir 680 hestekrefter og batteripakke på 500 kWt.

Bilen kan lade med 350 kW effekt i tillegg til en ombordlader på inntil 44 kW som kan benyttes til nattlading. En ny versjon av Emma med batterier på 1.000 kWt er klar til å settes i trafikk mot slutten av året. Det vil ventelig gi en rekkevidde på opp mot 60 mil, opplyser Asko.

«Emma» er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Volvokonsernet kjøpte nylig seksti prosent av aksjene i det sveitsiske selskapet. Det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent for Futuricum-konseptet i Norden.

– Vi er stolte over å være part i et slik prosjekt og ser fram til å introdusere mer klimavennlige løsninger for norsk transportindustri, uttaler Kent Ibsen, adm. direktør i CHSnor.

På sine nettsider hevder Asko at Emma er "verdens første batterielektriske lastebil som kan lade sin store batteripakke i løpet av en sjåførpause før hun går inn i nye oppdrag".

Hvorvidt påstanden er korrekt eller ikke skal vi ikke diskutere, YrkesBil bare nevner for at det alltid er krevende å hevde at man er først eller størst.

Mål om 100 tunge el-lastebiler

Grønt Landtransportprogram starter i disse dager opp et storskala pilotprosjekt for batterielektriske, tunge lastebiler. Målet er å få minst 100 tunge el-lastebiler på vegene på Østlandet som kan «lynlade» på et antall offentlig tilgjengelige energistasjoner lokalisert nær hovedveier eller logistikksentra på Østlandet.

Asko Transport AS skal lede prosjektet sammen med mange større og mindre transportselskaper som også deltar. Torpa Bilruter fra Dokka i Innlandet er valgt til å kjøre testbilen med Tonerud Transport, Br Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt som observatører. Andre transportselskaper blir også invitert med i prosjektet.

Prosjektet skal vise veien fra enkelteksempler av el-lastebiler til et større antall biler som kan lade på offentlige ladeplasser for store kjøretøy.

I dag finnes ikke infrastruktur for lading av slike kjøretøy, bare enkelte ladepunkter i privat regi. Et annet mål med prosjektet er å oppnå et kostnadsbilde som er konkurransedyktig med dieselbiler av tilsvarende størrelse.

Prosjektet skal inspirere energileverandører til å utvikle effektive ladeløsninger, kjøretøyleverandører til å levere biler, kommuner til å finne tomter for energistasjoner og finansinstitusjoner til å tilby løsninger som reduserer risiko for transportselskaper i overgangen til ny, utslippsfri teknologi.

Powered by Labrador CMS