GRØNNER PÅ: Batterielektriske lastebiler i grønt norsk kulturlandskap harmonerer godt i manges øyne. Vi prøvekjørte den første av disse, en 40 R.

Prøvekjørt: Scania Regional BEV

Imponerende regenerering

Hvordan bilen hentet tilbake strøm i nedoverbakker, var kanskje det som imponerte mest ved prøvekjøring av Scanias nye batterielektriske lastebiler for regional transport.

Scania har tidligere servert elektriske erfaringer på Scania Winter-øvelsen i Trysil, både i fjor og i år.

Nå hadde fabrikken, sammen med den norske importøren, innkalt til et rent el-arrangement med fire forskjellige modeller (Scania har jo for lengst sagt at de skal få et elbilprogram like bredt som dieselporteføljen).

Dagens tilbud inkluderte blant annet 40 R med 400 kW og 2.800 NM, og 45 R&S med 450 kW og 3.500 Nm.

På papiret virket det jo som spesifikasjonene var tilpasset oppgavene, men å sette seg inn i en lastebil med totalvekt på 40 tonn som skal drives av en «symaskinmotor» vekker jo litt spenning.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS