FORKLEDNING: Det som ser ut som en Scania 25 P er under skallet en prototyp på elbilmodellen 45 R med ny drivlinje, beregnet for tung regionaltransport, som lanseres mot slutten av 2023.

Nytt på nytt under Scania Winter

I Trysil gir Scania-fabrikken en forsmak av hva som er i vente på elbil-fronten senere i år. Det ser bare ikke slik ut. I tillegg er det selvsagt rikelig av både V8-lyd og Griffen-vafler på flystripa.

I fire uker til ende setter Norsk Scania sitt tydelige preg på flystripa og Radisson-hotellet i skibygda i Hedmark.

Dette er ellevte gangen arrangementet avholdes i Trysil, og første gang etter to ufrivillige pandemi-pause-år.

Fra den spede start med 125 deltakere det første året, skal over 1.000 gjester i disse dager loses gjennom et velregissert program.

Her blir de nyeste produktene fra Södertälje presentert som perler på en snor for entusiastiske norske kunder.

Fire elektriske

I år består flåten av totalt 21 lastebiler i alle formater og størrelser. Og for de fleste deltakerne er selve høydepunktet naturligvis prøvekjøringen.

YrkesBil har allerede snuset litt rundt på arrangementet, og også i år er det flere nyheter på menyen.

Fire av kjøretøyene er batterielektriske.

Tre av dem er Norsk Scania sine egne demobiler: en 25 P B6x2NP med Istrail dumperkasse, en 25 P B6X2*4NB med Joab krokløft og en 25 P B4X2NB med skap fra Nordic Box (Scania CV / Närko).

Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?
Scania slår som vanlig på stortromma når de inntar Trysil. Hvor mange steder kan du hoppe inn og ut av et tyvetalls nye lastebiler i ulike konfigurasjoner for å teste det nyeste av det nye?

Forkledd prototype

I tillegg fikk vi en forsmak på Scanias nye elbil 45 R (eller S), som er beregnet på tung regionaltransport - det bare så ikke sånn ut.

Prototypen var nemlig «forkledd» som en 25 P-trekker, men under skallet skjulte det seg altså ny teknikk som skal lanseres i markedet mot slutten av 2023.

Det vil si en ny drivlinje med nye elmotorer, men etter det YrkesBil forstår satt det i prototypen batteripakke fra dagens modeller som allerede er i markedet.

Foruten de elektriske, som fremdeles er i mindretall både i demoflåten og på veien, er det naturligvis et rikt utvalg av 13-liters rekkeseksere i ulike effektvarianter, gassmotorer og kraftige V8-motorer å få testet på stedet.

Det eneste vi savnet var en ordentlig hybrid, for Scania har brukt betydelig med tid og ressurser på å utvikle denne teknologien og den nyeste ladbare hybriden har blitt bra.

TØM OG LAD: De mobile ladestasjonene for el-lastebilene var plassert i ly for vær og vind: på utedassen.

Scania selv har uttalt at hybridteknologien vil ha sin plass i en overgangsperiode frem til batterielektrisk kan innta alle segmenter, men i Norge er den foreløpig ikke aktuell:

– Problemet er at avgiftssystemet behandler hybriden som en diesellastebil, og da klarer man ikke å «regne den hjem». Vi har tro på den ladbare hybriden i Norge, og prøver å få med oss Enova, uttalte adm. direktør Frode Neteland til YrkesBil i fjor.

Såpeglatte veier

Den første uken av årets arrangement foregikk i fabrikkens regi.

Her var fagpresse og utvalgte kunder fra hele Europa på besøk, og fikk i tillegg til produktnyhetene prøvesmake lokal elggryte og vafler med inngravert Scania-logo og brunost på.

Veiene i området var i tillegg såpeglatte, så Sør-Europeere som er mest vant med tørr asfalt fikk noe å bryne seg på.

ENDRINGER: Tony Sandberg har jobbet hos Scania i 25 år, for det meste innen forskning og utvikling – avdelingen som driver frem endringene i Scania og selskapets produkter.

På plass var også Tony Sandberg.

De seneste par årene har han ledet en nyopprettet funksjon innen salg og markedsføring, som i fjor ble døpt om fra Scania Small Series til Scania Pilot Partner.

– Vi jobber med nye markeder, setter ut pilotprosjekter og jobber nær kundene for å forstå hva vi skal gjøre i neste trekk, har Sandberg tidligere uttalt til YrkesBil.

Åpen dag til slutt

Den siste helgen, etter at presse og inviterte kunder har vært gjennom løypa, avsluttes det hele med åpen dag lørdag 4. februar - der folk i alle aldre er velkomne.

YrkesBil prøvekjørte flere av de aktuelle lastebilmodellene og vil komme tilbake med rapport fra dette, både på YrkesBil.no og i bladet YrkesBil.

Powered by Labrador CMS