DESIGNET FOR EUROPA: Varebilen SuperVAN fra Geelys nyttekjøretøymerke, Farizon Auto, er designet for Europa. Produsenten tar mål av å bli et av de tre største el-varebilmerkene i denne verdensdelen.

Varebil-innsats fra Geely

I går hadde Geely sin årlige merkevare-dag, og da turen kom til tungbilmerket Farizon slo de til med å lansere to nye produkter.

Den ene var en forlengelse av HomTruck som vi har vært innom. Et futuristisk prosjekt som skyver Farizon langt forbi noe av det Tesla har vist eller tenkt på.

Den nye versjonen er også basert på samme drivlinjebase som den opprinnelige, og har samme radar/sensor pakke som den, men den nye er ment for autonom oppførsel på lukkede områder.

Havner, gruber, fabrikkområder, flyplasser – steder med faste kjøreruter. Derfor var bilen som ble vist helt uten førerhus eller annen plass til fører.

Feltforsøk med denne bilen skal i gang neste år, sier Geely. I kinesiske havner og hos store transportører.

Spennende varebil

Mer interessant for oss – ikke bare fordi bilen ser bra ut, men også fordi Geely sier at her har de omfattende eksportplaner – er den nye varebilen.

SuperVAN ser ut til å ha en moderne utforming som ikke står tilbake for europeiske konkurrenter. Alle foto: Geely CV
SuperVAN ser ut til å ha en moderne utforming som ikke står tilbake for europeiske konkurrenter. Alle foto: Geely CV
SuperVAN ser ut til å ha en moderne utforming som ikke står tilbake for europeiske konkurrenter. Alle foto: Geely CV
SuperVAN ser ut til å ha en moderne utforming som ikke står tilbake for europeiske konkurrenter. Alle foto: Geely CV
SuperVAN ser ut til å ha en moderne utforming som ikke står tilbake for europeiske konkurrenter. Alle foto: Geely CV

SuperVAN er den døpt. Den er bygget på GMA-plattformen som, akkurat som CMA og BMA, er skalerbar slik at den kan benyttes til mange vektklasser og akselavstander og størrelser. Men den er også en komplett enhet i seg selv, slik at her kan bil og påbygg betraktes som to separate enheter.

Vi snakker altså en konsekvent drive-by-wire, slik at påbygget bare kan plugges inn i mobilitets-senteret.

For å demonstrere det viste Geely modeller av en rekke andre versjoner som kan bygges parallelt med den nye SuperVAN. Blant annet en førerløs.

SuperVAN skal også utstyres med en rekke førerstøttesystemer og den skal kommunisere med og via Geelys egne lavthengende Geespace- satellitter

Vil bli store i Europa

På arrangementet snakket Fan Xianjun – Farazon sin CEO – om store eksportplaner for dette tungbilmerket.

Uten å gi tekniske data eller mål&vekt eller informasjon om produksjon og salgsmål, sa han at SuperVAN var designet for Europa og at han tok peiling på å bli en av verdensdelens tre største el-varebilmerker.

Og han føyde til at campingvogn-markedet så veldig attraktivt ut.

Geely eksporterer mange av sine biler allerede. Polestar, Volvo, Lynk & Co, og neste år skal de begynne å sende sitt nye, rent batterielektriske, merke, Geometry, til Europa.

Farizon-eksporten ser imidlertid ut til å bli en helt egen operasjon, men du skal ikke se bort fra at det allerede er en rekke Volvo-forhandlere som godt kunne tenke seg å håndtere denne også.

Farizon Auto viste frem flere konsepter, inkludert en autonom trekkvogn uten førerhus og flere varebilvarianter.
Farizon Auto viste frem flere konsepter, inkludert en autonom trekkvogn uten førerhus og flere varebilvarianter.
Farizon Auto viste frem flere konsepter, inkludert en autonom trekkvogn uten førerhus og flere varebilvarianter.
Farizon Auto viste frem flere konsepter, inkludert en autonom trekkvogn uten førerhus og flere varebilvarianter.
Powered by Labrador CMS