-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Geely inn i tungt
Kinesiske Geely, som har ganske mange fingrer borti ganske mange bilprosjekter, har også et tungt lastebilmerke. Derfra dukket det nettopp opp noe veldig futuristisk.
Geely kjenner man vel kanskje best som Volvo eier, og konsernet bak Polestar og – hva var det nå det siste svenske merket het? – Lynk & Co. var det ja!
Men de er også blant annet en av de største eierne (i skrivende stund nr. 3, gjennom selskapet Tenaciou3 Prospect Investment Limited) av Daimler Truck og storeier i den andre Volvo – de som lager lastebiler ( skrivende stund er Geely Holding nest største eier i Volvo Group).
Mindre kjent er det at de også produserer lastebiler hjemme. Farizon er et av de eldste merkevarene i Geely-buketten, og nesten det første Geely produserte var en helektrisk liten lastebil under Farizon-navnet.
By-busser og turistbusser har de også vært store på, og for et par år siden skapte de en egen, interessant, nisje med sin metanol-teknologi.
Dusj, kjøkken og vaskemaskin
Nå har de nylig vist en bil og semi med svært futuristisk design, men allikevel med tanker på å levere de første til kunder i løpet av 2024.
Homtruck heter den, med en batterielektrisk drivlinje utviklet av Farizon, og med spesifikasjoner slik at den kan selges både i USA og Europa.
Det pressemeldingen om Homtruck la mest vekt på var hybelavdelingen: rommelig bad med dusj, med et kjøkken for kokekunst, med god seng og en liten vaskemaskin.
Bilen er et konsept, derfor ingen spesifikasjoner, får vi vite. Men det snakkes om en rekke forskjellige drivlinjer (også metanol hybrid) og batterimodellen skal få batteribytte,
Eksportplaner
Radar og 5g/V2X kommunikasjons skal være på plass, er rekke førstestøtte systemer, selvfølgelig – bilen skal være på nivå med L4 i autonomi-avdelingen - og full OTA.
Det er ikke lenge siden Geely fortalte at Farizon hadde økt så formidabelt at de nå var på vei til markedet for å hente ny kapital og få selskapet på børs. Nødvendig forsterkning, kanskje, før eksportplaner skal settes ut i livet.