-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Geely inn i tungt
Kinesiske Geely, som har ganske mange fingrer borti ganske mange bilprosjekter, har også et tungt lastebilmerke. Derfra dukket det nettopp opp noe veldig futuristisk.
Geely kjenner man vel kanskje best som Volvo eier, og konsernet bak Polestar og – hva var det nå det siste svenske merket het? – Lynk & Co. var det ja!
Men de er også blant annet en av de største eierne (i skrivende stund nr. 3, gjennom selskapet Tenaciou3 Prospect Investment Limited) av Daimler Truck og storeier i den andre Volvo – de som lager lastebiler ( skrivende stund er Geely Holding nest største eier i Volvo Group).
Mindre kjent er det at de også produserer lastebiler hjemme. Farizon er et av de eldste merkevarene i Geely-buketten, og nesten det første Geely produserte var en helektrisk liten lastebil under Farizon-navnet.
By-busser og turistbusser har de også vært store på, og for et par år siden skapte de en egen, interessant, nisje med sin metanol-teknologi.
Dusj, kjøkken og vaskemaskin
Nå har de nylig vist en bil og semi med svært futuristisk design, men allikevel med tanker på å levere de første til kunder i løpet av 2024.
Homtruck heter den, med en batterielektrisk drivlinje utviklet av Farizon, og med spesifikasjoner slik at den kan selges både i USA og Europa.
Det pressemeldingen om Homtruck la mest vekt på var hybelavdelingen: rommelig bad med dusj, med et kjøkken for kokekunst, med god seng og en liten vaskemaskin.
Bilen er et konsept, derfor ingen spesifikasjoner, får vi vite. Men det snakkes om en rekke forskjellige drivlinjer (også metanol hybrid) og batterimodellen skal få batteribytte,
Eksportplaner
Radar og 5g/V2X kommunikasjons skal være på plass, er rekke førstestøtte systemer, selvfølgelig – bilen skal være på nivå med L4 i autonomi-avdelingen - og full OTA.
Det er ikke lenge siden Geely fortalte at Farizon hadde økt så formidabelt at de nå var på vei til markedet for å hente ny kapital og få selskapet på børs. Nødvendig forsterkning, kanskje, før eksportplaner skal settes ut i livet.