I konseptbilen Homtruck legger produsenten Farizon mest vekt på hybelavdelingen: rommelig bad med dusj, med et kjøkken for kokekunst, med god seng og en liten vaskemaskin.

Geely inn i tungt

Kinesiske Geely, som har ganske mange fingrer borti ganske mange bilprosjekter, har også et tungt lastebilmerke. Derfra dukket det nettopp opp noe veldig futuristisk.

Publisert

Geely kjenner man vel kanskje best som Volvo eier, og konsernet bak Polestar og – hva var det nå det siste svenske merket het? – Lynk & Co. var det ja!

Men de er også blant annet en av de største eierne (i skrivende stund nr. 3, gjennom selskapet Tenaciou3 Prospect Investment Limited) av Daimler Truck og storeier i den andre Volvo – de som lager lastebiler ( skrivende stund er Geely Holding nest største eier i Volvo Group).

Mindre kjent er det at de også produserer lastebiler hjemme. Farizon er et av de eldste merkevarene i Geely-buketten, og nesten det første Geely produserte var en helektrisk liten lastebil under Farizon-navnet.

By-busser og turistbusser har de også vært store på, og for et par år siden skapte de en egen, interessant, nisje med sin metanol-teknologi.

Dusj, kjøkken og vaskemaskin

Nå har de nylig vist en bil og semi med svært futuristisk design, men allikevel med tanker på å levere de første til kunder i løpet av 2024.

Homtruck heter den, med en batterielektrisk drivlinje utviklet av Farizon, og med spesifikasjoner slik at den kan selges både i USA og Europa.

Det pressemeldingen om Homtruck la mest vekt på var hybelavdelingen: rommelig bad med dusj, med et kjøkken for kokekunst, med god seng og en liten vaskemaskin.

Bilen er et konsept, derfor ingen spesifikasjoner, får vi vite. Men det snakkes om en rekke forskjellige drivlinjer (også metanol hybrid) og batterimodellen skal få batteribytte,

Eksportplaner

Radar og 5g/V2X kommunikasjons skal være på plass, er rekke førstestøtte systemer, selvfølgelig – bilen skal være på nivå med L4 i autonomi-avdelingen - og full OTA.

Det er ikke lenge siden Geely fortalte at Farizon hadde økt så formidabelt at de nå var på vei til markedet for å hente ny kapital og få selskapet på børs. Nødvendig forsterkning, kanskje, før eksportplaner skal settes ut i livet.

Powered by Labrador CMS