bilde
Øverst fra venstre: Carina Brataas, Stig Brataas og Odd Romundstad. Nede fra venstre: Jens Fjeldstrøm, Rolf Thomassen Svein Brakstad og Randi Jansen.

Full fornyelse i MANs bussavdeling

I løpet av tre måneder er hele bussavdelingen hos MAN Truck & Bus Norge fornyet. Carina Brataas (32) overtar ansvaret for salg av turbusser og TGE minibusser og erstatter sin egen far, Stig Brataas (65).

Det er et fullstendig generasjonsskifte på gang i bussdivisjonen hos MAN Truck & Bus Norge. De tre ansatte som har utgjort avdelingen de senere årene går av med pensjon nærmest samtidig og erstattes av tre nye.

– Alle erstatterne er allerede på plass og skal jobbe parallelt med de avtroppende i en periode, så da får vi en god overlapping og kunnskapsoverføring. Samtidig får man snudd litt på steiner og sett på ting med nye øyne, det blir spennende, sier Odd Romundstad (53) til YrkesBil.

Han startet selv i jobben som salgsdirektør for buss i MAN Truck & Bus Norge 1. oktober og tar over etter Svein Brakstad som pensjonerer seg ved årsskiftet.

Romundstad kommer fra stillingen som salgsdirektør for buss i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen, hvor han jobbet siden 2008. Tidligere har han jobbet både for Norgesbuss og i Vy.

De senere årene har Brakstad ledet bussavdelingen fra Bergen, mens nå blir kreftene samlet ved hovedkontoret i Lørenskog.

Jens Fjeldstrøm er ny produktsjef for buss, og tar over etter Rolf Thomassen. Fjeldstrøm har jobbet lenge i MAN og var tidligere leder for verkstedet på Fjellhamar. I tillegg er Randi Jansen ansatt som salgskoordinator for buss.

Som far, så datter
Carina Brataas (32) startet allerede i barneårene å besvare pappa Stig Brataas (65) sin telefon når det ringte folk fra bussbransjen. Nå erstatter hun faren som buss-selger.

Stig Brataas, som har solgt turbusser for MAN i rundt 15 år, har «designet» sin egen arvtaker – både privat og på jobb.

Før 65-åringen går av med pensjon på nyåret har han hatt datteren på opplæring i turbuss-salg.

– Carina har helt siden hun var liten jente «hjulpet til» med fars bussvirksomhet, for eksempel ved å ta imot bestillinger på telefon den gangen jeg drev busselskap, humrer Stig Brataas.

– Men jeg har ikke hatt noe med ansettelse av henne i MAN å gjøre. Der er min sti ren. Hun har selv søkt og fått jobb, understreker han.

Carina jobbet flere år i Nor-Way Bussekspress, før hun med fersk bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse startet som markedssjef for Polar Tours i Bodø.

Veien inn hos MAN gikk via Top Used-avdelingen med salg av brukte lastebiler, og nyttig kunnskap om salgsprosesser og -systemer.

Etter endt barselpermisjon i januar får hun ansvar for salg både av turbusser og TGE minibusser.

– Jeg er oppvokst med buss og har alltid likt bransjen. Den store utviklingen, både produktteknisk og hvordan kundene våre driver, er spennende. Ikke minst er det veldig gøy å få jobbe i MAN – det var merket som gjaldt hjemme hos oss da jeg vokste opp, sier 32-åringen til YrkesBil.

Jakter synergier
Samtidig er Christian Mundal Hagen (42) ny salgsdirektør for TGE i Norge, og leder en avdeling med seks ansatte. Foruten å styrke innsatsen på varebil, er planen å trekke synergier ut av et tettere samarbeid mellom TGE-teamet og bussavdelingen.

De vil blant annet se til samspillet mellom varebil og lastebil. Cirka 45 prosent av de norske TGE-kundene frem til i dag er nemlig også lastebilkunder.

– Vi er én familie – en totalleverandør. Samtidig må vi få litt tid på oss til å sette organisasjonen og legge strategier, særlig når det gjelder synergiene mellom van og buss, sier Mundal Hagen.

MAN har, inntil de fikk TGE i 2018, lenge vært fraværende i minibuss-markedet.

– Det er åpenbart et betydelig potensial her – det er bare å se på registreringsstatistikken. Men vi skal lære å gå før vi løper. Vi skal bruke litt tid nå på å gjøre dette ordentlig, og ikke komme med noen raske halvveisløsninger, sier Odd Romundstad.

Flere ulike løsninger
MAN opplyser at de har solgt rundt 500 minibusser i Europa siden TGE-lanseringen i 2017.

Produsenten tilbyr minibusser bygget ved konsernets eget Bus Modification Center (BMC) i tyske Plauen, og fra påbyggere med samarbeidsavtale.

Den baltiske påbyggeren Altas, som er representert her til lands gjennom Altas Norge AS i Spydeberg, er en hovedleverandør. Det er Altas som bygger de offisielle MAN-modellene TGE Intercity, TGE City og nye TGE Coach som ble lansert nå i november.

– Vi jobber med flere modeller og løsninger, men kommer ikke til å levere fra mange ulike påbyggere. Det handler om at kundene må få hjelp i etterkant også – det er like viktig som at de får en ny bil, sier Romundstad.

Per i dag kan elektriske eTGE ikke leveres som minibuss, men den finnes i en fabrikkbygget ni-seters versjon. Bussteamet forsikrer at det jobbes med å få frem en elektrisk minibussversjon også.

Elbuss snart på plass
Når det gjelder de tyngre bussene er MAN i en helt annen posisjon, og ligger an til å bli markedsvinner i Norge i år. Leveransen av 125 gassbusser til Tide i Bergen bidrar godt.

– Det har vært jobbet bra her de senere årene, så de som går av med pensjon legger igjen et godt avtrykk, sier Romundstad.

2021 blir ikke det store anbudsåret, og hele bransjen merker tørken i turbilmarkedet. Samtidig er bussdirektøren ivrig på å få el-versjonen av Lion’s City ut i markedet.

– Introduksjon var planlagt i høst, men vi har flyttet det til første eller andre kvartal 2021 – avhengig av koronasituasjonen. Bussen er klar for salg, og vi har allerede tilbudt den i ett anbud. Når det måtte komme nye er vi klare, sier Romundstad.