Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra fortsetter elektrifiseringen av bilparken.

Litra tar i bruk elektriske Scania

Etter ønsker fra oppdragsgivere øker Litra Bulk AS andelen elektriske lastebiler. Nå har de fått levert sin første batterielektriske Scania krokbil, og den neste er klar i løpet av noen uker.

Publisert

De to nye Scania 45 R krokbilene er de to første serieproduserte elektriske lastebilene som Litra-konsernet tar i bruk i sine selskaper. 

Som kjent kjører Litra også to elektriske biler fra før, men spesialbilene fra Designwerk er ikke serieprodusert.

Litra-selskapene er representert over hele Norge og i alle de nordiske landene med en bilpark på rundt 650 tunge kjøretøy.

Den første elektriske krokbilen fra Scania levert til Litra, sammen med en av de "gamle" traverne.

Litra-selskapene har i størst mulig grad standardisert sine kjøretøy, og brorparten av krokbilene i selskapet er bygget med 24-tonns Multilift krok.

Begge de to nye krokbilene har den samme kroken, og det er Urianstad rep og karosseri som har montert påbygget. 

Det spesielle med disse påbyggene er at de bygget med uttak for kran og lift påbygg, i tillegg til flere ulike funksjoner på krokkassene som brukes.

Lokal kjøring

De nevnte Designwerk-bilene går i langtransport, mens de nye elektriske bilene skal gå på mer lokal kjøring i Innlandet.

Den første av disse to nye elektriske bilene skal gå i lokal trafikk og hovedsak kjøre bioavfall fra Nortura på Rudshøgda til Biosirk Norge hvor det gjenvinnes. 

I tillegg brukes bilen til andre transportoppdrag i Mjøs-regionen. Neste bil som komme i løpet av kort tid skal i drift for en annen oppdragsgiver med distribusjon av dyrefor.

Begge de elektriske krokbilene er av typen Scania 45 R 6x2*4. Den første skal kjøre bioavfall fra Nortura sitt anlegg vegg i vegg med Litras hovedkontor.

Vil kutte

Litra er en av transportørene i Norge med den største flåten av lastebiler på biogass. Mellom 80 og 90 av bilene de har i dag, kjører på klimavennlig biogass, og med elektriske lastebiler er de klare for å ta ytterligere ett steg videre mot det grønne skiftet.

- Vi har ønsker fra oppdragsgivere om å kjøre elektrisk. I tillegg er vår visjon og målsetning å bidra best mulig til det grønne skiftet, sier Henrik Kolsrud, teknisk sjef og ansvarlig for innkjøpene av bilparken i Litra-selskapene.

Utvidet ladeanlegg

Litra har hatt egne ladepunkter rett ved sitt eget hovedkontor på Rudshøgda. 

Nå har de utvidet ladeanlegget med to nye raskere ladepunkter levert av Kempower.

De gir 600 kWh og 400kWh og gjør at de nye elektriske Scaniaene kan lades med full hastighet.

Ved siden av anlegget på Rudshøgda har Litra etablert egne ladeanlegg i Malvik i Trøndelag og på Sem i Vestfold, begge disse steder med doble 400 kWh ladere fra Kempower

Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW.

Stor Scania-kunde

Norsk Scania og Litra har et langt og solid partnerskap bak seg gjennom mange år. Anslagsvis 70 prosent av den totale bilflåten er levert av Scania pr. i dag. 

Den seneste tiden har det vært en stor overvekt av V8-motoren med 660 hestekrefter som har blitt levert til Litra. 

Powered by Labrador CMS