-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Heliox skal lade Unibuss
Unibuss velger nederlandske Heliox som leverandør av ladeinfrastruktur til selskapets nye elektriske busser i hovedstaden.

Busselskapet signerte fredag storkontrakten med Heliox. Det nederlandske selskapet skal sikre ladeutstyr til elbussene som skal settes i trafikk i 2019.
– Til leveranse av ladeinfrastruktur hadde vi flere aktører med i prosessen. Til slutt stod vi igjen med tre store selskaper. Vi valgte Heliox, og er meget godt fornøyd med å få med oss en så anerkjent leverandør av teknologi for ladeinfrastruktur, forteller Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.
Erfaring fra Eindhoven og Schiphol
Heliox har lang erfaring med ladeinfrastruktur til busser. YrkesBil møtte selskapet i sin hjemby Eindhoven for halvannet år siden, da en rekke aktører fra den norske bussbransjen var i «miljøbyen» på studietur. Fra 11. desember 2016 har Eindhoven nemlig hatt 43 batterielektriske leddbusser i daglig drift som en del av byens ordinære kollektivsystem, og det er Heliox som har levert ladesystemet.
De har i ettertid også levert ladeinfrastrukturen blant annet til de 100 elektriske bussene på Schiphol Lufthavn i Amsterdam. Dermed har de flere ganger tidligere samarbeidet tett med nederlandske VDL Bus & Coach, som skal levere de 40 nye elektriske bussene til Unibuss.
– Vi er trygge på at ladeinfrastruktur fra anerkjente Heliox og pålitelige busser fra VDL er en kombinasjon som vil gi forutsigbarhet, robusthet og sikkerhet for Oslos bussreisende. Med dette blir busstrafikken i Oslo enda grønnere, og det er vi glade for, sier Svendsen i en pressemelding.
Mye elektrisk i Oslo
Totalt vil Oslo i 2019 ha over 70 elbusser, hvorav 52 er leddbusser. Unibuss har ansvar for storparten av de nye bussene som skal settes i trafikk neste år. Selskapet kjøper inn 30 elektriske leddbusser, som skal kjøre på linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Indre by i Oslo.
I tillegg blir hele linje 74 elektrisk. Her kjører Unibuss i dag to elbusser i test, og med anskaffelse av 10 elbusser til blir linjen helelektrisk. Administrerende direktør i Heliox Automotive, Bob Bouhuijs er svært stolt over å være ladeinfrastruktur leverandør.
– Dette er en viktig milepæl på veien mot en enda mer miljøvennlige offentlig transport. Heliox leverer en velutprøvd løsning som vil bidra til å redusere utslippene betydelig, uttaler Bouhuijs.
Michael Nuiten fra Heliox som vi møtte i april 2017 forklarte at det ikke er tilfeldig at Eindhoven lenge har vært ledende på elbuss.
– Byen har et av Nederlands beste tekniske universiteter, og det betyr at vi har god tilgang på «technical smart guys». Vi er et lite selskap med mye kompetanse, som liker utfordringer, og vi får mange utplassert fra byens universitet og de beste hodene beholder vi selvsagt, sa Nuiten til YB.
**Bildet øverst i artikkelen er tatt i Eindhoven april 2017, og viser en elektrisk VDL som lader med et Heliox-system tilsvarende det som kommer i Oslo.**