-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
VDL skal levere 40 elbusser til Oslo
Unibuss har signert storkontrakt med nederlandske VDL Bus & Coach om leveranse av 40 elektriske busser som skal settes i trafikk i Oslo våren 2019.
Ifølge Unibuss er dette den største bestillingen av elbusser til Norden noen sinne.
– Oslo er europeisk miljøhovedstad i 2019, og vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig. Med disse 40 elektriske bussene tar vi et stort steg i riktig retning for å gjøre det bedre å bo i Oslo. Og vi er svært glade for å få en så solid og erfaren leverandør som VDL med oss på laget, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.
Han lover de reisende i hovedstaden en langt mer stillegående og behagelig reise når busstilbudet i Oslo nå elektrifiseres.
BAKGRUNN: Oslo får 70 nye elbusser
Elektriske leddbusser
Fra våren 2019 setter Unibuss inn fullelektriske leddbusser fra VDL på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Oslo sentrum. I tillegg blir linje 74 helelektrisk, da VDL skal levere 10 elektriske 12-metersbusser til denne linjen.
Alle bussene er av typen VDL Citea Electric, med maksimalt med sitte- og ståplasser, og store vinduer.
VDL Bus & Coach er en av Europas største bussprodusenter. Produksjon foregår i Nederland og Belgia.
– Vår brede erfaring med e-mobilitet som vi skal bidra med underveis i overgangen til elektrisk kollektivtransport blir viktig, sier Sami Ojamo, Interim Managing Director i VDL Bus & Coach Norge.
Produsenten er glade for at de nå kommer inn på det norske markedet.
– Norge har en rask utvikling og leder an i Skandinavia når det gjelder overgang til nullutslipp fra offentlig transport, sier Alex de Jong, Business Manager public transport i VDL Bus & Coach bv.
Største nordiske elbussflåte
Erfaringen kommer godt med når leverandøren nå skal være med på å elektrifisere Oslo. Den store bestillingen av elektriske busser kommer som en følge av at Ruter har inngått avtaler med flere busselskaper om å sette inn et stort antall elektriske busser i løpet av 2019.
Unibuss vil operere totalt 42 av 76 elektriske busser i Oslo.
Unibuss kjører i dag allerede to 12-meters batterielektriske busser fra polske Solaris på linje 74, i en pilottest med oppdragsgiver Ruter. Norgesbuss kjører også to 12-metere fra Solaris, mens Nobina kjører to elektriske 18-meters leddbusser fra kinesiske BYD.
––––––––––––––––––––-
ELEKTRISKE LEDDBUSSER:
Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
Sitteplasser: 46
Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
Batterikapasitet: 170 kWh
Maksimal ladeeffekt: 450kW
Lengde: 18 000 mm
Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje
ELEKTRISKE SOLOBUSSER:
Linje: 74
Type: VDL Citea SLF 120-Electric
Sitteplasser: 34
Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
Batterikapasitet: 127 kWh
Maksimal ladeeffekt: 375 kW
Lengde: 12 000 mm
Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika