Helelektrisk Ford Transit 2-tonn på gang

Flere karosserier, konkurransedyktig nyttelastkapasitet og alltid «online», lover Ford om den nye elektriske varebilen som skal lanseres i 2021. I tillegg varsles flere nye servicetjenester.

Publisert
Transit elektrisk
PROTOTYPE: Ford viste kommende helelektrisk versjon av 2-tonns Transit denne uken.

Ford arrangerer denne uken en kjempekonferanse i Amsterdam, under navnet «Go further», der de avslører en rekke av sine fremtidsplaner for både personbiler og nyttekjøretøy.

En av nyhetene i sistnevnte kategori er at selskapet varsler en helelektrisk utgave av den største i Transit-familien. En prototype av varebilen ble vist frem tirsdag, og det antydes lansering i 2021.

«Tilstrekkelig rekkevidde»
Ifølge produsenten er varebilen utviklet for å innfri behovene til de som frakter varer i urbane miljøer, og de opplyser at bilen «blir tilgjengelig med flere karosserier, får en konkurransedyktig nyttelastkapasitet og er alltid «online».

Videre forsikres at det elektriske drivverket er «utviklet for å ha tilstrekkelig rekkevidde for bruk til de fleste oppgaver og under alle slags værforhold».

Som YrkesBil.no har omtalt tidligere tilbyr Ford allerede en helelektrisk varebilløsning for såkalte «last mile»-leveringer, sammen med den tyske start-up-en StreetScooter. Den Transit-baserte StreetScooter WORK XL blir bygget på Fords fabrikk i Köln i Tyskland.

Varebilen er for tiden i drift hos Deutsche Post DHL. I løpet av året vil WORK XL-kjøretøy være med i pilotprogrammer i en rekke virksomheter i Tyskland, Nederland og Belgia, og Ford Motor Norge-sjefen har tidligere uttalt at den opplagt er aktuell for Norge.

Ladbare hybrider
På «Go Further»-arrangementet annonserte Ford også at 8-seteren Tourneo Custom kommer som ladbar hybrid.

Dette er personfrakt-varianten av den ladbare hybrid-utgaven av Transit Custom. YrkesBil er et av få medier som har fått prøvekjøre bilen foreløpig.

Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. En 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Modellen har ifølge Ford et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.

Fra midten av 2019 blir 48-volts mild hybrid-teknologi tilgjengelig på 2-tonns Transit, Transit Custom og Tourneo Custom.

Ford hevder dette kan gi 3 prosent lavere drivstofforbruk sammenlignet med en tilsvarende 2-liters EcoBlue dieselmodell, og at man ved bykjøring, med mye start og stopp, kan redusere forbruket med inntil 8 prosent.

Predikitivt vedlikehold
I alt annonserte Ford hele 16 elektrifiserte nyttekjøretøy og personbiler på arrangementet i Amsterdam, men det ble også lagt vekt på oppkoblede tjenester – og da særlig for næringskunder.

– Næringskundene trenger smartere og mer integrerte online-løsninger for å forenkle hverdagen. Med Fords innebygde modemløsning forandres alt, sier adm. dir. Ford Motor Norge Per Gunnar Berg i en pressemelding.

Han viser til at med nye FordPass Connect modem kan kundene administrere kjøretøyene sine lettere.

På «Go Further-arrangementet» fortalte Ford at de utvikler en prediktiv bruksbasert vedlikeholdsplan som tar sikte på å levere 100 prosent driftstid for kjøretøy. Første del av denne tjenesten lanseres senere i 2019.

Den nye løsningen spesialtilpasser vedlikeholdet til hver enkel bil, i stedet for faste serviceintervaller. Sensorer i bilen gir sanntidsdata slik at service blir varslet når det er behov for det, samtidig som tiltak kan settes inn før eventuelle feil oppstår. Dette er i prinsippet mye av det samme vi har sett på lastebiler og busser i senere tid, for eksempel Mercedes-Benz Uptime.

Ved hjelp av en app fra Ford kan eier og bruker sjekke status til hvert enkelt kjøretøy. Her kan både kjøretøyets nåværende og forventede fremtidige tilstand sjekkes.

Vedlikehold og service som normalt utføres ved separate verkstedbesøk kan også slås sammen til ett besøk og minimere tiden kjøretøyet ikke er i bruk.

Flåtestyring
For kunder med større flåter blir Ford Telematics introdusert i år. En rekke data fra alle tilkoblede Ford-biler i flåten, tilgjengelig i sanntid via en desktop-applikasjon, gir kundene mulighet til å optimalisere driften av sin flåte.

Ford Data Services, som ble annonsert i fjor, gir også muligheten til å gi store flåter skreddersydde data fra egne kjøretøy via skyen for sømløs integrering i deres egne systemer.

Senere i år lanseres også FordPass Pro-appen. Denne er spesielt utviklet for småbedriftseiere som har fra 1 til 5 biler.

Smarttelefonappen skal gi eierne informasjonen og verktøyene de trenger for å sikre at kjøretøyene er klare for bruk.

I Norge har Ford 32 Transit-sentere som er spesialisert på nyttekjøretøy. De utfører prioriterte hastereparasjoner, service mens kundene venter, utvidede åpningstider og rask levering av deler. En nyhet her er mobile servicebiler som testes ut i samarbeid med RøhneSelmer.

PS. YrkesBils reporter Jon Winding-Sørensen er på plass i Amsterdam, så vi kommer snart tilbake med mer utdypende informasjon om Fords fremtidplaner.

Powered by Labrador CMS