-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kan kineserne eller andre fjernstyre busser ut over stupet?
INNLEGG: Spørsmålet i overskriften er tatt fra en av nyhetsreportasjene om temaet, og er egentlig ganske absurd. Likevel, teknologi og geopolitikk gjør temaet brennaktuelt.
Oppkoblede kjøretøy eller «connected vehicles» har de siste dager vært i et sterkt søkelys i media.
Vi i bransjen er godt kjent med at moderne oppkoblede kjøretøy, både lette og tunge, sender og mottar data og signaler.
Mye fokus har vært rettet mot kinesiske busser i Oslo de siste dagene.
Men hva med andre land og regioner? Et stort land over dammen fremstår, for oss, som ikke helt stabilt til tider.
Politiske svingninger i Europa kan også gi økt geopolitisk risiko for et lite land som Norge.
Verden er ustabil, det påvirker bilbransjen i Norge.
På Bilbransjens dager kan du lære mer, da vi har flere foredrag som tar for seg temaet direkte og indirekte. Les mer om Bilbransjens dager her.
Lion cage prosjektet
Tor Indstøy fra Telenor og Arild Tjomsland fra Universitetet i Sørøst-Norge er de som har gjennomført det omtalte «Lion cage» prosjektet og analysert datatrafikken fra en oppkoblet bil.
I samarbeid med Ruter står de også bak gjennomgangen av de aktuelle bussene som den siste tiden har vært omtalt.
Lion cage-prosjektet står på agendaen på Bilbransjens dager.
Geopolitikk og risiko i en urolig verden: USA, Kina og Europa
Professor Ulf Sverdrup, tidligere direktør i NUPI, er ekspert på internasjonal politikk.
Han ledet blant annet et regjeringsutnevnt utvalg som skal utrede langtidsperspektivene for Statens pensjonsfond utland.
Sverdrup vil på Bilbransjens dager snakke om geopolitikk og risiko.
Hvorfor kom elektriske busser så fort?
På Fagkonferansen for nyttekjøretøy får vi et innlegg fra adm.dir. Terje Sundfjord i Brakar (kollektivselskapet i Buskerud).
Temaet der er elektriske busser. Brakar opererer elektriske busser fra Kina og Europa.
GDPR og digitale utfordringer i bilbransjen
En ting er de teknologiske utfordringer og muligheter, et annet viktig aspekt er personvernet i denne sammenheng.
Advokat Jan Sandtrø tar oss gjennom temaet på Temakonferansen for bransjejuridiske saker på Bilbransjens dager.
Innlegget ble først publisert på NBFs blogg.
LES OGSÅ:
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Ruter har testet cybersikkerhet: Kinesisk produsent kan fjern-stanse bussen
-
Full stans: Får ikke registrert bilene
-
BusWorld: Mer mangfoldig enn noensinne
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
MG kommer med buss
-
Vurderer 25-meters metrobuss i Oslo-området – her er erfaringene og utfordringene
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg