Tungbilkolonnen over E134 Haukelifjell blir et alternativ når den ordinære kolonnen stopper. Da blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.

Egen tungbilkolonne over Haukeli: Det blir strenge krav for å være med

Kommende vinter vil Statens vegvesen prøve ut en egen kolonne for tunge kjøretøy når Haukelifjellet blir stengt for vanlige kjøretøy. Også elektriske kjøretøy er velkomne i spesialkolonnen, men på strenge vilkår.

Publisert

– Dette blir ikke en ordinær kolonne. Dette blir en egen kolonne under svært krevende forhold, forteller Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for Drift sør i Statens vegvesen.

Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og entreprenøren Mesta, har Statens vegvesen nå laget ferdig retningslinjene for kolonne for tunge kjøretøy.

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med NLF og Mesta som er driftsentreprenøren vår på Haukeli, om denne saken. Vi har sammen jobbet med risikovurderinger, sikkerheten og forutsetningene for å utfordre stengt vei, forklarer Ingmar Ulvenes.

Har egne rutiner

Her skal naturkreftene utfordres samtidig som sikkerheten blir ivaretatt.

– Vi kommer til å utfordre en stengt vei. Det blir krevende forhold, men sikkerheten for brøytemannskapene og sjåførene som skal over fjellet, er fremdeles det viktigste, sier Ulvenes.

Sammen med NLF og Mesta har Statens vegvesen planlagt den nye kolonnen og laget rutiner.

– Selv om vi nå starter opp med denne nye kolonnen for tunge kjøretøy, vil det fremdeles være kolonnevaktene som skal vurdere situasjonen og om det er mulig å kjøre egen kolonne for tunge kjøretøy, og kolonnevaktene skal fremdeles bestemme hvilke kjøretøy som får være med, forklarer Ulvenes.

Strenge krav for å bli med

Siden dette ikke er en ordinær kolonne over fjellet, tror Ingmar Ulvenes det blir færre kjøretøy i hver kolonne.

– Det vil bli langt færre kjøretøy i en slik kolonne, enn i de ordinære kolonnene. Det blir strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med. Mange yrkessjåfører har vært ute en vinternatt før og er godt vant med kolonnekjøring, men det er ikke alle som har denne erfaringen, forteller seksjonssjefen.

Krav til gode dekk, tettlenkede kjettinger, minimum halvfull tank, slepekrok, varme vinterklær og mat og drikke er noen av kravene som må være på plass for at du skal få bli med over i denne kolonnen.

Hva med elektriske kjøretøy?

Nå er det ikke flust av elektriske lastebiler som passerer fjellovergangene ennå, og i alle fall ikke vinterstid, men andelen elektriske lastebiler er økende - og stadig flere tenker nok tanken på å teste grenser for hva de kan utføre av oppdrag elektrisk.

YrkesBil har derfor spurt Ingmar Ulvenes hvordan det stiller seg med elektriske lastebiler/busser på fjelloverganger vinterstid, når det er kolonnekjøring generelt, og i denne tungbilkolonnekjøringen spesielt. 

Om dette er en uaktuell – eller kun teoretisk/hypotetisk – problemstilling, samt om det eventuelt gjelder spesielle krav for batterielektriske tunge kjøretøy i slike tilfeller.

– Når det gjelder ordinær kolonne så har vi med alle kjøretøygrupper. Ved tungbilkolonne der vi utfordrer normalt stengt veg, er det ikke aktuelt å ta med busser, Alle kjøretøy inkludert elektriske i denne kolonnen må ha minimum 50 prosent på tanken/batteriet, svarer Ulvenes.

Kjøpt inn ekstra hjullaster med fres

For å drifte en egen kolonne for tunge kjøretøy i krevende vær, har Statens vegvesen gått til innkjøp av mer utstyr. Dette krever også ekstra mannskap.

– Vi har kjøpt inn en ekstra hjullaster med en fres i fronten. Det blir også ekstra mannskap fra entreprenøren vår, Mesta, og tungbilgruppen til Statens vegvesen vil også delta. Sistnevnte er ekspertene våre på tunge kjøretøy og vil være med å velge ut hvilke kjøretøy som er egnet til å bli med, sier Ingmar Ulvenes.

Mange sammenligner Haukelifjell med Hardangervidda der det har vært egen kolonne for tunge kjøretøy i flere år. Seksjonssjefen mener de to fjellene er for ulike til å bli sammenlignet.

– Haukelifjell er et helt annet fjell enn Hardangervidda. Rv. 7 over Hardangervidda er fire mil med bare fjell. På Hardangervidda er terskelen for å innføre kolonne for tunge kjøretøy mye lavere, og det samme er terskelen for å stenge. Over Haukelifjell har vi flere tunneler og evakueringsmuligheter. Det er nettopp når fjellet stenger, at denne kolonnen for tunge kjøretøy over Haukeli starter opp. Hvis været tillater det, forteller Ulvenes.

Ekstraservice på naturens premisser

NLF ønsker den nye prøveordningen med kolonne for tunge kjøretøy over E134 Haukeli velkommen, og Reidar Retterholt, regionsjef i NLF, ser frem til å få enda flere kjøretøy over fjellet mellom øst og vest.

– Vi er positive til denne prøveordningen, og vi setter pris på samarbeidet vi har hatt med Statens vegvesen og Mesta, sier Reidar Retterholt.
NLF, Mesta og Statens vegvesen har sammen laget retningslinjene for tungbilkolonne, inkludert en sjekkliste. Det blir strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.

– Nå vil vi ha mer næringstrafikk over fjellet under tøffe forhold. Alternativet har til nå vært å vente når veien er stengt eller kjøre kysten, sier Retterholt.

Regionsjefen har vært med å utarbeide retningslinjene for den nye kolonnen for tunge kjøretøy, og han mener det er rett at kravene skal være strenge.

– Skal vi få flere lastebiler over Haukeli under ekstremt krevende forhold, må det være strengt. Denne kolonnen for tunge kjøretøy blir en krevende øvelse. Det blir en ekstraservice til de i bransjen som ønsker det, på naturens premisser, mener han og legger til:

– Hadde det ikke vært strengt, kunne vi bare hatt det som tidligere i den ordinære kolonnen, men vi vet at en riktig utstyrt lastebil har bedre fremkommelighet enn en personbil.

Statens vegvesen har satt 1. desember som oppstartsdato for den nye kolonnen for tunge kjøretøy. Da skal utstyr, mannskap og retningslinjer for å håndtere den nye kolonnen være på plass.

 

Powered by Labrador CMS