Toyota HiAce Concept vist på bilutstillingen i Tokyo.

Toyota glemmer ikke HiAce

I motsetning til hva vi tror her hjemme er Toyotas HiAce fremdeles en populær bil og produseres i dag. Nå har de vist hvordan den vil bli i nær fremtid.

Publisert

Jeg har en følelse av at dagens HiAce vil vise seg å være 6. generasjon når man teller etter. Australia, Brasil, Filipinene og Thailand er store eksportmarkeder.

Når den første kom til Norge må jeg sjekke nærmere, fordi alle Toyotas varebiler ble lagt sammen i en stor klump på registreringsstatistikken. 

Det var først i 1976 de ble identifisert med modellnavn og HiAce dukket opp i protokollene for første gang.

Toyota HiAce 1. generasjon.
Toyota HiAce 1. generasjon.
Toyota HiAce 2. generasjon.
Toyota HiAce 3. generasjon.
Toyota HiAce 3. generasjon.
Toyota HiAce 4. generasjon.
Toyota HiAce facelift.

Siden det er det registrert 110.000 slike inntil den siste fikk på skilt i 2012.

Etter det har Toyota kjøpt varebiler fra Peugeot og deres venner, og solgt dem videre under eget navn.

Det er ikke noe som tyder på at det skal endre seg. 

Da Toyota viste det de kalte HiAce Concept på Tokyo Mobility Show nylig var det ikke et ord om global eksport. 

Egentlig ikke noe om produksjon i det hele tatt, eller om tekniske data.

Men bilen virket helt produksjonsklar. Den hadde også fått med seg en XL-versjon som var ment som en luksuriøs limousine med skyvedør der bak, og det ble fortalt at den var konstruert for både forbrenningsmotor og for batterielektrisk.

Bilen er åpenbart ny – det har designerne sørget for at alle kan se.

Litt festningsaktig, med små viduer ganske høyt oppe.

Selv om den har et slags motorrom der foran, er fronten blitt stutt og bratt og har fått et tydelig grafisk preg av den typen som moderne LED-lys tillater.

Innvendig legger man merke til at girvelgeren sitter i dashbordet slik at midtkonsollen er fjernet.

Dagens HiAce debuterte i 2019 og med de lange modellseriene Toyota har på varebilsiden er det nok ganske lenge til dagens modell skal erstattes.

Det kan med andre ord bli mange konsepter før vi får se det virkelige resultatet.

Det hører med til historien at på den samme utstillingen viste Toyota to små varebiler som de også viste for to år siden, begge kei-størrelse. 

Kayoibako er mindre enn LiteAce og helt uten eksportambisjoner.

Toyota Kayoibako.

Og søte Kago-Bo som også tilhører den minste klassen og akkurat like lite interessant for Europa. Men denne er et resultat av kompaktbilsamarbeidet med Daihatsu.

Toyota Kago-Bo.

Men vi kan i hvert fall slå fast at Toyota ikke har glemt varetransport.

Powered by Labrador CMS