-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Toyota glemmer ikke HiAce
I motsetning til hva vi tror her hjemme er Toyotas HiAce fremdeles en populær bil og produseres i dag. Nå har de vist hvordan den vil bli i nær fremtid.
Jeg har en følelse av at dagens HiAce vil vise seg å være 6. generasjon når man teller etter. Australia, Brasil, Filipinene og Thailand er store eksportmarkeder.
Når den første kom til Norge må jeg sjekke nærmere, fordi alle Toyotas varebiler ble lagt sammen i en stor klump på registreringsstatistikken.
Det var først i 1976 de ble identifisert med modellnavn og HiAce dukket opp i protokollene for første gang.
Siden det er det registrert 110.000 slike inntil den siste fikk på skilt i 2012.
Etter det har Toyota kjøpt varebiler fra Peugeot og deres venner, og solgt dem videre under eget navn.
Det er ikke noe som tyder på at det skal endre seg.
Da Toyota viste det de kalte HiAce Concept på Tokyo Mobility Show nylig var det ikke et ord om global eksport.
Egentlig ikke noe om produksjon i det hele tatt, eller om tekniske data.
Men bilen virket helt produksjonsklar. Den hadde også fått med seg en XL-versjon som var ment som en luksuriøs limousine med skyvedør der bak, og det ble fortalt at den var konstruert for både forbrenningsmotor og for batterielektrisk.
Bilen er åpenbart ny – det har designerne sørget for at alle kan se.
Litt festningsaktig, med små viduer ganske høyt oppe.
Selv om den har et slags motorrom der foran, er fronten blitt stutt og bratt og har fått et tydelig grafisk preg av den typen som moderne LED-lys tillater.
Innvendig legger man merke til at girvelgeren sitter i dashbordet slik at midtkonsollen er fjernet.
Dagens HiAce debuterte i 2019 og med de lange modellseriene Toyota har på varebilsiden er det nok ganske lenge til dagens modell skal erstattes.
Det kan med andre ord bli mange konsepter før vi får se det virkelige resultatet.
Det hører med til historien at på den samme utstillingen viste Toyota to små varebiler som de også viste for to år siden, begge kei-størrelse.
Kayoibako er mindre enn LiteAce og helt uten eksportambisjoner.
Og søte Kago-Bo som også tilhører den minste klassen og akkurat like lite interessant for Europa. Men denne er et resultat av kompaktbilsamarbeidet med Daihatsu.
Men vi kan i hvert fall slå fast at Toyota ikke har glemt varetransport.
LES OGSÅ:
-
Uenige: - Vi skjønner at situasjonen er akutt
-
Stansen i varebil-godkjenninger: Håper på fremgang i møte mandag
-
Eksplosiv vekst: Fra 400 til 1.700 biler i året
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Rekord: 693,38 kilometer på én lading - med maksimal nyttelast
-
Demonstrerte bransjens rivende utvikling
-
Ny Sprinter - hogd i stein
-
Oslo Motor Show: Vill, villere og villest
-
Prøvekjørt: Kia PV5 Cargo
-
Forberedt – men frykter bivirkninger