Volkswagen Nyttekjøretøy letter nå litt på sløret om neste generasjon e-Crafter, som skal ta over for dagens generasjon (bildet).

Bekrefter: Her skal neste generasjon e-Crafter bygges 

– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde, sa den norske Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren da e-Crafter ble faset ut etter et relativt kort liv i det norske markedet i 2022/23. Nå ruster Volkswagen opp fabrikken for å bygge en ny generasjon e-Crafter.

Publisert

– Września-fabrikken er en av de mest moderne i hele Volkswagen-konsernet. Å utvide for å produsere neste generasjon elektrisk Crafter her er et naturlig steg i vår satsing på elektrifisering, sier Stefan Mecha, administrerende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

– En viktig bil for Norge

Crafter er den største av Volkswagens fire varebiltyper til salgs i Norge, og brukes til alt fra varebil for håndverkere til ambulanse og postbil.

– Crafter er en viktig varebil både i Norge og resten av verden, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

– Nå kommer den andre elektriske versjonen av Crafter, som vil møte kundenes forventninger. Det er veldig oppmuntrende å se at fabrikken satser så tydelig på en fullverdig elektrisk versjon, sier Kristoffersen.

Som kjent ble e-Crafter faset ut av markedet i 2022/23 etter flere år med labert salg:

– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde. Både vi og fabrikken har derfor besluttet å fase dagens e-Crafter ut av markedet inntil det er en erstatter klar. Volkswagen Nutzfahrzeuge jobber med å elektrifisere hele modellporteføljen, men vi har ingen informasjon om en eventuell ny e-Crafter som vi kan gå ut med per nå, uttalte daværende sjef for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, i et intervju med YrkesBil ved årsskiftet 2022/23.

Września-fabrikken er en del av Volkswagen Poznań, som i over 30 år har produsert nyttekjøretøy i Polen.

Moderne fabrikk 

Fabrikken dekker 220 hektar, tilsvarende 300 fotballbaner, og er blant Europas mest avanserte anlegg – med over 1 300 roboter og AI-baserte kvalitetssystemer.

Anlegget drives allerede i dag med 100 prosent fornybar energi, blant annet fra et solcelleanlegg med en kapasitet på 18,3 MW, som dekker opptil en fjerdedel av strømforbruket – og ved gode solforhold 100 prosent. 

Kristoffersen er fornøyd med at det er akkurat dette anlegget som skal utvides til å bygge den etterlengtede andre generasjon av e-Crafteren.

– Det at Volkswagen investerer tungt i å bygge nye e-Crafter i Września sender et viktig signal til alle om at vi er dedikert til å lede elektrifiseringen av bilparken – også på varebiler – og samtidig å styrke og fornye produksjonen i Europa, sier han.

Ferdig i 2027

Bilindustrien er en nøkkelsektor for Polens økonomi og står for rundt 8 % av landets BNP, med over 200 000 ansatte direkte og mange flere i tilknyttede næringer. 

Volkswagen Poznań har fått alle nødvendige tillatelser til å starte arbeidet med utvidelsen. 

Grunnsteinen legges i november 2025, og byggearbeidene starter for fullt i første kvartal 2026. Ferdigstillelse er planlagt i 2027.

Powered by Labrador CMS