-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Bekrefter: Her skal neste generasjon e-Crafter bygges
– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde, sa den norske Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren da e-Crafter ble faset ut etter et relativt kort liv i det norske markedet i 2022/23. Nå ruster Volkswagen opp fabrikken for å bygge en ny generasjon e-Crafter.
– Września-fabrikken er en av de mest moderne i hele Volkswagen-konsernet. Å utvide for å produsere neste generasjon elektrisk Crafter her er et naturlig steg i vår satsing på elektrifisering, sier Stefan Mecha, administrerende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
– En viktig bil for Norge
Crafter er den største av Volkswagens fire varebiltyper til salgs i Norge, og brukes til alt fra varebil for håndverkere til ambulanse og postbil.

– Nå kommer den andre elektriske versjonen av Crafter, som vil møte kundenes forventninger. Det er veldig oppmuntrende å se at fabrikken satser så tydelig på en fullverdig elektrisk versjon, sier Kristoffersen.
Som kjent ble e-Crafter faset ut av markedet i 2022/23 etter flere år med labert salg:
– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde. Både vi og fabrikken har derfor besluttet å fase dagens e-Crafter ut av markedet inntil det er en erstatter klar. Volkswagen Nutzfahrzeuge jobber med å elektrifisere hele modellporteføljen, men vi har ingen informasjon om en eventuell ny e-Crafter som vi kan gå ut med per nå, uttalte daværende sjef for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, i et intervju med YrkesBil ved årsskiftet 2022/23.

Moderne fabrikk
Fabrikken dekker 220 hektar, tilsvarende 300 fotballbaner, og er blant Europas mest avanserte anlegg – med over 1 300 roboter og AI-baserte kvalitetssystemer.
Anlegget drives allerede i dag med 100 prosent fornybar energi, blant annet fra et solcelleanlegg med en kapasitet på 18,3 MW, som dekker opptil en fjerdedel av strømforbruket – og ved gode solforhold 100 prosent.
Kristoffersen er fornøyd med at det er akkurat dette anlegget som skal utvides til å bygge den etterlengtede andre generasjon av e-Crafteren.
– Det at Volkswagen investerer tungt i å bygge nye e-Crafter i Września sender et viktig signal til alle om at vi er dedikert til å lede elektrifiseringen av bilparken – også på varebiler – og samtidig å styrke og fornye produksjonen i Europa, sier han.
Ferdig i 2027
Bilindustrien er en nøkkelsektor for Polens økonomi og står for rundt 8 % av landets BNP, med over 200 000 ansatte direkte og mange flere i tilknyttede næringer.
Volkswagen Poznań har fått alle nødvendige tillatelser til å starte arbeidet med utvidelsen.
Grunnsteinen legges i november 2025, og byggearbeidene starter for fullt i første kvartal 2026. Ferdigstillelse er planlagt i 2027.
LES OGSÅ:
-
Full stans: Får ikke registrert bilene
-
Volkswagen kobler opp varebilene
-
Nye varebiler i juli: Nærmer seg fjorårets volum
-
Lite Buzz i USA
-
Nå kan matpausen i varebilen bli litt morsommere
-
Pickupsalget ned – Ford opp
-
Snart kommer flere elvarebiler med firehjulsdrift
-
VW selger seg ned i Traton
-
Ny VW Transporter - bedre på alt
-
Ordrereserven? Godt nok til å bli nummer en.