-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Oslo Motor Show: Vill, villere og villest
Oslo Motor Show er i full gang. Her går V8-motorer, elektriske lastebiler og supervarebiler, diesel og strøm, hånd i hånd med skreddersydde interiører og håndlakkerte kunstmotiver.
Yrkesbilene setter som alltid solid preg på utstillingen. Her står nyheter, showbiler og tilbehør på rekke og rad.
Nær 57.000 besøkte Oslo Motor Show i fjor.
Står publikumsrekorden for fall når det 15. showet åpner i dag?
Det skal i alle fall ikke stå på utstillingsobjektene, for dette er internasjonal toppklasse. Også blant de yrkesbilene.
De fem messehallene dekker drøyt 40.000 kvadratmeter og hver av dem er fylt med innhold på øverste nivå.
I tillegg kommer 6.000 kvadratmeter med motorsport i bakgården.
Har du snev av sansen for håndverk på kunstnerisk nivå, detaljrikdom på nanonivå og eiere med dedikasjon på «110 prosents» nivå, da er det bare å rusle rundt på Nova Spektrum denne helgen og la seg imponere.
Ikke minst i E-hallen, der yrkesbilene står i sentrum.
For det er like mektig hver eneste gang å se de digre, gjennomarbeidede lastebilene og vogntogene fra hele Norden, med motivlakkering, skreddersydde interiører, gjennomtenkt lysdesign og all verdens tilbehør som stilles ut her.
Du kan bare gjette hvor mange timers arbeid som ligger bak, så kan du antakelig gange det med to og legge på litt til, før du er på fasiten - kanskje.
Svempa-show
I år har Norsk Scania hentet ikke mindre enn to av legendariske Sven-Erik "Svempa" Bergendahls sagnomsuste showbiler til sin stand.
Det er snakk om den åpne snutebilen Red Pearl og racinginspirerte Chimera.
Red Pearl, også kalt Scania Roadster 999 1-1k 16 L, er opprinnelig en T500 der taket er fjernet og frontruten er kappet ned 35 centimeter.
Bilen er tegnet av Jan Richter og karosseriet er modifisert av Laxå Special Vehicles.
16-liters dobbelt-turbo-motoren sørger for at de 4,65 tonnene flytter seg fra 30-100 km/t på fem sekunder, med en toppfart på 210 km/t.
Trelags-lakken i fargen Red Pearl og de grafiske kunstverkene er ført i lakksprøyten av Daniel Fahlström.
Chimera er på sin side oppkalt etter det som ifølge gresk mytologi var et ildsprutende hybridmonster: en tredel løve (hode og kropp), en tredel geit (rygg) og en tredel drage eller slange (hale).
Her sitter en Scania V8 16,4 liter, også denne tegnet av Jan Richter og bygget opp av Laxå Special Vehichles.
Norsk Scania har også med seg jubileumsbilen sin, en Super 80 og et batterielektrisk alibi (på NLF-standen) - med samme energibærer som vaffelpressa som lager de velduftende Griffen-vaflene.
Unge mekanikere fra Scania står dessuten klare til å snakke med ungdom om hvordan det er å jobbe i et lastebilverksted.
Rundt 20 av de heftigste lastebilene du kan tenke deg fra Norge, Sverige og Danmark.
Det er startfeltet når konkurransen Scandinavian Truck Trophy for syttende gang arrangeres under Oslo Motor Show i Nova Spektrum 24.-26. oktober.
Bilene med de tre beste plasseringene fra fjorårets STT-konkurranse er direkte kvalifisert.
Dermed skulle regjerende mester i Scandinavian Truck Trophy, Andreas Nitteberg i Nitteberg AS fra Algarheim, vært selvskreven deltaker i år, men etter det vi kunne se har han ikke stilt ut lastebil i helgen.
Uansett: De to andre direktekvalifiserte er J. Jensen Transport, ved Christian Rasmussen, fra Greve i Danmark med sin Scania R560 trekkvogn, og Brdr. Jensen, ved Klaus Jensen fra Nørre Alslev i Danmark med sin Scania R660 krokbil.
Tidligere norske vinnere er Telhaug Transport, som vant den aller første konkurransen i 2007 med sin Scania R620 trekkvogn, og Øyvind Jensen Termotransport, som vant i 2022 med sin Scania 770S XXL.
Men det er ikke bare show og motivlakk på menyen i E-hallen.
Som vanlig er flere bransjeaktører på plass. Deriblant Volvo Maskin, som også har med seg en tøff racinginspirert trekkvogn fra søsteren Volvo Trucks.
Er du (eller har du en i husstanden) i en alder der utdanningsvalg står for tur?
Da kan du benytte anledningen til å få høre mer om de spennende mulighetene som finnes i lastebilbransjen.
Som nevnt har Norsk Scania lærlinger på plass, men også hos Norges Lastebileier-Forbund og Bilfag.no står de klare til å fortelle om muligheter i transportnæringen og bilbransjen.
Og det er slett ikke bare i E-hallen du finner yrkesbiler. Det dukker opp perler av noen nyttekjøretøy flere steder på utstillingen.
Hos Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøy (LMK), blant annet, snublet vi over en koselig gammel Commer varebil, en stilfull Volvo bårebil og en tidsriktig Volvo PV 657 Ambulanse fra 1936.
Sistnevnte ble kjøpt ny av Ålesund sykehus i 1936, og bilen er bygget om til sykebil i Norge av T. Knudsen karosserifabrikk AS i Kristiansand. Artig å se.
Amerikanske pickup-trucks finnes det flere av, både klassiske veteraner og nye, digre kolosser.
Marie Selanders nydelig custombygde Scania 76 fra 1967 er også et skue du ikke vil gå glipp av. Lav, langstrukket og bøs så det holder.
Thomas Thorvaldsen fra Hemnes byr dessuten på en råtøff Jeep FC 170 fra 1961, side om side med en godslig GMC Bedford CA fra 1966 - også kalt Workobus. Finner du en triveligere mannskapsbil, så si ifra!
Eller hva med en strøken, original Toyota Liteace fra 1981.
Når så du sist en slik utgave av den gamle trofaste sliteren?
Eller "lastebilen" Honda TN360 fra 1971? Dette eksemplaret har tatt turen fra Mårslet i Damark for å delta på Oslo Motor Show.
Av nyheter i yrkesbilkategorien er det nærmeste du kommer Ford Ranger MS-RT.
En skikkelig barsking, med breddet karoisseri og sporvidde, store felger og tøffe racingdetaljer, i kategorien on «road-pickup», som er elsket blant annet i Australia.
Se ikke bort fra at denne også slår an i Norge, og da særlig i ladbar hybrid utgave som ventes til landet om noen måneder.
Den råeste varebilen str også hos Ford Motor Norge.
Transit Supervan 4.2, som vi tidligere har omtalt, har fått ny dekor etter at Formel 1-stjernen Yuki Tsunoda har rattet rundt og delt ut iskrem med bilen.
Derav Gelato (italiensk for iskrem) i store fonter på sidene.
Fortsatt ikke bestemt deg for om du skal på Oslo Motor Show i helgen?
Her er noen flere smakebiter, i fall du trenger flere argumenter: