Rekord: 693,38 kilometer på én lading - med maksimal nyttelast

Finnes det en Guinness rekord-kategori for alt? Nå er det Kia som har skrevet seg inn i bøkene (eller nettsiden?), med ny rekorddistanse for elektriske lette nyttekjøretøy.

Publisert

Som kjent er Kia i ferd med å rulle ut en helt ny serie elektriske varebilmodeller.

YrkesBil er forresten blant de første som har prøvekjørt PV5 Cargo på norske veier

Nå forteller Kia at de «har skrevet historie ved å sette en ny global standard for elektrisk rekkevidde (All-electric range)»

Det innebærer altså en offisiell Guinness World Records-tittel for følgende prestasjon:

Den lengste distansen kjørt av en batteridrevet elektrisk varebil med maksimal nyttelast på én lading: 693,38 km.

PV5 Cargo Long Range 4-dørs-varianten som ble benyttet, er utstyrt med et 71,2 kWh-batteri. 

Bilen hadde under forsøket en maksimalt tillatt nyttelast på 665 kg, opplyser Kia.

Det Kia ikke nevner med et ord i pressemeldingen er testbilens offisielle WLTP-rekkevidde. For den varianten YrkesBil prøvekjørte i Norge, er WLTP-rekkevidden oppgitt til 416 kilometer.

Den fullastede testbilen PV5 Cargo Long Range ble veid til 2 652 kg (verifisert av TÜV Hessen), med en tillatt måleavvik på 4 kg.

Kjøreturen fant sted 30. september 2025, og det fremholdes at det skjedde «under autentiske, virkelige forhold på offentlige veier» nord for Frankfurt, Tyskland.

– Selv om Kia er ny i markedet for lette elektriske nyttekjøretøy, viser denne rekorden allsidigheten og innovasjonen bak vår første PBV (Platform Beyond Vehicle, red. anm), og at vi er seriøse aktører, sier Marc Hedrich, President og CEO for Kia Europe.

Ruten for rekordforsøket ble angivelig nøye planlagt «for å etterligne virkelige forhold innen levering og logistikk». 

Christopher Nigemeier fra Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) og journalist George Barrow mottar beviset fra Guinness.

Over en 58,2 km lang urban og ekstra-urban rundløype møtte PV5 Cargo trafikklys, veikryss, rundkjøringer og typisk bytrafikk. I tillegg ble bilen «utfordret med en høydeforskjell på omtrent 370 meter for hver runde», opplyses det. 

Totalt ble runden kjørt 12 ganger med full last, før kjøretøyet stoppet innenfor den tolvte runden. 

Bak rattet på den rekordsettende PV5 satt George Barrow, en journalist som spesialiserer seg på nyttekjøretøy, og Christopher Nigemeier, senioringeniør ved Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC).

Nigemeier, utdannet maskiningeniør, er en del av utviklingsteamet bak PV5.

Forsøket skal ha blitt nøye overvåket: TÜV Hessen og buck Vermessung inspiserte lasteprosessen og kontrollerte at vektspesifikasjonene ble overholdt. 

Kias europasjef Marc Hedrich mottar prisen.

Kjøreturen ble kontinuerlig overvåket med GPS-sporing og kameraer i kupeen. Før avreise ble batteriet ladet til 100 %, og både ladeport og lasterom ble forseglet frem til slutten av den 22 timer og 30 minutter lange turen, opplyser Kia.

PV5 Cargo-varianten tilbyr opptil 4,4 kubikkmeter lasterom og en nyttelastkapasitet på opptil 790 kg avhengig av spesifikasjon på bilen. 

Den rekordsettende Kia PV5 Cargo vil bli utstilt på Solutrans-messen i Lyon (EurExpo) fra 18. november 2025, Hall 5, stand C130.

Powered by Labrador CMS