-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Rekord: 693,38 kilometer på én lading - med maksimal nyttelast
Finnes det en Guinness rekord-kategori for alt? Nå er det Kia som har skrevet seg inn i bøkene (eller nettsiden?), med ny rekorddistanse for elektriske lette nyttekjøretøy.
Som kjent er Kia i ferd med å rulle ut en helt ny serie elektriske varebilmodeller.
YrkesBil er forresten blant de første som har prøvekjørt PV5 Cargo på norske veier.
Nå forteller Kia at de «har skrevet historie ved å sette en ny global standard for elektrisk rekkevidde (All-electric range)».
Det innebærer altså en offisiell Guinness World Records-tittel for følgende prestasjon:
Den lengste distansen kjørt av en batteridrevet elektrisk varebil med maksimal nyttelast på én lading: 693,38 km.
PV5 Cargo Long Range 4-dørs-varianten som ble benyttet, er utstyrt med et 71,2 kWh-batteri.
Bilen hadde under forsøket en maksimalt tillatt nyttelast på 665 kg, opplyser Kia.
Det Kia ikke nevner med et ord i pressemeldingen er testbilens offisielle WLTP-rekkevidde.
For den varianten YrkesBil prøvekjørte i Norge, er WLTP-rekkevidden oppgitt til 416 kilometer. Det er grunn til å anta at også testbilen er i omtrent samme leia.
Kjøreturen fant sted 30. september 2025, og det fremholdes at det skjedde «under autentiske, virkelige forhold på offentlige veier» nord for Frankfurt, Tyskland.
– Selv om Kia er ny i markedet for lette elektriske nyttekjøretøy, viser denne rekorden allsidigheten og innovasjonen bak vår første PBV (Platform Beyond Vehicle, red. anm), og at vi er seriøse aktører, sier Marc Hedrich, President og CEO for Kia Europe.
Ruten for rekordforsøket ble angivelig nøye planlagt «for å etterligne virkelige forhold innen levering og logistikk».
Over en 58,2 km lang urban og ekstra-urban rundløype møtte PV5 Cargo trafikklys, veikryss, rundkjøringer og typisk bytrafikk. I tillegg ble bilen «utfordret med en høydeforskjell på omtrent 370 meter for hver runde», opplyses det.
Totalt ble runden kjørt 12 ganger med full last, før kjøretøyet stoppet innenfor den tolvte runden.
Bak rattet på den rekordsettende PV5 satt George Barrow, en journalist som spesialiserer seg på nyttekjøretøy, og Christopher Nigemeier, senioringeniør ved Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC).
Nigemeier, utdannet maskiningeniør, er en del av utviklingsteamet bak PV5.
Forsøket skal ha blitt nøye overvåket: TÜV Hessen og buck Vermessung inspiserte lasteprosessen og kontrollerte at vektspesifikasjonene ble overholdt.
Kjøreturen ble kontinuerlig overvåket med GPS-sporing og kameraer i kupeen. Før avreise ble batteriet ladet til 100 %, og både ladeport og lasterom ble forseglet frem til slutten av den 22 timer og 30 minutter lange turen, opplyser Kia.
PV5 Cargo-varianten tilbyr opptil 4,4 kubikkmeter lasterom og en nyttelastkapasitet på opptil 790 kg avhengig av spesifikasjon på bilen.
Den rekordsettende Kia PV5 Cargo vil bli utstilt på Solutrans-messen i Lyon (EurExpo) fra 18. november 2025, Hall 5, stand C130.
LES OGSÅ:
-
Kia PV5: Nå også med bakseter
-
Stansen i varebil-godkjenninger: Håper på fremgang i møte mandag
-
Prøvekjørt: Kia PV5 Cargo
-
Får ikke firehjulsdrift: – Trygge på at vi har et godt produkt og konkurransedyktige priser
-
Prisbombe fra Kia
-
Her er Kia PV5 i Norge
-
Kia Norge melder seg på varebilkampen
-
Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss
-
Kia inntar varebilmarkedet: – Målet er å selge 1.000 biler i Norge det første hele året
-
Kia kunstneriske pickup