-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ruter har testet cybersikkerhet: Kinesisk produsent kan fjern-stanse bussen
Testene avdekker «noen sårbarheter», men gir også «konkret kunnskap om hvordan kollektivtrafikken kan beskyttes mot hacking og uønsket aktivitet», skriver Ruter.
De aktuelle bussene som ble testet i en såkalt Lion Cage-test var en splitter ny buss fra Yutong (Kina) og en tre år gammel buss fra VDL (Nederland).
Formålet var å avdekke mulige cybersikkerhetsrisikoer og sikre kollektivtrafikken mot uønsket aktivitet, etterretningsvirksomhet eller hacking.
To hovedfunn
Testen undersøkte to konkrete scenarier.
Det første handlet om hvorvidt bussens kameraer kunne brukes til å sende film og bilder som kunne utnyttes til etterretning.
«Testen viste klart at begge bussenes kamerasystemer ikke er koblet til internett, og derfor ikke kan gjøre dette», skriver Ruter.
Det andre scenariet handlet om muligheten til å påvirke bussens systemer gjennom skyen.
«Den kinesiske leverandøren har direkte digital tilgang til hver enkelt buss for programvareoppdatering og diagnostikk, inkludert tilgang til styringssystem for batteri- og kraftforsyning.
I teorien kan bussen derfor stoppes eller gjøres ubrukelig av produsenten», konkluderer Ruter.
Ruter kan per i dag koble bussen fra internett ved å fjerne SIM-kortet, da all tilknytning til nettet går via dette ene punktet.
«Dette sikrer at vi beholder lokal kontroll dersom det skulle være nødvendig», forsikrer Ruter.
Ifølge Aftenposten har Ruter varslet Samferdselsdepartementet om funnene i testen.
Fra bekymring til konkret kunnskap
Etter Lion Cage-testen i Franzefoss i Sandvika, sitter Ruter igjen med det de omtaler som veldig nyttig erfaring.
– Etter denne testingen går Ruter fra bekymring til konkret kunnskap om hvordan vi kan bygge inn sikkerhetssystemer som beskytter oss mot uønsket aktivitet eller hacking av bussens datasystemer, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
Allerede i gang med tiltak
Ruter opplyser at de allerede er i gang med å forberede tiltak som skal sikre at bussene får tilpassede sikkerhetssystemer.
Dette betyr blant annet å stille enda større krav i anskaffelsesprosessene knyttet til sikkerhet og infrastruktur. I tillegg ser Ruter på hvordan de kan lage en brannmur som sikrer lokal kontroll og beskytter mot fjernstyring.
– Vi har også informert nasjonale og lokale myndigheter og samarbeider om å etablere tydelige krav til cybersikkerhet i fremtidige anskaffelser, sier Jenssen.
Teknologisk tidsvindu for å gjøre sikkerhetstiltak
Undersøkelsene viste betydelige tekniske forskjeller mellom bussene, noe som illustrerer den raske utviklingen i bransjen.
– Neste generasjon busser vil ha større teknologisk integrasjon mellom systemene, noe som vil gjøre det vanskeligere å bygge inn brannmurer. Vi har derfor et teknologisk tidsvindu for å implementere nødvendige sikkerhetstiltak akkurat nå. Dette er gode nyheter, og vi er allerede i gang med å forberede tiltak, som vil øke motstandsdyktigheten vår betraktelig, sier Jenssen.
– Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal ha tilgang til den beste teknologien – og den beste sikkerheten. Ruter identifiserer risiko før den blir en trussel og bygger inn riktig beskyttelse, fremfor å stenge ute teknologi basert på frykt, avslutter Bernt Reitan Jenssen.