Når Toyota Land Cruisers dieselmotor erstattes med en mildhybrid-variant, er det ikke lenger plass til «statskassa» i varerommet.

Kortvarig lykke: Bråstopp for eventyret

Toyota-forhandlerne vil i høst omsette Land Cruiser for milliardbeløp, mens de venter på nye elbiler. Men etter 1.000 biler er eventyret slutt. Dette er årsaken.

Mens andre aktører nå sliter med å få godkjennelse fra Statens vegvesen på å få ombygde personbiler registrert som varebiler, har Toyota hatt sitt på det tørre:

Deres Land Cruiser kommer fabrikkgodkjent som varebil fra produsenten.

Mens Toyota-forhandlerne i høst har stått uten elektriske personbiler, kan de pumpe ut omkring 1.000 Toyota Land Cruiser – de aller, aller fleste på grønne skilt.

Varebilen koster omkring en million kroner, og alt tilsier at det er et høymarginprodukt.

De første utleveringene av nye Land Cruiser i Norge skjedde før sommeren i år.

Ikke plass til «statskassa»

Men hvor lenge var Adam i paradis?

Nå er det slutt, etter bare et halvt års tid.

Toyota Norge har fått et ekstra volum på 200 Land Cruiser varebiler for levering i 2026. Disse 200 bilene markerer slutten for Land Cruiser som varebil.

Bilene, som er utstyrt med en 2,8 liters dieselmotor, var tiltenkt andre markeder, men er nå sikret for norske kunder.

Deretter erstatter Toyota dieselutgaven av Land Cruiser med en ny mildhybridvariant, men fortsatt med den samme dieselmototen «i bånn».

Det sies at batterpakka er kompakt, men tydeligvis ikke kompakt nok:

Batteripakka spiser av varerommet, og mildhybriden kan ikke lenger godkjennes som varebil da det ikke lenger er plass til den famøse «statskassa» baki.

Toyota Norge: - Et tap

- Har forhandlerne vært klar over dette?

- Ja, vi og de har vært klar over dette god stund, så forhandlerne er informert, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota til BilNytt.no.

- Vi har ikke ønsket å gå ut med dette for tidlig. Vi har ønsket et positivt fokus på det vi skal selge, fortsetter han.

- Dette må bety at forhandlerne får et potensielt stort tap, når de ikke lenger kan selge Land Cruiser varebil?

- Vi har hatt veldig gode salgstall for Land Cruiser gjennom mange år. Modellen vil bli savnet av forhandlere og ikke minst kunder som er glade i bilene. Vi fokuserer nå på de modellene vi har og får mange spennende nyheter fremover, sier Olsen.

- Er pågangen stor nå?

- Nå tømmes lageret fort, det er veldig stor pågang. Ordrene tikker inn, svarer Olsen.

Land Cruiser blir fortsatt tilgjengelig som personbil. Startprisen er 1.931.500 kroner med hvite skilter.

Kun hybrid i Europa

- Hvorfor fortsetter ikke produksjonen av varianten med dieselmotor?

- Det vil ikke lenger være i produksjon av diesel-vartianten for Europa. Toyota går nå over til kun å produsere mildhybrid-varianten for Europa, sier Olsen.

- Har dere forsøkt å si fra til Toyota at statskassen ikke går inn i mildhybrid-varianten?

- Vi har gjort det vi kan og sjekket alle muligheter for å få det til, men det er dessverre ingen vei tilbake.

Toyota Norge har tidligere meldt at importøren er tildelt 1.000 Land Cruiser for salg her til lands i år.

Ifølge OFV er det registrert 668 nye Land Cruiser i Norge i år, hvorav 651 er varebiler.

- Blir det levert 1.000 Land Cruiser i år?

- Planen er 1.000 biler i år. De er alle solgt, men om alle kommer inn i år, kan vi ikke si sikkert, sier Olsen.

Det kan bli rift om de siste bilene .
Powered by Labrador CMS