-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Program skal forutse bussforsinkelser ett år før de inntreffer
Kollektivselskapet Kolumbus har sammen med it-selskapet Computas utviklet en «tidsmaskin» som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.

Stavanger-baserte Kolumbus, som eies av Rogaland fylkeskommune og betegner seg selv som en mobilitetsleverandør, har gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs.
Sammen med eksperter på skyløsninger og maskinlæring fra selskapet Computas, har de utviklet prototypen til en «tidsmaskin», opplyser selskapene i en pressemelding.
Løsningen er bygget på Google Cloud Platform og har allerede fått en del oppmerksomhet. Blant annet blir den beskrevet i en artikkel som nylig ble publisert på Googles internasjonale sider.
Bredere system
Direktør for privat sektor i Computas, Rune Hagbartsen, er ikke overrasket over oppmerksomheten.
– Med denne «tidsmaskinen» presenterer vi det ypperste av hva som er mulig å få til med moderne teknologi, i godt samarbeid med en visjonær kunde. «Tidsmaskinen» er et eksempel på hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan benyttes for å gi oss en bedre og enklere hverdag. Ingen synes det er gøy når bussen er forsinket eller i verste fall uteblir, og det koster dessuten samfunnet en hel del, sier han.
Målet med løsningen har vært å bygge et bredere og mer allsidig prognosesystem enn det Kolumbus allerede har i form av de korttidsprognosene som kommer ut av sanntidssystemet.
«Tidsmaskinen» skal kunne se lengre frem i tid, integrere flere eksterne datakilder, som vær og hellig- og feriedager, og generelt «lære» fra alle innsamlede kjøredata. Det stilles høye sanntidskrav. Tidsmaskinen skal generere fortløpende prognoser, slik at trafikkbilde kan visualiseres i en kartløsning og avspilles som en film.
Kollektivtrafikk i endring
Audun M. Solheim, strategi- og utviklingssjef i Kolumbus, er tydelig på at de ser store endringer i kollektivtrafikken i årene som kommer – når det gjelder ny teknologi, adferd og miljø- og klimakrav. Målet er nullvekst i personbiltrafikken.
– Vi ønsker å være proaktive og styrke kollektivtransporten ved å tilby kunder den beste mulige opplevelsen i form av hurtig og smidig transport med minimale forsinkelser. Vi må innovere steg for steg – og gi kundene mer enn de forventer. Tidsmaskinen Computas har utviklet, er en viktig brikke i dette arbeidet, sier han.