Iveco - som fyller 50 i år - har bladd litt bakover i familiealbumene for å finne navn på sine nye varebilmodeller, eJolly og eSuperJolly.

Iveco satser i lettere segmenter

– Dette er den viktigste produktnyheten for Iveco på over ti år, sier Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing hos Hedin Nordic Truck.

Etter nyheten om at Hedin Nordic Truck lanserer den tunge lastebilen S-eWay på det nordiske markedet, lanserer de nå to helt nye modeller: eJolly og eSuperJolly.

YrkesBil omtalte samarbeidet mellom Iveco og Stellantis Pro One første gang i mars – en avtale som innebærer at førstnevnte selskap utvider sitt modellutvalg med to nye elektriske varebiler, med tillatt totalvekt på henholdsvis 2,8 til 3,2 tonn og 3,5 til 4,25 tonn. 

Den gangen ble det ikke uttalt eksplisitt hvilke bilmodeller det var snakk om, men det lå tydelig mellom linjene at det var snakk om henholdsvis Fiat Scudo og Fiat Ducato og deres like i Stellantis-familien. 

Nå blir dette bekreftet, når Iveco presenterer bilene i sin versjon med navnene eJolly og eSuperJolly. 

Historiske navn

Og for nerdene blant oss er det jo litt gøy at de henter frem igjen noen kjente, tradisjonsrike navn på sine nye familiemedlemmer.

Stellantis og Iveco er i dag separate konsern, men de har fremdeles en felles link på toppen, gjennom felles storeier i begge selskapene - nemlig selskapet Exor, som kontrolleres av den italienske «Fiat-familien» Agnelli. 

Som ikke det er nok, så er det flust av historiske forbindelser mellom bilmerkene  som i dag inngår i Stellantis og bilmerkene som dannet grunnlaget for Iveco: 

Iveco - etablert i 1975 - er som kjent en forkortelse for Industrial VEhicles COrporation, og ble til gjennom en fusjon mellom disse fem selskapene: FIAT Veicoli Industriali (Torino, Italia), OM (Brescia, Italia), Lancia Veicoli Speciali (Torino, Italia), Unic (Puteaux, Frankrike) og Magirus-Deutz (Ulm, Tyskland).

Og det er i Lancia-grenen på slektstreet (Lancia hører i dag innunder Stellantis-paraplyen) de nå har hentet inspirasjon til de nye navnene:

Lancia Jolly og Super Jolly var nemlig nyttekjøretøy produsert på 1950- og -60-tallet, med teknologi fra personbilmodellene Lancia Appia og Flavia i bunnen. 

Omtrent slik så en Lancia Jolly ut i 1962.
"Omtrent" fordi bilen på bildet er en 1:43-skala, så detaljer kan nok avvike noe.

– Viktigste på ti år

Med de nye modellene, der det riktig nok er lagt til en "e" i navnene, vil Iveco sikte seg inn på markedet med bedrifter og kommuner som har behov for nyttekjøretøy for bymiljøer. 

Det offisielle tidspunktet for salgsstart i Norden vil bli kunngjort senere – men Hedin Nordic Truck ser et stort potensial for de nye kjøretøyene.

– Dette er den viktigste produktnyheten for Iveco på over ti år, sier Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing hos Hedin Nordic Truck. 

– Samarbeidet med Stellantis gir oss en unik mulighet til å tilby et bredere produktsortiment og nå ut til nye kundegrupper. Med vårt service- og forhandlernettverk, som er hundre prosent rettet mot bedriftsmarkedet, kan vi tilby mer spesialisert og effektiv service enn mange tradisjonelle forhandlere. Det åpner helt nye muligheter for våre nordiske kunder, 

– Tidligere hadde vi ikke noe alternativ til Daily-serien. Med eJolly og eSuperJolly kan vi nå møte behovene både til den mindre håndverkeren og til større kunder med blandede kjøretøyflåter, sier Neergaard.

KJÆRT BARN, MANGE NAVN: Iveco eJolly (til venstre) finnes også som Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert og Toyota Proace, mens Iveco eSuperJolly (til høyre) finnes også som Citroen Jumper, Fiat Ducato, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, Ram Promaster og Toyota Proace Max.

Ukjent pris

Neergaard mener lanseringen markerer en milepæl i Ivecos elektrifiseringsstrategi, men prisene på de nye varebilene står det ikke noe om i pressematerialet.

– Med disse lanseringene viser vi at vi er klare til å møte fremtiden med et komplett utvalg av elektriske transportløsninger. For våre nordiske kunder betyr det at de kan elektrifisere sine bilparker uten å måtte inngå kompromisser når det gjelder rekkevidde, lastekapasitet eller driftssikkerhet, sier Neergaard.

Pressemeldingen nevner derimot ikke Iveco eMoovy, som ble vist frem på IAA Transportation i Hannover høsten 2024, med ett ord. 

Daværende importørsjef omtalte modellen, basert på Hyundai Staria, som «spennende, ikke minst for det norske markedet» - men nå kan vi trolig se langt etter den. Eller?

Om eJolly og eSuperJolly

eJolly:

• Tillatt totalvekt: 2,8–3,2 tonn

• Høyde under 1,9 meter – ideell for parkeringshus

• Nyttelast: opptil 1175 kg

• Batteri: 49 eller 75 kWh (224–352 km rekkevidde)

Samme bil som: Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert, Toyota Proace. 

eSuperJolly:

• Tillatt totalvekt: 3,5–4,25 tonn

• Nyttelast: opptil 1,4 tonn

• Batteri: 110 kWh – opptil 420 km rekkevidde

• Motor: 200 kW / 410 Nm

Samme bil som: Citroen Jumper, Fiat Ducato, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, Ram Promaster, Toyota Proace Max

Powered by Labrador CMS