Ford E-Transit Custom kommer med firehjulsdrift i 2026.

Snart kommer flere elvarebiler med firehjulsdrift

Tidlig i høst kan norske kunder bestille det som viser seg å være en etterlengtet versjon av Ford E-Transit Custom. Både den og søstermodellen Volkswagen e-Transporter kan snart leveres med firehjulsdrift.

– Vi er svært fornøyde med at vi høsten 2025 kan åpne for bestilling av nye E-Transit Custom med firehjulstrekk – og med oppstart av produksjonen i 1. kvartal 2026, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.  

– Vi vet at svært mange norske virksomheter ønsker seg den unike kombinasjonen stor og sterk elektrisk varebil med firehjulstrekk, sier Per Gunnar Berg.

Ni av ti har firehjulsdrift

At firehjulsdrift er populært i dette varebilsegmentet, er ingen overdrivelse. 

Av totalt 11.270 nyregistreringer i segmentet «mellomstore varebiler» i 2024, hadde 8.252 av dem firehjulsdrift, ifølge tall fra Opplysningsårdet for Veitrafikken. En andel på 73 prosent.

Ser vi på to av de mestselgende modellene i perioden Volkswagen Transporter og Ford Transit Custom, som i nyeste generasjon bygges på samme fabrikk - og teknisk sett er ganske så like, var firehjulsdriftandelen henholdsvis 97 og 90 prosent. 

At andelen firehjulsdrift hos segmentets mestselgende modell i fjor, ID. Buzz Cargo, kun var 8,5 prosent skyldes at leveringen av denne versjonen startet først senhøstes 2024

Fra 1. januar til 1. juni i år er andelen 4Motion blant de 2.350 nyregistrerte ID. Buzz Cargo på 90 prosent.

Blant elektriske varebiler har det foruten ID. Buzz Cargo vært svært få alternativer med firehjulsdrift. 

Maxus e-Deliver 7 er eneste utfordrer så langt, og den er det registrert 83 ekesemplarer av i årets fem første måneder - hvorav 71 med firehjulsdrift. 

Volkswagen Nyttekjøretøy-importør Harald A. Møller AS opplyser til YrkesBil at de også vil åpne ordrebøkene for e-Transporter med firehjulsdrift snart.

– Vi åpner for bestilling fra tidlig i høst, og de første leveransene til kunder blir en gang i første kvartal 2026, sier Torkel Nohr Fjørtoft, kommunikasjonssjef for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy, til YrkesBil.

Når Ford E-Transit Custom og Volkswagen e-Transporter leveres med firehjulsdrift utpå nyåret i 2026 vil de etter alle solemerker bli volumvariantene innenfor sine segmenter. 

Avansert firehjulsdrift

Det avanserte firehjulsdriftsystemet til E-Transit Custom og e-Transporter er utviklet ved å bruke den eksisterende bakhjulsdrevne konstruksjonen, og bygge ut dette med en ekstra høyytelses elektrisk motor til forhjulene. 

De to uavhengige motorene foran og bak på den elektriske varebilen sørger for optimal fordeling av dreiemoment til de fire hjulene, lover produsenten. 

Ford leverer E-Transit AWD som standard med 3 år/45 000 km serviceavtale, inkludert årlig tilstandskontroll og 12 måneder kostnadsfritt Ford Telematics flåtestyringssystem, inkludert elektronisk kjørebok.

Prispåslaget for firehjulsdrift for E-Transit Custom blir på 56 000 eks. mva., sammenlignet med hva tilsvarende modell med bakhjulsdrift koster i dag. 

Med det vil en utstyrsversjon Trend med 218 HK ha en startpris fra 597 280 kroner eks. mva.

Prisen for Volkswagen e-Transporter starter i Norge på 586.720 kroner (218hk) inkl. avgift og eks. mva., men merkostnaden for firehjulsdrift er ikke kjent ennå.

Firehjulsdrift vil bli tilgjengelig på flere av de ulike utstyrsvariantene av E-Transit Custom – inkludert Trail-serien. Den elektriske 8-seters flerbruksbilen E-Tourneo Custom vil også komme med firehjulstrekk.

Flere produktdetaljer om de to modellene vil bli gitt nærmere lanseringen.

Markerer Transit 60-årsjubileum 

Bestillingsstart for nye E-Transit Custom med AWD, sammenfaller også i tid med at det i august i år markeres at det er 60 år siden den første Transit-varebilen noensinne rullet ut fra produksjonsbåndet på Fords fabrikk i Storbritannia. 

Det skjedde den 9. august 1965. 

Siden det har Transit blitt til en hel Transit-familie. 

De ti siste årene har disse modellene vært en viktig grunn til at Ford har vært det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa.

Så langt i år har Transit Custom/E-Transit Custom også vært den mest solgte modellen i sitt segment i Norge – om man ser bort fra Volkswagen ID. Buzz Cargo, som på statistikken hos Opplysningsrådet for Veitrafikken plasseres i samme semgment, men som har en størrelse midt mellom de to tradisjonelle segmentene små og mellomstore kassebiler. 

– Vi vet at det er mange virksomheter som vil styrke sin konkurransekraft og lønnsomhet ved å gå over til elektriske varebiler med litt størrelse. Mange ønsker også firehjulstrekk, sier Per Gunnar Berg.

Powered by Labrador CMS