Toyota har inngått partnerskap med sine hovedlogistikkleverandører for å integrere den utslippsfrie teknologien i den daglige driften.

Startskudd for tungt hydrogen-samarbeid mellom Toyota og VDL 

Toyota Motor Europe tar nå et betydelig skritt mot utslippsfri logistikk ved å introdusere hydrogendrevne lastebiler i sin egen logistikk.

De nye 40-tonns lastebilene, som er bygget av VDL Groep med Toyotas egne brenselcellemoduler, er nå operative på ruter fra Toyotas europeiske reservedelssenter i Diest, Belgia til Frankrike, Nederland og Tyskland.

Men samarbeidsprosjektet er tilsynelatende blitt noe forsinket. I mai 2023 omtalte YrkesBil hydrogenprosjektet, og da var de uttalte planene at «de første bilene skal rulle allerede til sommeren».

Til VDL og Toyotas forsvar skal det understrekes at det aldri ble presisert eksplisitt hvilken sommer de mente. Kanskje var det sommeren 2025? 

Nå ser det i alle fall ut til å lysne, med de første bilene i operativ drift - før pressemeldingen ble sendt ut. 

Avtaler med logistikkselskaper  

Toyota har inngått partnerskap med sine hovedlogistikkleverandører – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT og Yusen Logistics – for å integrere denne utslippsfrie teknologien i den daglige driften. 

Sammen skal de evaluere ytelsen til de hydrogendrevne lastebilene i Toyota Parts Centre Europe, som håndterer leveringen av mer enn 500 000 deler og tilbehør daglig.

En 40-tonns hydrogendreven lastebil leverer samme ytelse som en tradisjonell diesellastebil, men uten utslipp fra eksosrøret. 

Motoren drives av elektrisitet som genereres når hydrogen kombineres med oksygen, og produserer kun vanndamp som utslipp. 

400 kilometer

Med én enkelt fylling kan lastebilene kjøre opptil 400 kilometer under normale kjøreforhold.

– Dette initiativet er direkte knyttet til Toyotas mål om å oppnå karbonnøytralitet i vår logistikkvirksomhet innen 2040, forklarer Thiebault Paquet, visepresident for FoU ved Toyota Motor Europe, og legger til:

– Samtidig bidrar vi til veksten av hydrogenøkonomien. Tunge brenselcellelastebiler kan øke etterspørselen etter hydrogen, som er avgjørende sammen med implementeringen av EUs forordning om alternativ drivstoffinfrastruktur (AFIR).

Paquet understreker at målet er å samle verdifull erfaring fra den daglige driften av Europas første kommersielle hydrogendrevne logistikkflåte, for kontinuerlig å forbedre både kjøretøy og driftsprosesser.

Flere prosjekter på gang

Dette er imidlertid langt ifra eneste tunge hydrogenprosjekt Toyota har befatning med. 

Fra før er det kjent at Toyota jobber med flere andre tungbilaktører, som franske Hylikoportugisiske Caetano og amerikanske PACCAR – som eier blant annet Kenworth og nederlandske DAF, for ikke å glemme Toyotas tunge datter, Hino (apropos Hino: nylig  dukket nyheten opp, om at Hino skal fusjonere med Daimler Truck-merket Fuso).

Toyota Norge har for øvrig etterlyst en norsk strategi for bruk av hydrogen i kjøretøy: 

– Hydrogen brenselceller er en viktig nullutslippsteknologi, som et særlig godt egnet til lange distanser og større kjøretøy, der rekkevidden og ladetiden til batterikjøretøy kan være en utfordring. Norge har ambisiøse mål om nullutslipp fra alle kjøretøy, og derfor må hydrogen være en del av løsningen. Vi etterlyser en norsk strategi for innfasing av hydrogenkjøretøy og utbygging av fyllestasjoner, uttalte Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, i mai 2023.

Powered by Labrador CMS