Maxus eTerron 9 tikker nok av på mange av de riktige boksene for en rekke norske yrkesbilbrukere.

Nå kommer Maxus eTerron 9 til Norge

Helelektrisk pickup med firehjulsdrift og hengervekt på 3,5 tonn. Det klinger nok godt i ørene hos mange yrkesbilbrukere, som møter stadig strengere utslippskrav fra oppdragsgiverne sine. Nå er også prisen kjent.

På mange anleggsplasser, for eksempel, slipper du ikke lenger inn om du ikke kjører en såkalt nullutslippsbil. 

Hittil har imidlertid utvalget av elektriske yrkesbiler med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet vært relativt begrenset. 

Ford F-150 Lightning, Volkswagen ID. Buzz Cargo med 4Motion og Maxus e-Deliver 7 med 4x4 dekker noen behov - men ikke alle. 

Alle behov dekker neppe nye Maxus eTerron 9 heller, men den kinesiske bilen som importeres av RSA tikker av på mange av de riktige boksene, og fyller åpenbart et tomrom i et segment som ikke har stått fremst i elektrifiseringskøen. 

Dog blir den ikke alene: JAC, som også importeres av RSA, kommer med sin elektriske og firehjulsdrevne pickup T9 EV 4x4 til Norge på sensommeren. 

Et annet RSA-merke som også kommer med en bil etter lignende oppskrift, er Isuzu - som har åpnet ordrebøkene for sin kommende, helelektriske D-Max.

På vei til Norge.
Interiøret står ikke tilbake for en rekke personbiler.

Vakte interesse i Hannover

Første gang vi så Maxus eTerron 9, var på nyttekjøretøyutstillingen IAA Transportation i Hannover i fjor høst. Der vekket pickupen betydelig interesse.

Nå melder RSA at bilen er klar for Norge. 

eTerron 9 er 5,5 m lang, har en nyttelast på opptil 620kg og hengervekt på 3,5 tonn.

Energien som kreves for å drive den elektriske drivlinjen, leveres av et 102 kWt batteri, og gir en rekkevidde rundt 430km (WLTP kombinert). 

Bilen støtter hurtiglading opptil 115kW, som gjør at bilen lades opp fra 20 til 80 prosent på rundt 42 minutter.

- Dette er den eneste elektriske bilen som tikker av alle boksene til tilsvarende tradisjonell diesel-pickup, med høy hengervekt og lang rekkevidde. Dette vil bli vårt nye flaggskip i Norge, sier Morten Sydtskow, produktsjef for Maxus Norge.

I den grad øvelsen 0-100km/t er interessant på en bil som dette, må 5,8 sekunder sies å være respektabelt.

To elmotorer

eTerron 9 drives av to elektriske motorer: en 125 kW motor foran og en 200 kW motor bak. 

All-Terrain System (ATS) er standard på modellen og består av seks kjøremoduser, fra «Normal» til «ECO» og «Off-Road».

- I tillegg kan kundene skreddersy sin egen modus for å tilpasse egne preferanser, tilføyer Sydtskow.

Litiumjernfosfatbatteriet er konstruert etter den spesialutviklede Tetris-byggemetoden i en beskyttende ramme med ni celler, som fordeler kreftene både horisontalt og vertikalt, forklarer importøren.

- Dette minimerer plassbehovet og øker både kapasiteten og sikkerheten, påpeker Morten Sydtskow.

En annen nyhet ved eTerron 9 skal være optimalisert temperatur-styringssystem for batteriet.

Allsidighet

Energien lagret i batteriet kan forsyne eksterne enheter med strøm (V2L), og blir dermed en kraftig «power bank». 

I tillegg til flere 2,2 kW uttak i frontrommet og på lasteplanet, finnes det også en ekstern 6,6 kW tilkobling. Altså gode muligheter for å koble til diverse arbeidsredskaper.

- Pickupen kommer med et oversiktlig og brukervennlig dual-screen. I tillegg har førersetet en elektrisk justerbar funksjon som kan stilles inntil åtte veier, og forsetene kan legges ned til å skape en nesten helt flat soveplass på 170cm, forteller Sydtskow.

Som standard følger en frunk på hele 236 liter som kan brukes til å oppbevare bagasje helt vanntett.

Frunken kan også brukes som en sitteplass for to dersom man ønsker å sette seg ned å ta en pause.

Fem stjerner

eTerron 9 ble nylig tildelt fem stjerner i Euro NCAP. 

Modellen er bygget på en elektrisk plattform og en hybridstruktur av stål og aluminium – en konstruksjon som ifølge produsenten gir optimal kollisjonssikkerhet og beskyttelse for både passasjerer og fotgjengere.

Uavhengig hjuloppheng med luftfjæring skal bidra til å justere kjøretøyets bakkeklaring avhengig av hastighet.

- Høyden på kjøretøyet, som kan justeres ved hjelp av luftfjæringen, påvirker også luftmotstanden og dermed rekkevidden. Med eTerron 9 sin Easy Load-modus kan lasteområdet senkes med 60 mm, som gjør lasting og lossing enklere for kunden, påpeker Sydtskow.

Funksjonen med det korte, greie navnet «Maxus Great Surround Terrain Lighting System» skal søgre for optimal sikt i mørget: ultrafjernlys som lyser mer enn 400 m foran.

Samme pris som D-Max

Maxus eTerron 9 vil ha en startprispris fra kr. 749.900,- inklusive mva. 

Det er nøyaktig samme beløp som Isuzus nye D-Max EV med firehjulstrekk, 5 seter, 3,5 tonn hengervekt og 1 tonn nyttelast - fra samme importør.

Konkurrenten JAC T9 EV 4x4, også fra samme importør, har på sin side en startpris som fem-seter på 499.900 kroner.

Powered by Labrador CMS