-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nå kommer Maxus eTerron 9 til Norge
Helelektrisk pickup med firehjulsdrift og hengervekt på 3,5 tonn. Det klinger nok godt i ørene hos mange yrkesbilbrukere, som møter stadig strengere utslippskrav fra oppdragsgiverne sine. Nå er også prisen kjent.
På mange anleggsplasser, for eksempel, slipper du ikke lenger inn om du ikke kjører en såkalt nullutslippsbil.
Hittil har imidlertid utvalget av elektriske yrkesbiler med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet vært relativt begrenset.
Ford F-150 Lightning, Volkswagen ID. Buzz Cargo med 4Motion og Maxus e-Deliver 7 med 4x4 dekker noen behov - men ikke alle.
Alle behov dekker neppe nye Maxus eTerron 9 heller, men den kinesiske bilen som importeres av RSA tikker av på mange av de riktige boksene, og fyller åpenbart et tomrom i et segment som ikke har stått fremst i elektrifiseringskøen.
Dog blir den ikke alene: JAC, som også importeres av RSA, kommer med sin elektriske og firehjulsdrevne pickup T9 EV 4x4 til Norge på sensommeren.
Et annet RSA-merke som også kommer med en bil etter lignende oppskrift, er Isuzu - som har åpnet ordrebøkene for sin kommende, helelektriske D-Max.


Vakte interesse i Hannover
Første gang vi så Maxus eTerron 9, var på nyttekjøretøyutstillingen IAA Transportation i Hannover i fjor høst. Der vekket pickupen betydelig interesse.
Nå melder RSA at bilen er klar for Norge.
eTerron 9 er 5,5 m lang, har en nyttelast på opptil 620kg og hengervekt på 3,5 tonn.
Energien som kreves for å drive den elektriske drivlinjen, leveres av et 102 kWt batteri, og gir en rekkevidde rundt 430km (WLTP kombinert).
Bilen støtter hurtiglading opptil 115kW, som gjør at bilen lades opp fra 20 til 80 prosent på rundt 42 minutter.
- Dette er den eneste elektriske bilen som tikker av alle boksene til tilsvarende tradisjonell diesel-pickup, med høy hengervekt og lang rekkevidde. Dette vil bli vårt nye flaggskip i Norge, sier Morten Sydtskow, produktsjef for Maxus Norge.

To elmotorer
eTerron 9 drives av to elektriske motorer: en 125 kW motor foran og en 200 kW motor bak.
All-Terrain System (ATS) er standard på modellen og består av seks kjøremoduser, fra «Normal» til «ECO» og «Off-Road».
- I tillegg kan kundene skreddersy sin egen modus for å tilpasse egne preferanser, tilføyer Sydtskow.
Litiumjernfosfatbatteriet er konstruert etter den spesialutviklede Tetris-byggemetoden i en beskyttende ramme med ni celler, som fordeler kreftene både horisontalt og vertikalt, forklarer importøren.
- Dette minimerer plassbehovet og øker både kapasiteten og sikkerheten, påpeker Morten Sydtskow.
En annen nyhet ved eTerron 9 skal være optimalisert temperatur-styringssystem for batteriet.
Allsidighet
Energien lagret i batteriet kan forsyne eksterne enheter med strøm (V2L), og blir dermed en kraftig «power bank».
I tillegg til flere 2,2 kW uttak i frontrommet og på lasteplanet, finnes det også en ekstern 6,6 kW tilkobling. Altså gode muligheter for å koble til diverse arbeidsredskaper.
- Pickupen kommer med et oversiktlig og brukervennlig dual-screen. I tillegg har førersetet en elektrisk justerbar funksjon som kan stilles inntil åtte veier, og forsetene kan legges ned til å skape en nesten helt flat soveplass på 170cm, forteller Sydtskow.

Frunken kan også brukes som en sitteplass for to dersom man ønsker å sette seg ned å ta en pause.
Fem stjerner
eTerron 9 ble nylig tildelt fem stjerner i Euro NCAP.
Modellen er bygget på en elektrisk plattform og en hybridstruktur av stål og aluminium – en konstruksjon som ifølge produsenten gir optimal kollisjonssikkerhet og beskyttelse for både passasjerer og fotgjengere.
Uavhengig hjuloppheng med luftfjæring skal bidra til å justere kjøretøyets bakkeklaring avhengig av hastighet.
- Høyden på kjøretøyet, som kan justeres ved hjelp av luftfjæringen, påvirker også luftmotstanden og dermed rekkevidden. Med eTerron 9 sin Easy Load-modus kan lasteområdet senkes med 60 mm, som gjør lasting og lossing enklere for kunden, påpeker Sydtskow.
Funksjonen med det korte, greie navnet «Maxus Great Surround Terrain Lighting System» skal søgre for optimal sikt i mørget: ultrafjernlys som lyser mer enn 400 m foran.
Samme pris som D-Max
Maxus eTerron 9 vil ha en startprispris fra kr. 749.900,- inklusive mva.
Det er nøyaktig samme beløp som Isuzus nye D-Max EV med firehjulstrekk, 5 seter, 3,5 tonn hengervekt og 1 tonn nyttelast - fra samme importør.
Konkurrenten JAC T9 EV 4x4, også fra samme importør, har på sin side en startpris som fem-seter på 499.900 kroner.
LES OGSÅ:
-
JAC prøver seg på flere målgrupper
-
Tilbyr garanti på syv år og ubegrenset kjørelengde
-
Maxus-importøren med nytt grep for å selge ut lagerbilene
-
Amerikansk pickup til Mesta
-
Kan oppfylle anbudskrav
-
Oppgradert D-MAX
-
Fem stjerner til Maxus' nye pickup
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
– Maxus bør være et topp fem varebilmerke i Norge innen veldig kort tid
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av