Skoda-lærlinger skaper pickup for Tour de France! Skoda L&K 130 konsept.

Skoda-pickup for Tour de France

Nå har Skoda gjort det igjen. Sluppet lærlingene løs på et nytt «bygg-din-egen-bil»-prosjekt. Resultatet ble en pickup du ikke har sett maken til.

Dette er tiende gang lærlingene hos Skoda får gå løs på et bygge-bil prosjekt.

Greia er at de skal tenke ut hva de ønsker seg og velge en bil fra dagens produksjon de kan jobbe ut fra.

Deretter later det til at det ikke finnes andre enn praktiske grenser. Jobben må åpenbart kunne utføres på fabrikkens opplærings- og treningssenter med det utstyret som finnes der.

Men det er fritt frem å hente hjelp hos fabrikkens fagfolk – ikke så sjelden har for eksempel designavdelingen vært inne i bildet og hjulpet ungdommen på vei.

Skoda L&K 130 vil vekke oppsikt i årets Tour de France.

Hjelpebil i Tour de France

Denne gangen tok de for seg en Superb Combi, og gjorde den om til en pickup, spesielt beregnet som support til sykkelløp.

Dermed skal flere enn vanlig få se årets lærlinge-spessial fra Mlada Boleslav. Bilen skal følge årets Tour de France som Skoda har vært med på å sponse i mange år.

Heldigvis kan studentene sin Skoda-historie også. L&K het produsenten først, og startet med sykler i 1895 – 130 år siden. Først senere ble det biler.

Men for å minne om røttene er denne unike modellen døpt Skoda L&K 130 og fargene er hentet fra den første logoen til pionerfabrikken.

Det som hadde vært bagasjerommet er nå basis for en skrå lasteplate som kan skyves ut og inn ved hjelp av en elmotor.

Oppskriften på bilen er ganske original. Begge seterekkene er egentlig beholdt, men bak er det bare plass til en. Ved siden av er det montert en stor kjøleboks og et rungende PA-system.

Bakdøren på passasjersiden svinger utover og sleides bakover når den åpnes og kan betjenes med to forskjellige dørhåndtak (= er lett å komme til).

På høyde med C-stolpen har det virkelig skjedd ting. Taket er kappet, det er bygget en ny bakvegg med ny bakrute rett bak passasjersetet.

Det som hadde vært bagasjerommet er nå basis for en skrå lasteplate som kan skyves ut og inn ved hjelp av en elmotor. På den er det montert en holder til to sykler. Den er forresten hentet fra Skodas rekvisitt-lager.

Bakdøren på passasjersiden svinger utover og sleides bakover når den åpnes og kan betjenes med to forskjellige dørhåndtak (= er lett å komme til).

En tredje sykkel kan eventuelt festes på taket. På disse bildene ser du at det er en av de opprinnelige L&K-syklene som står der.

2.000 timer

Det er ikke første gang lærlingene tenker nyttebil når de går løs på et slikt prosjekt.

Studentbil nummer to ble også en pickup, bygget på Fabia den gang. Mye mer leken enn årets riktignok, tydelig beregnet som en ungdomsbil.

Årets bil virker derimot så seriøs at man kan se for seg at den kan bli et fast innslag hos mange sykkelklubber.

28 studenter har vært involvert i prosjektet denne gangen, i tillegg til alle de «voksne» hjelperne. Totalt har de brukt 2.000 timer på innsatsen.

Bra jobba.

2.000 timer brukte Skoda-teamet på å lage konseptmodellen L&K 130.
Škoda L&K 130: Concept Car
Powered by Labrador CMS