-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

– Tiden for pakketurer med buss er ikke over
Da Kjetil Aasberg (56) startet turbusselskap i 1990 ble han dømt «nord og ned» i konkurransen mot billige flybilletter. Nå har Kjetil’s Bussreiser AS reist seg igjen etter pandemien, og kan feire 35 års drift. Suksessen tilskriver han å alltid gi kundene «det lille ekstra» - som mammas hjemmebakte kringle.
– Mange advarte meg og sa at jeg ikke måtte begynne med dette, sier Kjetil Aasberg til YrkesBil.
«Bussreiser vil dø ut når det blir billigere å reise med fly» og «markedet for pakkereiser med buss er snart borte», lød de dystre spådommene Aasberg fikk høre da han som 20-åring i 1990 kjøpte sin første buss til 750.000 kroner, en Mercedes 0303 RHD fra Bærums Forenede Bilruter.

Snart ingen igjen
Turbussoperatøren på Skotterud (eller Skøtteru’ som det heter på lokalt) i Eidskog, sørøst for Kongsvinger, har gjennom mange år satset på tradisjonelle pakkereiser der «alt» er inkludert.
Oppdragene de første årene var lag, foreninger, skoler, reisebyråer og firmaer, men i 1994 startet Aasberg opp som egen turoperatør og i 1995 kom den første feriekatalogen ut.
Kjetils Bussreiser AS har siden den gang vokst seg sakte men sikkert større, og gjennomfører i dag 125 årlige reiser rundt i hele Europa.
70 prosent av turene går til utenlandsdestinasjoner, der for eksempel Gardasjøen og andre høydepunkter i alpelandene er populære. Behandlingsturer til Estland blir også «revet bort». I Norge er Vestlandet og Lofoten blant favorittene.

Trioen står også for salg og gjennomføring av reisene selv. Totalt har selskapet syv heltidsansatte, samt åtte deltidsansatte som jobber i høysesongene.
– Vi har valgt å satse på det vi kan, og driver vel egentlig sånn som mange busselskaper drev i Norge før i tiden, som en komplett turoperatør. Nå er nesten alle som drev på denne måten borte, men vi holder stand. Tiden for pakketurer med buss er ikke over, sier Aasberg.
Korona-knekk
56-åringen ser ingen grunn til å gi seg nå. Fra 2014 til 2018 økte omsetningen fra 17,8 til 34,2 millioner kroner, samtidig som resultat før skatt spratt opp fra 20.000 kroner til 1,6 millioner kroner.
Så kom pandemien, og omsetningen falt dramatisk. Til drøye 14 millioner kroner, både i 2020 og 2021.
Men allerede i 2022 var den oppe på 25,1 millioner kroner igjen, og 30,7 millioner kroner i 2023 - med resultat før skatt på 1,1 millioner kroner. I 2024 omsatte selskapet for 38 millioner kroner med en million kroner i resultat før skatt.
Koronapandemien ble en beinhard test for hele reiselivsbransjen. Mange solgte unna kjøretøy og permitterte ansatte. Kjetil valgte å gå litt motstrøms.

Viktig med full buss
Samtidig ble pandemien en påminnelse om hva som virkelig teller.
– Vi så tydelig hvor mye fellesskap og opplevelser betyr for folk. Det å dra på tur, sitte i lag, oppleve noe sammen – det ble viktigere enn noen gang, sier Kjetil Aasberg.
– Hvordan driver dere lønnsomt i en så presset bransje?
– I den nisjen vi opererer innenfor er det få norske konkurrenter igjen, og vi merker heller ikke noe særlig til kabotasjeproblematikk. Mange turister kommer med fly til Norge og det er mye transport av disse rundt i landet, men det markedet har ikke vi brydd oss om i det hele tatt. Vi driver som en komplett reisearrangør, forteller Aasberg.
– Vi tjener ikke noe særlig med penger før vi passerer 40 passasjerer, så det viktigste vi gjør er å fylle bussene. Å kjøre med halvfulle busser er dårlig butikk, så det gjør vi sjelden, sier produksjon- og markedsleder, Anja C. Kleven.
Kundebasen med over 10.000 navn består i hovedsak av personer over 60 år fra hele landet, med en hovedvekt på Østlandet. Noen kommer imidlertid med fly til Gardermoen for å være med på busstur.
– Trofaste kunder er det vi lever av, og vi har opparbeidet oss en stor og stabil kundemasse. Noen har reist med oss opp mot 60 ganger, forteller Kleven.
Hun tror mange av kundene søker tryggheten som en totalpakke gir, inkludert det at reiseledere er tilgjengelige 24/7.
– Noen snakker ikke annet enn norsk, så vi oversetter menyer og blir noen syke så bistår vi på sykehuset, utdyper Kleven.
Høy standard på bussparken
Fra 2007 har det for Kjetil Aasberg kun vært toppmodellene HDH fra Setra som gjelder.
I anledning 35-årsjubileet bestilte selskapet en ny Setra – med et romslig kjøkken, spesialtilpasset for Kjetils behov.

Kjøretøyparken består i dag av tre store Setra HDH 5-serie, i årgangene 2020, 2024 og 2025, alle i den eksklusive lakken EVO 6457 Osmium Blau – en dyp, metallisk blåfarge som har blitt et varemerke på veiene, samt to Sprinter minibusser og to åtteseters V-klasser.
At Kjetil Aasberg har lagt lista høyt når det gjelder bussparken forstår alle som har et snev av interesse for buss.
Setra HDH 5-serie er noe av det ypperste som finnes i sitt segment, og trolig noe av det mest kostbare.
– Kundene mine er blitt så bortskjemte med høyt komfortnivå og god setestandard at det nytter ikke for meg å kjøpe billig Kina-buss nå, sier Aasberg.


– Ja, du nøyer deg jo aldri med å kjøpe HD-versjonen en gang, det skal alltid være HDH. Selv om det da blir utfordringer når bussen skal selges, fordi de fleste synes det blir for dyrt, kommenterer Kleven.
– Vi er kjent for å ha en fin busspark, så jeg tør ikke å slippe meg ned på standarden. Vi har aldri markedsført dette veldig, men kundene vet det. Det samme med at bussene alltid skal være ordentlig reine, det har fungert i 30 år og er fortsatt like viktig, sier Aasberg.


Bussene kjøpes kontant eller lånefinansieres.
– Skal du bygge litt egenkapital, og være sikker på at du får beholde egenkapitalen for å bytte deg oppover og klatre i stigen, synes jeg kjøp er greiest. I tillegg kan avskrivningen gjøres på en litt annen måte, forklarer Aasberg.
50 kunder ble med for å hente ny buss i Tyskland
Å hente ut en ny Setra HDH på fabrikken i Ulm er selvsagt stor stas. Men Kjetil Aasberg og kollegene hadde ikke trodd billettene skulle bli revet bort på et døgn, da de inviterte kunder med på en slik tur første gang.
– Vi tenkte vi skulle prøve noe nytt da vi skulle hente en ny buss høsten 2019, sier Anja C. Kleven.

Hun forteller at mange av kundene er opptatt av bussene og spør mye om dem, så de fikk en idé om å invitere med kunder til Setra-fabrikken i Ulm for å kjøre den nye bussen hjem til Norge.
Etter å ha sjekket litt priser satte de opp et pakketilbud, og sendte ut invitasjon til kundene med tilbud om å være med på premiereturen og kjøre bussen hjem til Norge.
– I starten hadde vi vel ikke sånn kjempetro på det, men så tok det ikke en gang 24 timer før turen var fulltegnet og vi hadde lang venteliste. Det var kjempegøy, og litt overraskende var det et flertall av damer som ville være med, sier Kleven.
50 kunder satte seg på flyet til München sammen med Kjetil Aasberg og Anja C. Kleven.
Etter to netter og sightseeing i Ulm, ventet full omvisning på Setra-fabrikken og lunsj med de ansatte, før avduking og hjemreise.
– Så dette har vi valgt å fortsette med ved verdt mye busskjøp, senest nå i våres. Da hadde vi med et ektepar fra Skarnes som var på sin langtur nummer 100 med Kjetils. Og nå er de allerede oppe i tur nummer 102, det er ganske imponerende, sier Kleven.
– Jeg prøver å fremsnakke bussene mine, for jeg vet jo at når det gjelder sikkerhet og komfort er Setra i en klasse for seg selv. Det må vi prøve å formidle ut til kunden. Særlig når vi er på tur og passerer avkjøringen til Ulm, pleier jeg å tulle litt over høyttaleren og sier at bussen begynner å dra til høyre fordi den vil hjem, forteller Aasberg.

Skjemmer bort kundene med mammas kringle
Tilbringertjeneste for kunder som skal på tur har også vært et av Kjetils varemerker i alle år.
Når det er dags for avreise kjører to minibusser og to åttesetere rundt for å plukke opp kunder i nærheten av der de bor.
Samtidig kjøres den store turbussen som alle skal være med på til det stedet hvor flertallet av passasjerene holder til, og tar selvsagt med passasjerer underveis. Så kommer minibussene dit og laster om, før alle drar videre med den store bussen.
– Folk liker å ha det enkelt. Nøkkelen er å skjemme bort folk – man må strekke seg litt, og være hakket bedre enn konkurrentene, fastslår Aasberg.
– Mange – særlig pensjonister – vil slippe alt maset med venting, sikkerhetskontroller og den slags med flyreiser. Vi henter dem i nærheten av hjemmet, plasserer dem i bussen og serverer en kaffekopp – så reiser vi på tur, utdyper han.
Et annet viktig varemerke er nybakt kringle fra Kjetils mor, Annie. Det har vært med på alle turene.


– Hadde energien til Annie blitt solgt på boks tror jeg alle ville ha kjøpt litt. Ingen kan måle seg mot henne når det gjelder kundeservice, sier Anja C. Kleven.
Ser lys fremtid
Stort sett er det par og enkeltpersoner som bestiller tur hver for seg, men flere av dem kjenner hverandre etter hvert fra tidligere reiser.
– Jeg tror gruppereiser fortsatt har en stor fremtid. Mange eldre er ensomme i hverdagen, og det å være sammen med andre mennesker vil alltid være viktig, sier Aasberg.
Samtidig opplever de at passasjerene blir yngre.
– Før skulle man ikke ta i en busskatalog før man var nærmere 90 år, men nå har vi også med en del yngre mennesker – særlig på førjulsturer og i skolens sommerferie, sier Kleven.
Mens resten av bransjen snakker høyt om elektrifisering, holder Kjetils Bussreiser fast på diesel – i hvert fall i overskuelig fremtid.
– Vi kjører langt, og vi trenger rekkevidde og fleksibilitet. Moderne dieselmotorer er svært rene og effektive. For oss er det fortsatt den beste løsningen, sier Kjetil Aasberg.
Samtidig er ikke vekst nødvendigvis målet.


LES OGSÅ:
-
Ny intercity fra BYD
-
Storstilt feiring av Team Tour 75 år
-
I stedet for lading: Kutter utslipp med biogass
-
Lanserer nytt 2040-mål: - Kun utslippsfrie kjøretøy på norske veier
-
Ny undersøkelse: Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben
-
Nye Irizarer til Norge
-
Scania utvider elbuss-tilbudet
-
Leander har kjørt turbuss siden han fylte atten år
-
Trucknor høster heder
-
Solaris-debut i Slemmestad