-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Future Truck 2025 er her
Ti år har gått siden vi fikk de første indikasjonene om hvordan 2025-utgaven av flaggskipet til Mercedes-Benz Trucks ville fortone seg. Her er fasiten.
Noen kvepper sikkert fremdeles til ved synet av nye Actros L, som ble vist frem denne uken. Men de som har fulgt med i timen, ser selvsagt at utseendet skiller seg lite fra eActros 600 som ble presentert 10. oktober i fjor.
Og de som både har fulgt med og husker godt, vet naturligvis at det hele har sitt utspring i Future Truck 2025 som Daimler viste frem allerede i 2014. «Bilen som kan dominere året 2025», skrev YrkesBil den gangen (men det gjenstår å se).
Så har det kommet diverse drypp av det samme formspråket i årene etterpå, blant annet i Urban eTruck i 2016.
Og det skal Daimler ha: den nye hyttedesignen på eActros 600 og Actros L, som nå er døpt ProCabin, svarer til designforventningene som ble skapt for ti år siden - og det er bare å venne seg til de futuristiske formene.
Drivstoff-besparelser
Men designen skal selvsagt gjøre mer enn å vekke oppsikt. Hovedformålet med oppgraderingen av Actros L har vært forbedret aerodynamikk og derigjennom drivstoffbesparelser.
Blant annet er fronten forlenget med 80 millimeter, for en mer avrundet form, som er fulgt opp med linjer og kurver som skal lede luftstrømmene så motstandsfritt som mulig bakover førerhuset og videre forbi semitraileren.
Detaljer som en liten pre-spoiler foran hovedspoileren på taket, små spoilere på A-stolpene og frontfanger med minimale luftinntak gir også sine bidrag.
Totalt sett skal drivstoffbesparelsen være i størrelsesorden tre prosent sammenlignet med utgående modell, takket være bedret aerodynamikk.
Førerhuset skal fremdeles tilbys i de tre variantene Stream, Big eller Giga Space, der de lokker med nyheter som forbedret setevarme, en ny og tykkere premium-madrass å ligge på, ekstra kjøleskap og bedre belysning.
Fra april 2025 vil også en oppgradert versjon av Multimedia Cockpit Interactive 2 bli tilgjengelig, med ny design, stemmestyring og en rekke nye applikasjoner.
Under huven sørger tredje generasjon av 12,8-liters dieselmotoren OM 471 utstyrt med to nye turboer, sammen med et revidert eksosetterbehandlingssystem, for drivstoffbesparelser på inntil fire prosent, hevder Daimler. Dieselmotorene OM 470 og OM 473 er også tilgjengelige.
Sikkerhet i førersetet
Selvsagt overoppfyller også Actros L de nye GSR-sikkerhetskravene som trer i kraft fra juli i år, med alt av oppdaterte aktive og passive sikkerhetssystemer.
Vi snakker for eksempel om en ny elektronisk plattform som prosesserer data 20 ganger raskere enn dagens standard, og totalt seks sensorer i form av radarer og kamera som dekker 270 grader rundt kjøretøyet.
Innen Active Brake Assist har vi nå kommet til versjon 6, som ved hjelp av ny multikjørefelt-monitorering på avstander opptil 250 meter raskere og bedre kan detektere behov for nødbrems.
Active Sideguard Assist er nå på generasjon 2, mens nye Front Guard Assist skal hjelpe føreren med å oppdage myke trafikanter foran bilen i forbindelse med igangkjøring.
Selvkjøring og digitalisering
FT2025-konseptet fra 2014 som ble nevnt innledningsvis handlet om mer enn futuristisk design. Blant annet høy grad av selvkjøringsteknologi. I nye Actros L som kommer i 2025 vil ikke bli selvkjørende, men førerassistentene blir stadig flere og smartere.
Active Drive Assist (ADA) har vært en del av Mercedes-Benz Actros i serieproduksjon siden 2018, med selvkjøring på SAE-nivå 2 (av 5). ADA generasjon 2 ble introdusert i juni 2021, og nå kommer altså ADA 3.
I den forbindelse loves blant annet at cruisekontrollsystemet Predictive Powertrain Control (PPC) bidrar til enda mer avslappet kjøring ved automatisk å ta hensyn til topografi, veiens karakter og trafikkskilt for en mest mulig effektiv kjørestil.
Fra og med april 2025 vil også ruteinformasjon fra navigasjonssystemet integreres for å muliggjøre bedre ruteplanlegging. Dette lar sjåførene unngå unødvendig bremsing, akselerasjon og girskift. Og best av alt - ADA blir aldri sliten. I det lange løp er det nok få sjåfører som klarer å slå dette.
Det digitale tilbudet skal også bli enda bedre og bredere i nye Actros L. Plattformen MyTruckPoint skal være mer sammenkoblet, blant annet med Maintenance Management, ruteplanleggeren Live Traffic, Over-the-Air-oppdateringer, Service 24h Connected og MB Uptime.
Detaljene i hvordan dette vil fortone seg i det norske markedet får vi nok høre mer om fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss etter hvert.
LES OGSÅ:
-
Et bil-blikk på Vei og Anlegg
-
Mercedes-karavaner Norge rundt
-
Oppgradert Tourismo
-
– Hvis kundene ønsker å kjøpe bil på kilometer skal vi være med på det
-
Stjernedryss hos Mercedes-forhandlerne
-
De største sukkertøyene på Oslo Motor Show
-
Slik vil de lokke til seg nye lærlinger
-
Mercedes-Benz eActros 600: Rekkevidde på 500 kilometer
-
Daimler Truck vokser, pusher el-bilen
-
Toyotas tunge nærmer seg Daimler